|
|
|
|---|---|
Tojne |
Är det samma motorblock på en 325ix och en vanlig 325i? Jag undrar bara om det är olika på underdelen bara för att framaxeln sitter i tråget på ix. Tänkte ifall man kunde bulta i en vanlig 325 motor i en ix? // Tojne |
Turbo ace |
Det är samma block men olje tråget och olje pumpen är annolunda |
|
Tydligen sitter oljestickan på annat ställe också. --------------- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 --------------- |
|
Tojne |
Kan man flytta över ix prylarna till ett vanligt block. Hur sitter framaxeln bultad i ixen? Olje tickan sitter väl lika? funkar det inte ändå annars? // Tojne |
|
Hmm jag vet inte var jag hörde de någon stans.. men som jag har fattat de så går drivaxlarna genom tråget på ixen eftersom den är 4wd |
|
| Går det använda toppen från en ix till ett vanligt block? | |
|
Ja, toppen passar. --------------- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 --------------- |
|
| För det sitter en ix motor i min bil,men jag har kvar orginal blocket så jag tänkte plocka över toppen och göra ordningen orginal blocket..Är det nåt som inte stämmer eller är det bara att flytta över grejerna? | |
|
Är iX blocket dåligt? Om inte så kör vidare... man skall inte laga det som inte är trasigt. --------------- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 --------------- |
|
| Får inte ordning på ix motorn..Oljetrycks lampan blinkar när man varvar bilen..Det är ju inte så bra att trycket försvinner...Är det någon som varit med om det här? | |
|
Byt oljetrycksgivaren först. Inte så väldigt ovanligt att den ballar ur och blinkar med lampan i tid och otid. Är trycket dåligt brukar lampan tändas på tomgång och släckas när man varvar. Toppen är exakt likadan på iX som rwd 325. Kiip Spiiding! |
|
Tojne |
Jaha intressant, men det var väl blockat som var aktuellt? Provar väl igen då... Kan man flytta över ix prylarna (inte toppen det är ointressant) till ett vanligt block. Hur sitter framaxeln bultad i ixen? // Tojne |
|
Skall det sitta i en iX eller i en vanlig? Framaxeln/diffen sitter bultad i tråget. --------------- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 --------------- |
|
Tojne |
Jag tänkte sätta i en 325 motor i en ix.. Sitter verkligen framaxeln bultad i tråget? Inte i kåpan hoppas jag? sitter den i ramlagerbultarna eller vad? Nån som har öppnat en ix i bottendelen som vet riktigt? // Tojne |
|
Diffen sitter bultad i t r å g e t. Kan hända att bultmönstret på iX skiljer lite mot vanlig 325 av detta skäl (förstärkningar), men detta är inget jag vet säkert, har inte jämfört. Om så är fallet går det ju att borra och gänga i blocket för ev. extra trågbultar. Oljepumpen snurrar baklänges i iX. Oljepickupen ser helt annorlunda ut på iX. Oljestickan sitter på annat ställe på iX block. Men -ja, grejerna går förmodligen att flytta över. Oljestickan går säkert att lösa, jag vet inte exakt vad som skiljer hur. Jag har öppnat min iX, men jag har inte jämfört med en vanlig 325 motor på plats... Kiip Spiiding! |
|
Tojne |
Tackar Spiidfriik! Om du av en händelse hittade en kamera så kan du väl plåta den lösa ix bottendelen underifrån utan oljetråg, och maila mig om du har tid och lust någongång, skulle vara jätteintressant att se hur det ser ut... Tack för alla svar bimmers!... // Tojne |
|
Det skulle jag gärna göra om det inte vore för att blocket ligger insnöat i en lada... Kiip Spiiding! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.