|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Konstigt, jag kunde klicka på länkarna som vanligt. Kolven på bilderna är ej svarvade. Vad jag har hört så ska du följa orginal formen när du svarvar. //Ticco Länk |
|
|
Här ser du mina kolvar färdigsvarvade. Länk //Ticco Länk |
|
|
Jo, passagen är CP när det gäller HTML. Och NEJ, kolvarna är orörda på bilderna. Får tillbaka dem nästa vecka tror jag. Lämnade allt till en kille som har mekanisk verkstad. Han balanserade och lättade allt i motorn plus svänghjul, tryckplatta och svarvade kolvar åt mig! 1500:- En sån kontakt är man rädd om;) Mina kolvar blir svarvade som en Volvo b23 turbo kolv, jag sparar en kant, ungefär den kant som syns om man tittar på kolven ca 6mm längst ut. Kolvtaket blir lika tjockt över hela kolven alltså förutom kanten längst ut då. Hoppas att det funkar bra! Det är nästan det enda alternativet man har för att komma ner tillräckligt i komp. Man kan möjligtvis ta lite i toppen också... Ska kanske oringa blocket också, vet dock ej vad jag ska använda för tråd till oringarna än. Har du oringat ticco? |
|
|
Ja, mitt block är oringat (fattas bara). Har hört att folk använder pianotråd och rostfri svetstråd mm. //Ticco Länk |
|
| Jo, jag har hört det med. Tyckte dock att de talade om att man skulle fräsa ett spår på 0,8mm och jag har bara nöjlighet att fräsa ett 1mm spår. Kanske finns så tjock svetstråd att få tag på? | |
|
1mm funkar bra det oxå, det ska vara 0,8djupt så o-ringen sticker upp 0.2 (iaf enligt dem jag snackat med), jag har o-ringat så iaf!! det är inga problem att få tag på 1mm tråd, vanliga järnhandlare brukar ha olika typer av stål och pianotråd, även koppar!! |
|
| Ok, det låter bra! Hur ska man göra med trådens ändar? Ska man värma ihop dem på något sätt eller är glappet som blir mellan dem försumbart? Hörde också att om man gör fel kan man får märken av oringen i toppen och att man skulle få bekymmer utav det?? | |
|
johankihl.. jag har aldrig sett ett par m42 kolvar förut så jag trodde att det var du som hade fixat gropen i dom. trodde att dom var mer platta orginal. jag skulle också vilja ha en kompis som fixar såna där saker för 1500kr. det är grymt billigt. Ticco.. har du inga bilder som är tagna lite närmare. jag tycker att det är svårt att se hur kolvarna ser ut. när man oringar, borde man inte köra med någon slags bricka då? typ en 1mm tjock bricka som lagom fyller det man har svarvat bort och då sticker upp 0,2 mm? |
|
|
man filar ändarna så ett minimalt glapp uppstår!! om man har för grunt spår, dvs får mkt uppstick på tråden så kan det nog skada toppen, men ska inte vara nåt problem med 0.2mm tror jag, är man orolig kan man köra med glödgad koppartråd, denna är rätt mjuk men räcker nog om man inte ska ladda så väldans mkt!! En kompis har o-ringat toppen på sin alfa och har glödgad koppartråd i den, det funkar bra än iaf, men han har inte börjat ladda så mkt än!! Bricka=overkill tråd funkar utmärkt!!! |
|
|
gå in under engine på MIRRE's hemsida Länk han har jävligt snygga brickor till sin oringning. |
|
|
schumi: Sorry, allt jag har. //Ticco Länk |
|
| Om jag har fattat rätt så har Mirre ersatt packningsytan med kopparringar, detta bygger ju inte riktigt på samma princip!! en vanlig O-ringning höjer endast yttrycket på själva packningsytan!! men skulle tro att det funkar lika bra, dock lite mer jobb!! | |
|
nu har jag hittat formler för att beräkna kompression i mitt första exempel i början av denna tråd beräknade jag att kompressionen skulle bli 9,4 ifall man lägger i en 2mm tjock topplockspackning. det är FEL!!!!!!!!!! jag räknade rätt i början. den nya volymen på förbrännningsrummet blir 207,66, men sen räknade jag fel. den nya kompressionen blir 1796+207,66/207,66=9,65 dvs 9,65:1 inte specielt stor skillnad. för er som inte orkar läsa tråden så handlar exemplet om en m42 motor med 10:1 i komp och en cylindervolym på 1,796 liter. |
|
|
Perfekt schumi! Då har jag fått formeln så slipper jag leta efter det själv!! Har du bestämt dig än? River du motorn? /Johan Länk |
|
|
om du går in på www.nordicaudi.com och väljer faq och sen motor, så finns det en artikel där som beskriver hur en turbo fungerar. finns mycket intressanta beräkningsformler i den artikeln. jag vet inte riktigt hur jag ska göra. för det första så måste jag vänta ett litet tag för jag måste spara ihop lite pengar först så att jag har något att köpa delar för. jag vet inte riktigt ifall jag ska bygga på is'en och sen köpa någon annan snålbil typ 318i. eller ifall jag ska ha is'en som snålbil och sen kanske bygga på en M535 typ 87'a. dom är så jävla läckra och med samma modifikationer på en sån bil så får man så jääääääävla mycket mer pulver, särskilt vrid. men det är till 90% klart att jag skall bygga turbo tillsammans med en kompis på hans 2500cs som har en 528 motor i. det skall bli grymt kul. han har svets och all möjlig utrustning. blir ett riktigt budget bygge. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.