AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.025

BMW 520i -93 30kmil E34, vad ska man bjuda/kolla på?

Hej alla BMW-ägare!

Jag har aldrig ägt en BMW men ska eventuellt kolla på en för A till B "tjänst". Har tidigare bara ägt Saab 9000 samt Porsche 911.

Det här är story:
En vän till mig har en BMW 520i E34 -93 (tidig tyskimport) till salu pga. SUV-köp.

Skick:
Säten har tygklädsel, förarsätet är nersuttet (tygklädsel på sittdynan är trasig), AC funkar inte (ingen kyla) och centrallåset på ena dörren har lagt av. Miltal är 30000. Bilen är silverfärgad, har två-tre mindre bulor här och där (parkeringsskador på sidorna) och en mindre skavskada på kofongaren höger fram (parkeringsskada troligtvis).

Bilen har varit servad på BMW sedan dag 1 och serviceboken formodas vara väl ifyllt. Senast är det bakdämpare och bromsar som är bytta och bilen fungerar mekaniskt utan anmärningar. S & V däck på plåtfälgar följer med. Ägaren är av "kör bara"-typen , men har lämnat den plikttroget på service enligt intervallmätaren.

Jag ska eventuellt provköra och undrar vad man ska kolla på och vad man ska bjuda om inget annat problem dyker upp...

Tackar för all hjälp!

Mvh.

nybörjare
BM
80
BMW_525IA
BMW E60 525I
BMW X5 4.4
Tja!

Mitt råd är att inte köpa en bmw 520. Jag har själv ägt flera bmw:n och garanterar att 525 är en mycket bättre och sportigare bil, man får dessutom mycket mer utrustning på dom. 520 är väldigt sölig och jag har haft vissa fel på min 520-24v, mitt råd är då att hålla sig borta från bmw 520.

Betala gärna lite mer för en bättre bil, 30000 mil är ju inte lite. Dessutom verkar den bilen ha en massa fel redan. Så det är inte värt o slösa pengar på.

Men lycka till i ditt beslut...

mvh//525_IA
by
13
byxan535
bmw M3 LIMO-95
den har ju gått långt och har många brister...
vet inte vad jag skulle bjuda men 520 står väldigt lågt i pris...
kanske max20 000 med dom brister som är...
lyssna om kamkedjan rasslar, då är det dags för byte.....
lycka till..........
BM
80
BMW_525IA
BMW E60 525I
BMW X5 4.4
beepbeep!

En BMW är ju en BMW, men jag föredrar hellre 525 istället för 520, men sen är det också hur mycket man vill ge och sen är 525 lite dyrare i försäkring osv. Men får du 520:an för ett schyst pris så kan det väl vara nåt, men titta noga igenom bilen innan köp.

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Läser ofta på forumet att 520i är extremt slöa etc, jag har själv köpt en för nån vecka sen, jag väntade mig efter att ha surfat omkring här på forumet ganska länge att bilen skulle vara skitslö.. dock vart jag överraskad, den var inte alls så slö som alla skriver, beror ju också på vad man kräver, men jag har kört mycket krutigare bilar förut, så visst märkte jag ju skillnad..

Men enligt mig så är den inte slö, iaf inte så slö som den bild av bilen t.ex jag fått här på forumet.. givetvis är kanske en 525i att föredra, men de är som sagt dyrare att köra, och sen att äga..

Blir nog en 525i eller större för mig efter 520:on, men den duger helt klart... går mjukt och fint, och den rätt så slö på låga varv, och vass på höga varv! Typsikt bmw?!

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Dyrare att köpa inte köra.. =)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

24v motorn är inte speciellt slö om man jämför med dem svenska familjebilarna...Pris är naturligtvis lite svårt att sia om men bjud det du själv tycker den är värd utifrån annonser o allmänt skick..Om jag skulle sätta ut ett pris på den bilen du beskriver så närmar det sig vad byxan535 skrev tidigare..ev någon krona till.

