|
|
|
|---|---|
|
Tittar just nu på en M5 3.8 med rasad motor. Felsymptomen är (enligt ägaren). * Knack/bank från en elelr två cylindrar. * Lågt oljetryck * Körbar, men utan kraft. Jag har pratat med tre verkstäder angående saken, samtliga säger att det låter dyrt. Jag hoppades på knäckta vippor, men de tror snarare på knäckt vevaxel, skurna lager eller knäckt kolvstake. Med andra ord, totalrenovering á 100.000:- (cirkus) eller leta fram ny motor med lättare genomgång och renovering (minst 50.000:- enligt dem). Vad tror ni? Har ni några kommentarer på verkstädernas utlåtande, eller? Hur värderar ni en M5 3.8 Touring med något sned baklucka (bulad) och lite stripes som måste av, samt naturligtvis med rasade motorn? Bilen verkar OK i övrigt. Finns i BMWBörsen om ni vill kolla. | |
|
Är det mellan 5:ans och 6:ans cylinder det för oväsen, enligt tyska m5 mekaniker jag talade med är det där det går sönder oftast, motorblocket brukar spricka just mellan 5 och 6:an. Jag är inte mekaniker så jag vet inte om de symptomen kan tyda på spricka, men kan tänka mig att det inte låter vackert med sprucket block heller. Har lyssnat till skurna vevstakslager och det låter så illa att man inte skulle kunna köra, om man inte är dum, så om den verkligen är körbar så är det nog inte det felet. Har han sagt någonting om blåröken? Den M5:an jag nämnde på värdering förut hade som sagt hål i kolv och hoppade på tomgången ordentligt, den var också orkeslös. //Sniffer |
|
|
Vevaxellagren åt h-e antagligen eneller två kolvar åt pipan och vevaxeln atagligen nedsliten. Ny maskin(beggad) minst 35k. 68 k är antagligen repkostnaden och en fräsch 92:a trouring får man för 100k så mellanskillnaden kan man räkna ut själv. Asken |
|
|
Bilen i sig är ju rätt billig, och 35k för en beggad motor va väl att ta i lite i överkant tycker jag. Håller med om att det är dyrt att renovera en sån här motor, och kanske inte d enklaste att hoppa på om man inte har hållit på. Men när skiten väl är ute e d som vilken M30 som helst.:) Allvarligt talat kan d nog va värt att köpa en beggad rova å stoppa i, om bilen e fin i övrigt. jimpa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.