|
|
|
|---|---|
|
Jag lämnar allt vad heter compact och 3-serien. Fick nämligen låna en E32 740 förra fredagen och, tro det eller inte (tobias o koffe...) men jag tror att hon stötte på mig. Henne vill jag stifta längre bekantskap med! Hellre få ägare och många mil brukar det låta. Men hur många mil? De flesta 7-serie brukar ligga över 20k i annonserna. Jag undrar om det är några generella fel, specifika för E32 7-serien som jag ska leta efter? Vad kostar för mycket? I´m back in BMW-business! MVH KJELLE | |
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
Förutom vanliga checkpunkter som glappa leder och stötdämpare, så inträffar följande fel: 1. Backventil i bakre insugskammaren (kallas ofta kort och gott: "membran"). Kostar 300 - 1800 kr beroende på om man gör det själv, eller lämnar bilen till en oerfaren verkstad. 2. Oljepumpens bultar. Kolla dessa, det kostar flis om pumpen lossnar helt. Kostar från ca 2000 på verkstad. Om du gör det själv, kostar det olja, filter + packning till nedre oljetråget, dvs från ca 800 kr och uppåt, beroende på hur dyr olja du vill köra på. 3. Läckande växellåda. Lådan (5HP30, eller ZF A5S560Z) läcker ofta olja i två lättbytta packboxar som sitter kring axeln till växelväljaren. Har inget exakt pris, men är inte särskilt dyrt. 4. Strulande växellåda. När bilen gått en bit (och det har de flesta 740:or) måste två plastkulor i växellådans inre regioner bytas. Kostar från 2500 kr om man gör det själv. Är inte jätte-svårt men "tummen-mitt-i-handen" kanske skall lämna bilen till verkstad istället. Verkstadspris från 6000 kr ca. 5. Obalans i transmissionen. Väldigt vanligt fel. Lättare ristningar kan man leva med, vissa bilar skakar dock rejält. Undvik dem! 6. Sliten kamkedja. Förekommer enligt min uppfattning inte särskilt ofta på välskötta bilar. Kostar från 8000 kr på verkstad. Att göra själv är relativt svårt, tror jag, och kostar ända en del. (Har för mig kedjan kostar 1500 kr ca) För mer allmänna köpråd, kolla in "Begagnatguiden" här på BMWPower. /Mattias |
|
En sak till verkar vara vanligt, dom förbrukar bromsskivor fram, men inte så dyra, pirat ca. 700:-/st orginal dubbelt upp skulle jag tro, men man får inte glömma, bilen väger 2 ton, så det sliter på "slitdelarna"....men en 740 är värd varenda krona....det är bara att ibland har man fler, och ibland har man färre....å det är DÅ bilen strular, och då känns bilen extra dyr i drift...men som sagt: VÄRT VAR ENDA KRONA!! |
|
|
Bromsslitage beror väl mest på att det är automat. Det blir ganska mycket mer bromsande än med manuell ? Sedan kan vel individuell körstil kanske var minst lika viktig som 500 kg viktskillnad. Vid E32 köp blir det jo en bil som rullat ca 10 år och det gör jo att alla slitdelar sett sina bästa dagar. Vilket inte skiljer sig mellan E32 och andra modeller annat än i reservdelspris förstås. |
|
| Angående kamkedjan.....hur länge ska en sådan hålla?...eller går det att säga?...bil till bil?.... | |
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
Generellt skall en kamkedja hålla "motorns livslängd". Detta uttryck är egentligen lite fånigt, eftersom kamkedjan i högsta grad styr livslängden... Men jag antar att man menar att den skall hålla riktigt länge. Om motorn får sina oljebyten, och dessa sker med rätt olja bör kedjan hålla i minst 50000 mil tycker jag. Kanske t o m 80000. Sedan finns det kanske de som fått kamkedjebrott vid 15000, men det beror nog på helt andra saker än generellt materialfel. Enligt uppgift börjar kamkedjan föra väsen innan den går av, dvs rassel och sånt ljud. Det bör ge tillräcklig förvarning. Jag oroar mig inte så mycket för kamkedjan. De andra punkterna är dock påtagligt närvarande på en bil som har gått över 16-17000 mil. Kolla dessa punkter! I synnerhet 1, 2 och 3. Men gärna även 4. Generellt anser jag att 540/740 är extremt bra bilar, som egentligen håller mycket bra, men som har några mindre akilleshälar som kan bli dyrt om man inte åtgärdar dem i förebyggande syfte. Att många har dessa fel, beror nog främst på att bilarna gått långa snabba mil på Autobahn, innan de kommit till Svedala. Men åldern är naturligtvis en "bov" också. Vi måste tänka på att en 93ans bil faktiskt är 10(!) år nu. /Mattias |
BMW Wibban |
för 2 dagar sedan brast min kamkedja, helt utan förvarning. om toppen har klarat sig så blir det en kostnad på ca: 2500-3000 |
|
Ajaj, sablar vilken otur! Om/när det börjar rassla så brukar det vara kamkedjespännaren som gjort sitt i första hand, men en samtidig koll av kedjan är ju bra att göra... Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.