|
|
|
|---|---|
|
Från och med vilka år kom 24v till E-36 respektive E-34 ? Är det bara vissa motorer eller har alla modeller det? Är det Vanos på alla 24V , om inte vilka har det? Med vänliga hälsningar Daniel ///BMWPOWER to the people ! | |
|
Alla E36:or är 24v (sexorna så klart) vanos fanns inte från början men införde succesivt. Om du tittar i modellguiden så ser du när vanos kom, du ser även när motorerna kom i E34. /T.P. |
|
|
Ja där ser man. Tackar! Varför valde man att ha 24 V enbart på 520 och 525 av E-34:orna? /D |
|
ant |
det är väl bara 520 och 525 som är 6-cylindriga där av 24 ventiler på dessa. 24/6=4, två insugs och två avgassventiler per cylinder. ========== Länk |
|
535an e-34 är 6 cylindrig och enligt BMW har den 12 ventiler vilket förvånade mig då jag servade den. Har alltid trott att den hade 24 V. Förstår inte varför den har 12 då de andra 6:orna har 24. /D |
|
|
Det är en äldre motor som de inte hade planer på att använda längre. Därför tyckte de antagligen inte att det var lönt att satsa pengar på den. 530 V8 och 540 kom strax efter introduktionen av 24V motorerna. /T.P. |
|
|
4 ventiler är inte något som alltid gör bilen bättre. Man kan ta ut högre toppeffekt med 4 ventiler men 2 ventilsmotorer är oftast kraftfullare på lägre varv (ca1500-4000v/min). Förutom m30 motorn i 530/730 och 535/735 är V12:an i 750/850 också 2-ventils. Den utmärkta m40-motorn som sitter i dagens 316-318 har också 2 ventiler. Användbarhet före sportighet!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.