AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
656

Avgasvärden på E34 24V

M-
134
M-Auto
325i -06 E90
523i (530i) -10 F10
Har läst en del inlägg som berör avgasvärden med bla. högt HC osv. Jag har ägt min 525iT i drygt 3 år och har inför varje besiktning(!) fått byta lambdasond. I nästa vecka byter jag min tredje lambda på tre år (!), men som tur är så går det på garantin för den lambdan som sitter där nu är mindre än ett år gammal. Anledningen till denna lambdaförbrukning är troligtvis att bilen går på tok för korta sträckor åt gången, ofta så korta sträckor att tempmätaren inte ens börjat röra sej förrän bilen stannas. Detta orsakar även mycket kondens i avgassystemet, så mycket att när bilen i förra veckan stod ute i -20 grader så fick jag en ispropp i avgassystemet (!) och bilen gick inte att starta. Rullade in bilen i garaget och isproppen försvann och vid nästa provtur så rann det ut litervis med vatten ur avgassystemet. Enligt min erfarenhet så måste en BMW gå långa sträckor för att må riktigt bra.
Symptomerna för en trasig lambda är orolig tomgång, högt HC, CO. Enligt BMW-verkstaden är det mycket ovanligt att kattarna (2st) slutar fungera, visst det händer, men det är ovanligt.

Skall man köpa ny lambda så satsa på en orginal BMW (ca 1.800:-), universal lambda måste man skarva ihop med orginalkabel under bilen och detta är istort sett omöjligt att få riktigt bra, eftersom skarven sitter mycket utsatt för korrosion orsakat av fukt/värme/kyla.
Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
kul att du delar med dig sådan här information...kattarna börjar först arbeta när det blivit varma och det tar en stund...det finns ju en lösning för dig att slippa detta problem...montera en motorvärmare så skulle nog din bil må mycket bättre...

Bara det bästa, åt det bästa

BMW CS #5075
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.