AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.113

komsänka m42 motor med e30 325 kolvar/vevstakar?

Sida 1 av 2
sc
637
schumi
e30 318is -90
jag satt och snokade lite på olika motorer och klurade lite på det här med att svarva / byta kolvar för att få lägre komp.

borrningen i en m42motor är 84 vilket den även är i 325 e30
slaglängden i m42 är 81 och den är 75 på 325 e30

kan man då inte bara använda sig av kolvar eller vevstakar eller både och från 325'an på m42'an och så har man ju värsta kompsänkningen?

går det att göra så?
hur mycket sänker det isåfall?
jag vet inte hur man räknar komp så det vore kul ifall någon kunde länka till en sida med lite info om sånt.
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Saken är den att det gäller ju inte att kompsänka så mycket som möjligt. Det gäller att få ett komp som är gynnsamt för din motor eller rättare sagt för ditt ändamål.Ska du plocka mycket mycket effekt så är ett högt komp att föredra, det som begränsar dig då är att grejerna ska hålla. För att bygga den optimala turbomotorn som drar från botten och hela vägen ut i registret så är en maskin med högt komp att föredra. Dock ej för högt som en trimmad sugmotor. En STCC bil till exempel har ca 14 i komp och då är överladdning svårt att tillämpa.

Jag tror att om du kapar slaglängden med 6mm så blir kompet alldeles för lågt och det kommer inte hända halv sju förrän du får laddtryck. Dessutom måste du upp högre i laddtryck om du har en svagare orginalmotor med lågt komp och då får du en sjuhelvetes ketchup effekt!

Dessutom tror jag inte att det är bra att kolven vänder för långt ner i cylindern.

Hoppas att någon kunnig har ett vettigare svar men det är min teori!!
Visa användare
350
BMWiggen
323Ti-99,523iaT-98,340Compact-94
Jag kör utan kompsänkning och det är grymt bottendrag!När jag pangar min motor så skall jag bara fixa en super bra toppapackning och köra vidare med 1.0bar i laddtryck(tror jag)Kanske lite bätre kolvar.

"voffo gör dom på detta viset"
sc
637
schumi
e30 318is -90
jag hittar ingen sida där man kan se hur man beräknar kompression så jag gör ett eget försök.

motor m42
borrning 84
slaglängt 81
kompression 10:1
4 cylindrar
volym 1796

om kompressionen är 10 betyder väl det att man trycker ihop volymen i cylindrar + förbränningsrum till en tiondel, dvs cylindervolymen utgör 9/10 och förbränningsrummet 1/10.

alltså blir förbränningsrummets volym 1796/9=196,55

hur förbränningsrummet ser ut vet jag inte riktigt men det är ju helt runt i början ovanför varje cylinder i alla fall. vi kan låtsas att förbränningsrummet är cylinderformat så blir det lättare att räkna.
diameter och volym vet vi redan och måste då ta reda på höjden
196,55/4,2*4,2*3,14=3,549 cm hög

nu simulerar vi att vi lägger dit en extra topplockspackning för att sänka kompressionen. vi säger att den är 0,2cm tjock

förbränningsutrymmets nya volym blir då
4,2*4,2*3,14*(3,549+0,2)=207,656

den nya kompressionen blir minskar med lika många procent som förbränningsrummets volym ökar med.

207,656/196,55=1,0565 vilket ger en ökning med 5,65%

1-0,0565=0,9435

gammal kompression * procentuell ändring
10*0,9435=9,435 dvs ca 9,4

alltså 9,4:1 i ny kompression

är jag ute och cyklar nu eller stämmer det hyfsat?
Vill inte vara avig och dum men om det är samma däckhöjd på blocken så kommer kompet att öka.
DVS troligen är måttet (centum på storavevstaks ändan till kolvplan) större på 325an än 318.
Däremot om du stoppar i en vev med 75 i slag så sänker du kompet

sc
637
schumi
e30 318is -90
kan ju roa mig med att räkna på samma sätt ovan fast på ifall man byter 325 vevstakar men behåller kolvarna.
vi låtsas nu då att kolvarna ser precis likadana ut i m42 motorn som det gör i 325'ans motor. dvs att det bara är vevstakarna som skiljer.

ny förbränningsrumsvolym
slagländ minskar från 81 till 75
ger ett volym tillskott på 4,2*4,2*3,14*0,6=33,234
196,55+33,234=229,784

den totala volymen dvs cylindervolym + förbränningsrum är det samma som orginal dvs 1796+196,55=1992,55

1796-33,234/1992,55=0,885 dvs kompet blir ca 8,9:1

det borde va rätt bra det men det kompet

den enda nackdelen måste väl va ifall det blir skumt om kolven vänder för lågt som johankihl sa.

kan inte bäckis komma och reda ut det här så blir jag glad :)
sc
637
schumi
e30 318is -90
är det ingen som kan kommentera mina kompressionsberäkningar?

jag vill ju veta ifall jag räknar rätt.
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Homegrown: Där sa du ju nåt som är sant. Jag tänkte inte på att det var slaglängd vi opratade om. Antagligen har ju då 325:an längre stakar eller kolvbulten längre ned på kolven än iS motorn. Men jag tänkte mest på om kolven vände 6mm längre ner i loppet. Och det är väl inte bra vad jag har fattat för?

