|
|
|
|---|---|
|
Snubblade på nätet över ett gratis dataprogram för bilsimulering. Finns möjlighet att gå in och ändra exempelvis effekt och vridmoment för att se vilken påverkan detta har för toppfart och acceleration. Kanske kan vara intressant att se hur mycket man får för slanten som trimchippet kostar. Ett civiliserat sätt att testa bilars prestanda utan att förarga Farbror Blå.... Länk | |
ant |
verkar kul. ska kolla mer hur det verkar stämma imorgon. ========== Länk |
|
Testade min egen 535:a (ändrade tjänstevikten då denna inte stämde) och fick resultatet 0-100 7,5 s och toppfart 225 km/h. Enligt instruktionsboken ska motsvarande siffror vara 7,7 respektive 235. Har märkt att programmet för flera bilar prickar in accelerationen ganska väl men hamnar lite väl lågt vad gäller toppfarten. Nåväl, om jag ändrar data i enlighet med vad chiptillverkarna utlovar (+18 hk, motsvarande höjning av vridmomentet + uppflyttning av varvstoppet) så får jag resultatet 0-100 7,0 s och toppfart 233 km/h. Men då simuleringsresultatet innan "trimningen" misstämde något så kan man med goda skäl anta att min bil skulle få följande verkliga prestanda: 0-100 km/h: 7,2 s (-0,5 s) Toppfart: 243 km/h (+8 km/h) Låter väl rimligt om nu chippet mot förmodan har utlovad effekt? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.