|
|
|
|---|---|
|
Hej min bil har gått toppen tills nu, eller den går fortfarande bra men jag märkte en klar förändring av ljudet vid tomgång. Inte högt men lite mer än vanligt. Den låter lite dieselaktigt om ni hajjar, läggar man handen på motorn längst fram så känner man att det knackar ngnstans. Testade att kolla oljenivån när den var igång och det lät skumt när jag drog ur oljestickan, rassel och kluckande, men det kanske låter så när man drar ur den med motorn igång. Kan det vara vanosen? eller kamkedjan, bilen har gått c:a 15kmil. I så fall vad kostar det att åtgärda? | |
|
skulle tro att det är vanoset om det kommer fram ifrån motorn vet ej vad det kostar att byta. m3johan |
|
|
Svårt att säga, men det känns tydligt när man lägger handen på den blanka kåpan längst fram. Fick även ljudet att försvinna en kort stund för att sen komma tillbaka, detta hände när jag skruvade tillbaka oljelocket efter att ha kollat in färgen därunder(som den ska för övrigt...) |
|
|
Nu på morgonen när bilen var kall hördes inget, inte heller när jag kom fram till jobbet, 1,3mil. Men oljan är ju inte riktigt varm då heller. Verkar som man kan lösa missljudet med annan olja? |
|
JBR_ |
ventiler på vift? Mvh/JBR |
| Hur menar du då? | |
JBR_ |
att ventiljustering är aktuellt, men ventilljud låter ju "tickande" och du had knackande så det kan ju vanoset.. Mvh/JBR |
|
Låter lite för mycket för att vara ventiler, den låter lite traktor + det känns tydligt i handen när man håller den på motorn. Dock problemfritt när den är kall. |
|
| det är nog vanosen, det brukar kunna rassla en del om dem | |
|
Är det farligt att köra med det rasslet eller spelar det ingen roll? Den går bra, inga problem med trötthet. Eller finns det risk att mera saker går sönder? Man vill ju inte rasa motorn bara för att man snålade in på en rep för några lusentappar |
|
| fast om det är vanosen så är det ju lite konstigt att ljudet har kommit bara så där på en gång | |
|
M52 har hydrauliska ventiltryckare = ingen manuell justering. Kommer det in skräp i tryckarna eller om de är slitna, kan de slamra lite. Vilken olja använder du? När servades bilen senast? (olja/filter, luftfilter, tändstift etc...) Kolla alla stiften, det kan vara någon cylinder som inte hänger med riktigt. Ofta kan man se vilken av cylindrarna som trilskas genom att kolla på hur stiften ser ut. Jag skulle nog även kolla upp kamkedjesträckaren. Om den är sliten (eller kedjan), kan det rassla! Mvh |
|
|
M52, är det motorn som jag har eller? 325 sen 94:a. Service insp 2 gjordes i november, oljan är shell helix. Den låter ju bara när den är varm? kedjan borde ju rassla hela tiden? |
|
|
Vilken Helix-olja? Viskositet? Hur snabbt kom symptomen? Hur långt har du kört sedan servicen? Mvh |
|
|
Semisyntet, vet ej viskositetsklass, gjorde ej service själv. Symtomen kom över en natt, tror jag... Hör inget i kupen utan upptäckte det när jag sprang in för att hämta ngt och bilen stod på. Har inte hört ngt tidigare |
|
|
Alltid svårt att "höra" ljud via en beskrivning...ingen motor är helt tyst rent mekaniskt! Hur långt har du kört sedan servicen? Jag skulle som sagt kolla upp kedjesträckaren. Sedan skulle jag göra ett olja/oljefilterbyte till en bra syntetolja med varmviskositetsklass 40 eller 50. Försvinner inte ljuden då (ge motorn några mil med den nya oljan så att eventuella föroreningar i tryckarna kan sköljas bort!) kan man gå vidare. Mvh |
|
|
nu har jag inte läst mer än det första inlägget. Men min låter lika och jag var och testade min bil. på min var det vanosen samt den korta kedjan. Vanosbyte går på c:a 5000:- min ska in på verkstad i mars! du kan även höra konstiga ljud på varvtalen mellan 1000 - 3500rpm ( vid stillastående varvning) ---------------------- King of the road |
|
|
Har kört c:a 300 mil sedan service. Men nu lyckas jag inte få fram ljuden igen, har varmkört, lyssnat kall, ljummen, allt... Nu är den tyst.... Ja ja, får köra bättre olja till sommaren. Jag var på meken om att jag skulle ha helsyntet, men han sa att denna var jättebra. Ska nog lyssna på mig själv och er i fortsättningen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.