Hittade kolvtoppskylningen i blocket idag med;)) Man ser inte underifrån att det sitter nipplar som det sprutar olja på kolvtopparna ur underifrån!! Spännande!

Schumi: Hoppas att du räknar rätt, då kan jag sno din beräkningsformel när jag ska börja greja med den delen! Målade mitt motorblock igår;) Är det inte dags att du börjar riva ner iS:en snart;))??
sc
637
schumi
e30 318is -90
jo visst fan är det dag för mig att börja bygga :)

men jag har fortfarande ett stort problem. pengabrist.

jag har pluggat på högskolan i några år. det blir man inte rik på.
just nu går jag på en praktikplats på en datakonsult firma, vilket ger mig den enorma inkomsten av ca 5000kr i månaden. min hushållskassa brukar visa några tusingar back varenda månad(och då har jag inte köpt en enda bilgrej)

så fort jag fixar ett jobb med bra lön så ska jag bygga.

undertiden så sitter jag och läser på om allt man kan tänkas behöva för att turbokonvertera. just nu sitter jag och läser manualer för smt6. rätt kul faktiskt :)
tror att jag ska satsa på en sån.

om jag ska bygga på is'en så köper jag nog en likadan is till och så får dom ha samma regplåt. verkar va det lättaste sättet att komma undan besiktningen på och då får man en bra snålbil och en kul busbil.
Ti
2.587
Ticco
420i -14
schumi:

Varför inte skifta motor 1 gång om året?

//Ticco

Länk
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Eller varför inte bara skifta grenrör. Skulle tro att det inte behövs mer. Annars kan man göra som min kompis www.laddtryck.com gå till bilarna>pers volvo> längst ner på den sidan.

Den gick igenom besiktningen. Ingen kompressor ingen turbo!

Äsch, du kan inte skylla på att du pluggar. Jag pluggar också, lever på endast bidrag á 2300:- i månaden och jag bygger för fullt. Det handlar om prioriteringar;))
sc
637
schumi
e30 318is -90
Ticco.. jag har ingen motorlyft så jag tänkte att det skulle bli skitjobbigt. sen känns det som att man måste ha en snålbil och ett turboprojekt. man kan väl inte åka turbon hela tiden. eller?

Ticco kan inte du det här med kompressionsberäkningar?

JohanKihl.. jo det kanske räcker med att byta grenrör. det låter som en väldigt lätt lösning på problemet.

hur kan du har råd att köpa prylar när du har 2300 i inkomst? bor du hos föräldrarna eller? jag får inte min ekonomi att gå ihop för fem öre.

den där "klumpen" på www.laddtryck.com antar jag är en grej man sätter dit iställer för turbon. styr avgaserna åt rätt håll och sen plockar man bort turbo(förstås) och slangar till kylaren och tar in luften på "orginal" sättet????
verkar också smart.
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

"klumpen" är en turbo utan kompressordel. Alltså sitter avgashuset från en turbo där som även den är rensad. Den enda funktionen den delen har är att leda avgaserna precis den väg som de skulle ha tagit om det hade suttit en turbo, fast det är ju ingen kompressordel på den alltså är det ingen turbo. Intercoolern får bara sitta kvar på sin plats och luftmängdmätaren sätter du som den satt från början, alltså i gummislangen som den sitter nu!

2300 i inkomst går faktiskt nästan enbart till bensin, jag använder bilen mycket eftersom jag bor hemma och åker ca 30mil i veckan minst. Och angående att ha en snålbil, visst, men det blir inte lika ekonomiskt som att använda turbo bilen. Bilar är ju till för att användas, med eller utan turbo... helst med;)!
Ti
2.587
Ticco
420i -14
schumi:

Svar = nej.

