|
|
|
|---|---|
|
Upptäckte häromdan att en mängd dioder i Multiinformationsdisplayen som finns under hastighetsmätaren/varräknaren där man ser vilken cd-skiva/radiokanal/namn i telefonboken sitter, inte är komplett. Ett antal dioder är släckta vilket resulterar i att texten i dispalyen inte är komplett. Nån som vet om man kan byat dessa utan att behöve köpa helt nytt för 5000 spänn på BMW? hjälp.... V8 rockar fett! | |
|
Hoppsan, du har drabbats av det som är vardag för alla E38 ägare. På 7 serien är detta ett standardfel och det är tyvärr sällan det går att fixa utan att byta displayen. Kolla t.ex. Länk |
|
|
men bytade du hela instumentet då? vad kostade det? V8 rockar fett! |
|
|
Jag har inte gjort något åt det ännu, (tror jag väntar tills den blir sämre). Att döma av tidigare inlägg kostar reparationen ca 3000:- Vad som i verkligheten byts kan man bara spekulera i. Att byta diplayen är en granlaga uppgift som säkert kostar många rara arbetstimmar. Frågan är om inte hela innanmätet byts och subventioneras av BMW som en halv garantigrej? I princip varje såld E38 har ju detta fel. |
|
|
ok, fast har frågat på bmw i malmö o fick svaret från killen som jobbade bakom reservdelsdisken att dessa kunde man byta själv. Bara man lyckade få ut själva displayen så skulle dioderna på baksidan gå att byta ut. Kjell&Co skulle ha såna......fast jag undrar om det stämmer.....låter lite mysko. O samtidigt så skulle jag nog inte våga plocka ut hela det instrumentet själv....... V8 rockar fett! |
|
|
Lät BMW Group i Solna byta hela det där instrumentet åt mig (inte pga dioderna). Heter LKM om jag inte missminer... Det kostade ca: 5.000:-, och de gjorde arbtetet gratis, alltså kan det inte vara så himla svårt... ---- Ingen känsla utan växelspak! |
|
|
Det är nog bakgrundsbelysningen som BMW Malmö menar, men då mörknar hela eller delar av de sex smådisplayerna. Jag kikade in i min MID en gång, det verkade hör och häpna sitta gammeldags glödlampor för bakgrundsbelysningen med orange färgfilter. Om det däremot är enstaka segment i själva displayen som fattas så är det annorlunda. Displayen är en dot-matrix LCD av speciell typ med genomlysning bakifrån, alltså inga lysdioder. Det finns en mycket lik display av plasmatyp där själva segmenten lyser orange, men i detta fall är själva displayen passiv, lyset kommer bakom glasskivan plus att plastfönstret framför är lätt orangefärgat. Felet som uppstår i LC-displayer är oftast förbindningen mellan glasdisplay och kretskortet, brukar vara an gummilist med ingjutna ledare av grafit. Kretsarna är extremt högohmiga och känsliga för minsta dammkorm som kommer in. Det kan även vara fel i drivkretsarna men detta är mera sällsynt. Man får demontera det hela och rengöra, sen brukar det funka bra igen. Samma problem är vanliga på telefoner mm. FP |
|
|
ja, jag tänkte oxå det. Fast jag har ju som sagt problem med att vissa enskilda "punkter" är släckta på displayen. Fast de är inte 100% släckta, de lyser jättesvagt. Och alla sitter på samma rad lodrätt i mitten uppifrån o ner...... så jag kan tänka att det är just hela panelen som behöver bytas...... V8 rockar fett! |
|
|
Det låter exakt som det fel jag beskriver. Segmenten (delarna) i displayen styrs i rader/kolumner (X-Y led) och ett litet avbrott, dålig kontakt osv släcker då en hel rad. Byta eller reparera är ju frågan.. Det är fullt reparerbart om man kan få någon att öpnna och löda lite, BMW byter bara. Om du väljer att byta, se till att få behålla den gamla. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.