AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.039

323 E30 klonkar i motorn,vad kan va fel?

320-johan
jag har ett litet problem med med min 323a,efter ett lite lagomt gaspådrag förra helgen så började det klonka i motorn.bilen går rent och så men det känns om man håller en skruvmejsel mot ventilkåpan att det "dunkar" i takt med varvet på nån av de inre cylindrarna.det låter ungefär som man skulle knacka med en skiftnyckel mot ventilkåpan.jag har lyft på ventilkåpan och tittat men jag såg inget fel.ljudet kommer bara ibland och försvinner ibland när man håller jämn fart ett tag.jag har tillräckligt med olja i motorn.
har bilen inne i garaget för bussningsbyte mm i bakvagnen nu så jag skulle gärna vilja fixa det här samtidigt. nån som har någe förslag på vad det kan vara?

tack på förhand!
MVH/johan
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Hur långt har motorn rullat?...Det låter på din beskrivning som om ett vevstakslager har gett upp,tyvärr...det borde iof låta hela tiden och inte komma och gå...
Det kan oxå vara en vipparm som har gått av.
sudden
kan även vara en kolvbult.Det ljudet kan komma och gå.Vevstakslager brukar låta mest då man belastar motorn.Men det är svårt att säga då man inte har hört det själv.Tömm motorn på olja och kolla så att det inte(glittrar)om den gör den det är det mest troligt ett lager som har farit.

320-johan
motorn har gått 22000.
jaha då är det väl bara att riva motorn då....lite surt för det är mindre än två månader sen jag bytte och stoppade i den här...

tack för förslagen!återkommer med vad det var!

MVH/johan
dalldall
vevstakslagren låter när man står och varvar,ram lagren när man belastar motorn,hade precis samma ljud på en 520 87.vev lagren var helt slut,gick dock helt tyst på tomgång,så fort man varvade så kom ljudet.lagren är inte precis gratis,bättre om man kan hitta en motor eller bara blocket (lågmilare)beg!

Rico80
Carl L: det är itne en vipparm eftersom bilen går rent går vipparmen av går den dåligt eller inte alls på den cylindern gör inte min bil just nu iaf o jag har en vipparm som är av :( vipparmarna håller ca 20000mil sen e det dags att börja fundera på nya!!!

*Gaspedalen har bara ett läge i botten*
ji
200
jimmyn
325 E30
323 E30
Han skrev ju även att han hade lyft på ventilkåpan....

BMWCS #4675
Länk
Okej, jag får väl läsa lite nogrannare nästa gång..
Tojne
Kolla så inte du har en topplocksbult som gått av, den av mutterskalle typ dessa kan gå av och ställa till elände i under ventilkåpan...
Dessa bör bytas ut till sträckbultar av torx typ på E-30

// Tojne
Ka
1
KaMax
320i - 89
Jag har samma ljud, låter spesielt når man har belastad motoren, och den varvar ned igjen. M20 motor. Inget på tomgång. Och det konstige e var at det slutade, när jeg kjör langt (mere en 30 mil) så blir det tyst en veka eller nåt. Nån som vet om konvertering til M50 blir godtatt på besiktning.. ? Måste fixa det här på nåt sett.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.