//Ticco

Länk
sc
637
schumi
e30 318is -90
snålbil kanske var fel uttryck. det jag är ute efter är att det känns rätt bra att ha två bilar och bygga turbo på den ena. om man behöver bilen dagligen så blir det problematiskt när man måste turbokonvertera den på en helg för att man måste ha den till jobbet på måndag. för det andra så känns det som att det kanske inte kommer att bli så driftsäkert när jag är i farten. kan liksom inte så mycket.
det känns då rätt lämpligt att köra två likadana bilar också försäkrar och skattar man bara den ena. blir rätt billigt så :)

johankihl.. hur långt ligger Degerfors från Västerås/Eskilstuna? Vore kul att komma över nån gång när du har fått alla delar men inte hunnit plocka ihop allt så att man får kolla lite hur det ser ut. man kan ju alltid ta en sväng förbi med is'en nån gång ifall det inte är så långt.
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Schumi: Västerås är det 16 mil till, Man åker till Örebro vidare till Karlskoga sen är det en mil till Degerfors. Du är välkommen, bara att titta in. Men då är det nog roligare för dig om du kommer i sommar när motorn är ihop så ska du få en åktur istället. Jag ska troligtvis riva den andra motorn också och då skulle jag kunna visa dig i den det du vill veta!
sc
637
schumi
e30 318is -90
16 mil är inte alls nå mycket.

jag en provtur vore kul.

har du helt bestämt dig för att köra smt6? isåfall har du börjat sätta dig in i hur smt6 funkar? alltså mer i detalj.
jag har läst lite och jag är lite osäker på vad det är för parametrar man skall styra bränsle och luft och sånt efter.
vad jag har förstått så kan man helt gå på lambdavärdet ifall man har en motor som är orginal, men det står ofta att man inte alls kan eftersträva ett lambda värde på 1,0 om man har trimmat.

förstår inte riktigt hur man ska göra då. om jag skulle försöka lyssna efter spikningar och styra därefter tror jag att det skulle skita sig direkt. mitt öra är alldeles för orutinerat för att kunna höra när det spikar tror jag.
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Schumi: Jag har inte helt bestämt mig eftersom jag inte vet om 400hp är rimligt med ett sådant. Jag skulle vilja bänka den med 400hp någon gång och piggyback system har en gräns för hur långt de kan användas. Det som talar för SMT6 är att du kan styra tändningen och det har en tillskotts bränsle funktion och map sensor. Då kan man i stort sett dätta dit en extra rad med spridare och styra dem och de kan ju vara hur stora som helst. Ang lambda värdet så kan man ju inrikta sig mot ett annat lambda värde, annars kan man prova sig fram genom att använda en bredbandslambda, då får man ett mer exakt värde och kan då ställa sprutet precis som motorn vill ha det, alltså som man gör när man mappar alla andra sprut! Det finns lösningar och om SMT6 håller för det jag vill ha det till så är det en mycket möjlig kandidat. Räknar med att behöva åka med ca 2bar laddtryck för att få 400hk med det kompet jag har!
sc
637
schumi
e30 318is -90
jag satt och klurade lite på det här med att kompsänka igen.

av vad folk skriver så verkar det som att det är bättre att kompsänka genom att svarva kolvarna än att köra med tex orginal topplockspackning + ståltopplockspackning + orginal topplockspackning. om man får packningarna att hålla tätt så förstår inte jag varför det är bättre att svarva kolvarna. man öker förbränningsrummet på båda sätten och jag fattar inte varför det enda är bättre än det andra.

sen tänkte jag lite på det här med att svarva kolvar. om man kör enligt den där principen att man väger dom innan och sen beräknar man hur mycket massa man måste ta bort per kolv för att få en viss kompression och sen svarvar man bort den massan. det känns som en ganska enkel operation. borde den inte va så pass enkel att man typ kan gå ner till den fordonstekniska gymnasielinjen och låta eleverna där svarva kolvarna åt en gratis. om man bara lyckas tillverka något som håller kolven helt still (förutom att den snurrar förstås) så borde det väl va rätt lätt. eller?

jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Ett alternativ är att göra som du tänkt dig med att räkna på massan i kolvarna gentemot hur mycket vikt du tar bort. En enklare operation är att lägga en glasskiva över kolvtaket eftersom kolven har en grop i mitten. sedan droppar du i vätska och har koll på hur mycket gropen rymmer, sedan utför du samma operation efter att du svarvat kolven och då får du skillnaden i en enklare volym att räkna på. Här kommer länkar till mina m42 kolvar. Klipp ut länken och klistra in i adressfältet, det fungerar inte att klicka på länkarna till passagen hemsidor ibland!

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Mvh /Johan
sc
637
schumi
e30 318is -90
har du svarvat dina eller? alltså är den där gropen i kolvarna det som du har svarvat bort?

måste man svarva så att det blir en sån där jämn och fin grop? kan man inte bara fräsa ur en grop med vassare kanter. ungefär som att man fräser ut en massa som ser ut som ett stort mynt i varje kolv? det vore lättare.

hur mycket har du tagit på dina?

det enda sättet jag kunde kolla på bilderna på var att högerklicka på länkara till dom och välja spara mål som.
passagen är cp när det gäller html tycker jag.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.