|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet med sig att det skiljer mellan huvudenheternas radiodel i USA och Europa? Annat fekvensomfång?? Andra fekvenshopp vid sökning?? Som sagt...alla svar emottages tacksamt. | |
|
Ja, för radiomottagning blir det problem om den inte är omställbar för användning utanför Amerika. I Amerika så är steget i frekvens på mottagaren 200 kHz men i resten av världen är det 100 kHz på FM-bandet. Inte så bra... Kanske av betydligt mindre vikt men likaså ett problem är att på AM är stegen 10 kHz men 9 kHz i resten av världen... Mvh Björn |
|
|
Jag hade en Pontiac Trans Am tidigare och på den var det precis som balmgren säger annat frekvenshopp. Den jag hade kunde inte ta in jämna frekvenser ex 101,4 MHz. Dock kunde man bygga om den men då tappade man de högre frekvenserna. /Henrik |
|
|
Amerika specade radioapparater saknar RDS. Mvh Jonas.N /////Alpine MTX Macrom NRG Arizona-Eagle |
|
|
De kan ha RDS eller möjligen ett motsvarande system. Det stämmer i övrigt vad som sägs angåender skillnader mellan US och t.ex Sverige. Dessutom kan pre/deemphasis på FM skilja, ger en aning mera diskantsänkning här isf. På min business CD/RDS har jag för mig att det finns en del val i "servicemenyn" där US/EU nämns. Kommer inte ihåg exakt just nu hur man går in i menyn, slå på radion och samtidigt hålla "M" intryckt en stund har jag för mig att det var. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.