AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
495

Är det någon som håller på att helrenovera en BMW?

beemah
Skulle vara kul att höra om nån håller på att helrenovera sin BMW? Berätta gärna vad du har för bil och vad målsättningen är och andra erfarenheter?

Eller du kanske till och med har en hemsida om din renovering!
Ta gärna och kolla in min renovering!

MVH
Beemah

BMW CS #2769
Kolla in min renovering: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
WOW! Jag blir så jäkla imponerad av allt arbete som du har lagt ner, kul att du renoverar bilen till original skick! Den bilen vill jag se i verkligheten någon gång. När tror du (siktar på) att du blir klar med bilen? Hur mycket jobb är det kvar?
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Håller med Abbe!

Tycker att det är helt underbart att det finns entusiaster som du, med vilja,tid(?) och kunskaper att renovera upp de äldre men ack så underbara BMW-bilarna! Det gör mig alldeles varm inombords när jag tänker på hur fina era bilar kommer bli när ni är klara med arbetet!

Jag vet att Kristian Larsson håller på med att renovera en 1602-a och att han har en hemsida om jobbet. Kan dock inte minnas addressen men är säker på att han kommer kika in i denna tråd snart :)

Lycka till med renoveringen och mitt TACK till alla ni som renoverar gammel-bimmers!!!!

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Kikar in ... ;-)

Angående min renovering kan jag tillägga att jag siktar på att ha bilen rullandes nästa sommar. Det perfekta originalskicket kräver nog lite mer tid. Har ju tyvärr alldeles för lite tid att lägga i verkstaden.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Gör en ripoff på nofx16 inlägg. Håller med till 250% att det
är underbart att sådan här fina gamla BMW renoveras till
toppskick! Gamla bimmers Rockar!

Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet!
beemah
TjA!!

Känns bra att höra från nån att man inte är helt dum i huvudet... Dom flesta som känner mig tycker att jag är helt lost, men jag ser det som en kul hobby och jag vill ha resultat i det jag gör.......... Idag stog jag min bror och en kompis och sänkte ner motorn för andra gången pågrund av vissa frågetecken..... Så klämde jag ur mig att jag just betalat 4000:- för en ny fördelar till bilen alltså komplett och dom bara stog och stirrade på mig en stund....... utan att säga nått så förtsatte vi med att placera 6:an i motorfästena!!!

Tog mig en funderare på det hela nu så här i efterhand och konstaterade att det står kanske inte står riktigt bra till uppe i sågspånen men fan så kul det är att kunna köra denna bil en fin sommardag och känna att man i princip har byggt bilen själv!!

Jag tycker att min hobby är kul än idag även fast jag hållt på i 6 år och lagt ner mer penger på den än vad den är värd men jag tycker att det är bilen som räknas och inte pengarna.....

Tack alla som pepar mig att fortsätt detta meningslösa slöseri med pengar!!!

Fortsätt gärna skriva!! Gärna om er renoveringar det känns ensamt här ute i världen!!

MVH
Beemah

BMW CS #2769
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
beemah// En hobby måste få kosta pengar ;-)

/Kristian BMWCS #5062

------------
Länk
beemah
Abbe: Jag har inte satt upp nått mål längre pågrund av att jag varje vår har sagt att bilen ska vara klar en vis tid och det har aldrig ens varit i närheten....... men jag börjar känna att det finns en ände på det här, och den kan vara körbar till våren men jag lovar inget men pengar är inget problem längre utan nu handlar det mest om ork och som det känns nu så bor jag gärna i garaget tills den är klar!! jobbar ca 5 h per dag med bilen just nu.. då jag är arbetslös!!!

Är det nån som kan erbjuda mig nått jobb så hojta gärna till!!

MVH
Beemah

BMW CS #2769
beemah
Kristian: Jag gillar din renovering skarpt!! Hoppas att du har orken och kapitalet att göra den klar.......... tro mig jag vet hur det känns efter 6 år hade i och för sig inte samma höga ambitioner som du när jag började men det är ett jävla slit allt får lida till slut, har lyckats krascha 2 långa förhållanden under denna tid..........

MVH
Beemah

BMW CS #2769
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
beemah// Tackar! Gillar din ;-) Var ju på jakt efter en CS(i) från början...
Som tur är visste jag redan från början hur mycket jobb det skulle bli och har därför kunnat "få in det i schemat", tyvärr har vintern bjudit på lite verkstadstid men hoppas att frekvensen ökar i takt med värmen och ljuset...

/Kristian BMWCS #5062

------------
Länk
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Tjenare!!
Jätteroligt att det finns människor som du, Beemah, som orkar, vill och kan ta sig an fina bilar som trenollor!!

Min dröm är att få äga en M635 CSi i toppskick!! Ända sedan jag såg en E24 för första gången i mitt nu 18-åriga liv har jag velat ha en!