Annars finns "sök inlägg" en mycket bra grej har uppe till vänster,prova den :)

Mvh Janne.
Tack för alla goda råd!

Bilen är inte besiktigad så jag ska passa på och köra den till besiktningen och se vad dom säger...jag ska passa på ta lite kort på underredet när besiktningsgubbarna lyfter upp den samt ta kort med digitalkamera. Naturligtvis så ska jag höra vad dom har att säga...

Går bilen igenom besiktningen så ska jag ta en provtur och se hur det känns.

Har hört att man ska köra lite slalom och se att bilen inte "ålar sig" fram...tänkte också ta en kort slangbit och lyssna på diverse delar av motorn efter kedjeslammer.

Om allt verkar vara OK så kommer jag att ta en funderare och ge ett bud, dock inte högre än 20000:-

Jag skulle gärna köpt en 525:a men den här bilen har jag åkt i förut och vet att ägaren inte har fifflat med service, så det känns på sätt och vis bra.

En liten fråga till....vid vilka intervaller byts kedjan och vad kostar det/går det at göra själv? (har en del meckerfarenhet).

Om det visar sig att kedjan aldrig är bytt så tänker jag låta bli hur än det blir...vet att t.ex. saabmotorer behöver ny kedja mellan 24000-31000 mil, om det är samma sak med denna motor så är den "on it's last legs"...

Mvh.

nybörjare
Axel
Kamkedjan behöver normalt sett inte bytas,och när kedjan låter brukar det vara sträckaren i dom flesta fallen.

Bromsen är fartens värsta fiende.
Jaa...fortsättning följer...

Jag skottade fram (obeskitigade) bilen som var begravd under en halvmeter snö och upptäcke att det inte gick att öppna framdörren innifrån och att det inte gick att röra dörrrutan. Fick bort dörrinredningen och fixade detta, körde till BMW och upptäckte att han har inte lämnat in den på någon riktig "service" på ett bra tag...

Bilen har gått 3200 mil utan oljebyte, oljestickan var torr! Bytte olja & filter (ägaren betalar, kom ut typ tre liter svart sörja från tråget), men det låter "konstigt" från VANOS-klumpen...

Motorljudet ändras också när man varvar över 4000 varv , men jag vet inte hur VANOS ska låta så det kan hända att det är normalt. Tråget & allt omkring var ganska oljigt ... AC fungerar, hör & häpna...! :-)

Vad tycks? Tänkte försöka besiktiga den och bjuda typ 16 tusen om den går igenom...

P.S. Bilen har ickeventilerade bromsskivor fram!??!! Och detta ska vara en "körmaskin"??? Den väger ju för fasiken över 1500 kilo och solida skivor fram?!?!!! Fy för BMW-bromsar säger jag bara...

nybörjare
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

3200mil utan oljebyte!!säger en hel del om ambitionsnivån på den bilen..

Ang. bromsar o körmaskinsnacket så var 520i-24v E34 en fin bil vid jämförelse med andra samtida vardagsvagnar när det begav sig.
Bromsarna är/var fullt tillräckliga(ABS standard -93 på iaf sv-sålda).

Och till "A-B tjänst" räcker den gott o väl,med STOR reservation på just "ditt" exemplar..

Lycka till vid ev. besiktning :)

Mvh Janne.
Här är fler bilder på dom "fel" jag hittade:

Länk

nybörjare
D_
160
D_D
550 iaT -07
760 Li -07
M6 -06
Kikade på din länk och mitt råd är att du håller dig så långt bort från ett sådant skamfilat ex. Det borde vara kriminellt att missköta en BMW på det sättet ;-).
Risbusken e inte värd 12000 ens.

Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Den bilen hade jag ej velat ta i med tång oavsett pris!
Åh fy vilken vanskött bmw!!

Lägg inte ned en sekund till på den där bilen.

Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.