AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
926

bludder vid gaspådrag och taskig effekt,Hjälp!

mi
88
millan
E46 Touring -03
Hej,

Motortvättade min M3 -94 för ca en vecka sedan. Startade den dagen eefter och allt gick bra. Körde ca 10 min. lät den sedan stå i två timmar. När jag sedan skulle köra tillbaka den till garaget började den vibrera och låta konstigt så fort jag vred om nyckeln. körde sakta tillbaka till garaget med taskig gång. Tog ut och testade den dagen efter. Bilen gick som vanligt i ca 10 min. när den då blev varm kom problemet igen. Bogserade hem den och fick svaret av alla jag pratade med att det var fukt vid tändspolarna. Nåväl...Idag skruvade jag bort kåpan och spolarna och tog bort det vatten som hade samlats där. Ut på en ny provtur. På exakt samma ställe uppkommer samma problem igen. Vad märker vi då på bilen? Det luktar illa (kloak, bränt hår) av bilen. Visst den skall in på insp 1 nästa vecka och den orangea lampan lyser. Bilen känns ok om man håller konstant varvtal, rycker dock något. Trycker man ner gasen bluddrar den iväg men efter ett tag känns det som om den kommer med rätt ljud, dock känns den klen. Problemet uppkommer under hela registret. Motorn låter helt Ok när den är kall samt på tomgång.M3an har gått 14000 mil varav 4000 av mig och har alltid gått exemlariskt. Nåväl nu står den åter igaraget i väntan på service och svar. Är det någon som har en teori...

Hjälp!
Pu
77
Putte
M3 e36
Grattis sprucken toppackning!!!!Nä bara skojade, hade exakt samma bekymmer som du beskriver efter motortvätt. Problemet är definitivt samma och det var vatten i lambasonden(finns två stycken). Bara att tömma och sen gasa på som vanligt.
Ha det Per
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjena.

Hade samma problem själv. Dock var det vatten i tändstiftshålen och därför rymde gnistan.

Jag torkade rent och lätt det stå öppet i dygn, sen var problemet borta.

/Edvard
BMW CS # 4503
Hej!

Har kanske någon annan tankat bilen och av misstag hällt 95 okt i den, min bil hade samma symptom när det
hände mig.

Lycka till,
mi
88
millan
E46 Touring -03
Tackar för tipset med vatten i lsonden..

Var hittar man dem?????

Svårt att fixa??

//M
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Om du lyfter bilen och kollar undertill, framtill så ser du de två katalysatorerna sitta vid växellådan. På katalysatorerna sitter kontaktstyckena(ingående kablar, typ) till lambdasonderna. det är där fukten kan samla sig efter motortvätt. Lossa dom och blås dom med tryckluft på kontaktstycken och i hålen eller kanske elektronikrengöring för att driva ut fukten( ej 5-56). Tar ca 10 minuter att fixa inkl lyft av bilen och är enkelt. Kan ju även vara som Bumper skrev ovan.
/Asken

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

Ett annat problem kan vara att man hällt i injection cleaner när det varit för lite bensin i tanken.

/Edvard
BMW CS # 4503
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.