|
|
|
|---|---|
|
Har funderat på varför de flesta bilar inte har en nippel på varje kulled så att man kan trycka i nytt fett med jämna mellanrum ? Har en ide om att borra och gänga dit egna smörjnipplar! Någon som har provat eller har åsikter om detta? | |
| I varje kulled sitter det en gummidamask som skyddar lagret i leden mot smuts så den inte går sönder. Det som gör att man får byta kulleder är att denna gummidamask har gått sönder och det kommer in smuts i leden=det blir glappt i lagret. Det blir inte bättre om man sprutar in fett på lagren, snarare sämre. | |
|
Kullederna släpper vanligtvis in vatten med tiden även om gummidamasken är hel. På bilar före sjuttiotalet hörde det till det normala att de skulle rundsmörjas regelbundet, dvs diverse leder och lager hade smörjnipplar. Därefter infördes smörjfria leder som skall hålla bilens livslängd vilket de normalt inte gör. Men om de med smörjnippel inte smörjes med regelbundenhet blir livslängden kort eftersom de inte är helt täta. Min egen filosofi för ovanstående: 1. Det bästa är leder som skall underhållas och verkligen underhålls. 2. Underhållsfria leder som trots allt håller väldigt länge. 3. Katastrofen är leder som skall underhållas men ej underhålls. Det sistnämnda hörde till det vanliga och därför infördes underhållsfria leder. |
|
|
tack för tipsen ! Till saken hör nämligen att jag på min volvo 740 bytt yttre styrleden 2gånger inom ett år. Men bmw kanske har bättre kvalitet på sina reservdelar. |
|
|
PS har en 520iT |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
slicerman: Normalt hållbarhet på orginal V740 yttre styrleder är 12.000 mil.Om man inte har en obalans och vibrationer i hjulen förstås. Men en biltema p-ände håller inte så länge tex. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.