En annan dröm jag har är att fixa iordning vår (familjens) 518 iS -87 till toppskick igen, fixa all rost, motorrenovering osv.
Föresten, är det någon som har friska dörrar och framskärmar i delfingrått till en E28, så hör av Er!!

Petri
BMW 120D 2008
Aporopå dum i huvet...på min gamla E30 323:a la jag säkert ner närmare 80tusen under 3års tid...och det syndes knappt på utsidan (förutom fälgarna och sänkning) det mesta hamnade på chassi och motor/drivlina...Men det var ändå värt allt när jag körde bilen...körkänslan var underbar helt enkelt... :)
Jag tycker det kul med folk som verkligen brinner för
sin hobby, speciellt när det gäller att bevara sådan fina
grejer som gamla bmw.

En hobby ska få kosta pengar, bättre att framstå som ett
freak än nån som inte har några intressen eller nått som
den strävar efter.

Kanske låter skumt men ni förstår hur jag menar.

Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet!
järnet
Otroligt imponerande att ni orkar!

En fråga som inställer sig är bara varför ni inte renoverar objekt som har bättre utgångsläge. Det måste ju kosta multum i såväl tid som pengar innan ni är klara. Man borde ju genom att lägga på några tusen kunna få tag på ett bättre objekt som därigenom blir billigare at renovera. Prisskillnaden mellan en risig 1602 och en fin borde ju inte vara astronomisk. Det borde ju löna sig att hitta en som är komplett och inte allt för genomrostad. Av egen erfarenhet vet jag att en renovering alltid blir avsevärt mycket dyrare än vad man i sin vildaste fantasi kunnat föreställa sig. Man skall dessutom inte tro att man får igen en bråkdel av vad man lagt ner, om man inte renoverar mycket mycket speciella och eftertraktade bilar (typ gamla Mercedes sportbilar från 30-talet).

Skulle vara intressant att höra varför ni valde dessa objekt.

Men som sagt, IMPONERANDE! och lycka till!
beemah
JÄRNET:Vet inte om du har läst om min renovering på min sida men när jag köpte bilen så var den 23 år gammal och gått 16900 mil och det är väl inget att sticka under stolen med att E9 karossen rostar mer än andra bilar!! När jag köpte bilen så var den i bruksskick och den hade garanterat gått igenom besiktningen utan anmärkning ett möjligt problem hade kanske varit Co-halten....

Men bilen var ju långt ifrån det skick den hade när den lämnade fabriken..... Och så vitt jag vet så får du ingen 3.0 i nyskick för under 100.000:- men visst har det kostat och kommer fortsätta göra det men jag tycker det är kul att göra allt själv och jag tror jag kommer att uppskatta bilen mer nu än om jag köpt en bil i nyskick!!

Man ska ju aldrig säga aldrig men så länge jag inte hamnar i akut penga kris så kommer jag aldrig att sälja den här bilen!!

MVH
Beemah

BMW CS #2769
järnet
Du har säkert rätt. Jag hade själv en bil som jag sa att jag aldrig skulle sälja. Problemet är bara att det roliga är att fixa bilen, inte att äga den. Min blev bara ståendes i garaget år ut och år in. Till slut insåg jag att ägandet inte är poängen.

Däremot är det svårt att hitta bra renoveringsobjekt.

Får man vara ofin och fråga vad du fick ge för din?
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
järnet// Visst är det lustigt att man väljer snikmodellen i en modellserie och renoverar. För bara några tusenlappar mera hade jag fått ett hyfsat ex eller en "värre" modell att göra i ordning.
Men av någon anledning fastnade jag för just det exemplaret som det till slut blev (jag kollade på många bilar...). Kan inte riktigt förklara varför men det kändes rätt med en 67:a på nått sätt. Kan ha att göra med att det är den första årsmodellen i Sverige, att den har 6 volts elsystem eller något med historian bakom just den bilen. Förmodligen en kombination av dessa plus många fler orsaker!
Att jag kommer att lägga ner betydligt mer pengar i bilen än vad den någonsin kommer att vara värd är inget som bekymrar mig. I mina ögon kommer det personliga värdet på bilen vida överstiga både det nedlagda kapitalet och den nedlagda tiden. Detta betyder i sin tur att bilen aldrig kommer att säljas. Om jag av någon anledning måste avyttra bilen så får den gå till någon entusiast för en symbolisk summa.

/Kristian BMWCS #5062

------------
Länk
järnet
Jag kan bara önska dig (er) lycka till, och menar det verkligen!

Jag hade en 69:a en gång men hette inte de inte 1600, 1800 och 2000 då? 1602, 1802 och 2002 kom väl senare, typ på 70-talet?
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
1600 var fyrdörrarsmodellen, 1600-2 var den som senare blev 1602 osv.

/Kristian BMWCS #5062

------------
Länk
järnet
Just det. Men bakpå står det väl bara 1600 även på den som du har?
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Stämmer bra det.

/Kristian BMWCS #5062

------------
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.