|
|
|
|---|---|
|
Det surrar från min tank och när jag startar bilen första gången på dagen så måste jag gasa lite för att den ska starta, sen är tomgången ojämn men när man kört någon minut funkar den perfekt och tomgången är bra. Efter starten när tomgången är ojämn svarar den hyffsat bra på gasen och när man senare startar den så startar den snällt. Jag tänkte i första hand byta bränsle filter för att se om det är problemet, så jag tänkte göra detta idag men båda bultarna till bygeln som håller filtret hade rostat fast så det gick inte som det var tänkt. Jag ska försöka imorgon eller i helgen försedd med lite fler verktyg. Nu undrar jag då om det inte hjälper med filterbyte kan det då vara pumpen? När jag försökte byta filtret så såg jag något pumpliknande bredvid. Finns det en pump i tanken och en strax utanför? Vilken brukar oftast krångla? //Simon | |
|
Undrar jag med???? KickDown |
|
|
Många med L-jetronic har en förpump i tanken,inte alla vad jag vet.. Det kan du ju kolla med att öppna och kika i skuffen under locket där tankarmaturen sitter. Huvudpumpen sitter vid bränslefiltret,den får bara ett så mycket lättare arbete om det finns en förpump i tanken. Vad som brukar "ge upp" först vet jag inte men om huvudpumpen "rasar" då blir du stående. Det kan bli problem om pumpen i tanken "packat och gått hem" bl.a när du accellererar hårt med påföljd att bilen tvekar någon tiondels sekund.. Mvh Janne. |
|
|
Jo det finns en i skuffen. Jag har öppnat locket där och det var ganska skitigt. Den svarar bra på hård gas och därför täkte jag att det kanske berodde på filtret att den bluddrar i början innan trycket blir högre. För två veckor sedan startade den perfekt men nu går bara startmotorn runt när den stått ett tag och man måste samtidigt trycka lite på gaspedalen för att den ska starta. När man parkerat den en kort stund och sedan startar den är det bara att vrida på nyckeln. Jag testade att tanka den fullt och det surrade likadant bakifrån så det kanske är huvudpumpen som mår lite dåligt? Hoppas att filterbyte hjälper. Jag ska åka ifrån Umeå där jag befinner mig nu till Uppsala om 2 veckor, en resa på 60 mil och då vill jag inte ha något pumphaveri om det nu är den som det är fel på...hhhmmm //Simon |
|
|
Ett bränslefilterbyte är nog rätt väg att gå som första steg.. Sen för att lugna dig lite så brukar inte bränslepumpen "ge upp" tvärt utan den brukar surra ett bra tag(år) innan det blir mera akut med ett byte. Men "surrningsljud" är ett varningstecken att det börjar bli dags att byta pump(huvudpump).. Förpumpen brukar man inte höra överhuvudtaget,vare sig den är frisk eller i bytesbehov(vad jag vet iaf). Mvh Janne. |
|
|
Det låter ju "bra". Då är det bara att byta filter om jag lyckas lossa det gamla. Tanken är att borra bort hatten på ena bulten och sätta dit en ny bult. Det var nämligen så att det är en lite sexkantsbult med hatten helt förstörd och samtidigt en fördjupning i hatten som man kan försiktigt borra i. Den andra bulten sitter med en mutter utåt och är ganska rostigt så när jag vrider mutter roterar bulten och där för tänker jag ge mig på den mindre bulten på andra sidan. //Simon |
|
| Ursäkta stavfelen och konstiga formuleringar... var lite "okoncentrerad" :-)) | |
|
Efter en hel del bråkande lyckades jag byta bränslefilter! Pumpen låter likadant men det var antagligen på tiden att filtret byttes, då upphängningen var rejält rostig och jag fick ta till lite specialmetoder, och då tror jag att det var länge sen någon bytte filtret. Jag får väl avvakta och se om pumpen förändrar sig... //Simon |
|
dalldall |
är där verkligen 2 pumpar på 87an?har haft många 528or 82-86.bara en pump. |
|
Det är en förpump i tanken och en efter filtret under tanken. Jag har inte sett pumpen i tanken men jag har plockat bort locket i bagageutrymmet och där fanns iaf slanganslutningar och elkablar som är till mer än nivågivare osv. //Simon |
|
dalldall |
är där mer än 3kablar?om inte så är där nog ingen pump? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.