|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Godafton. Min far har tittat på en 528 iA -96:a som är utrustad till tänderna (och lite till). Är det något som brukar krångla med den modellen? Jag tänkte då främst på motor, växellåda (som i det här fallet är automat) och avgassystem, även den invändiga utrustningen, som består av allt el-inställbart som går att få. Mvh | |
|
Sök inlägg. Detta har varit uppe många gånger. Micke |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Avgaset är i rostfritt orginal åtminstone det som sitter på min bil. En välservad bil med verifierat miltal med diagnos. Samt kolla bakluckan så den inte har ngr rostbleemor speciellt i skarven ovanför i höjd med nummerplåten.Samt innanför tanklocksluckan Sedan har inte bilen direkt några allvarligare brister mer än nån annan bil. Självklart ska den gå perfekt och växla mjukt, kan växla lite hårdare när lådan är kall då den går på kallstartsprogrammet för att få upp drifttempen snabbt. Kolla Stereon om den håller kvar inställningarna i mittläge när bilen stängs av, så inte volymen eller höger vänster är i ytterläge när tändningen slås på. Kolla att fläkten till kliman funkar i allalägen och att Ac anläggninen är i fullgott skick och kyler bra.In med bilen i värmen nånstans. Kolla instrumenetet så att alla lampor mm lyser. Lycka till man kan få en fin 528 för väldigt prisvärda pengar . Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
Tack för tippsen "Hasso", de kommer väl till användning. Det finns alltså ett kallstartsprogramm för automatlådan, det var intressant. Ska säga till farsan att han provar bilen när den har stått och blivit kall. Och som både du och "s25519" sa, är det nog bra om jag kollar tidigare inlägg. Tack än en gång Mvh |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kallstartsprogrammet är igentligen sportläget som kopplas in av en temperatursensor i lådan. Och gör att det växlar vid lite högre varvtal när lådan är kall, för att få upp tempen fortare.Men alla automater växlar hårdare när oljan är kall så det är fullt normalt. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
| Är avgassystemet rostfritt? | |
Jepp. omöjligt att få en kraftig magnet att fästa på det. utom skyddplåten till kattarn, och då måste man nog föruttsätta att det är rostfritt:)) Positiv överraskning. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
Bra grej Hasso,då kan man upplysa far min om det...Kanske han då blir positivt överraskad att hans trotjänare till 523i oxå förmodas ha ett rostfritt system.. Eller kanske det bara var till 528i som det rostfria "trycktes dit"? Låter osannolikt iofs att det bara var till 528:an.. Han funderar emellanåt om såna saker o frågar mest mig om det av "naturliga skäl"!? :) Mvh Janne. |
|
523 och 528 har inte helt identiska avgassystem skiljer på bakre burken bland annat. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
Ni bör lämna in bilen för en DIS avläsning för att försäkra sig om att allt är OK samt få mätarställningen veriferad via DIS på BMW. Länk MVH/Andrè |
|
|
Ok Hasso,men troligen har BMW likadant mtrl ändå i bägge vagnarna,kollar upp det i "morrn".. Mvh Janne. |
|
|
För vetgiriga så återkommer jag nu ang. systemens mtrl...Hasso har rätt; 528:ans ser lite annorlunda ut än 523:ans,men systemen verkar vara i rostfritt på båda...Jag ringde och kollade och dessa system verkar hålla mera än 20000mil i normala fall!?! Den BMW återförsäljaren sa att dem inte har sålt något??? sedan 5-år tillbaka iaf till 523...=Kvalité. Han KAN ju ha "tullat" på sanningen men jag tror honom.. Mvh Janne |
|
|
Va bra, det låter ju lovande det här. Mvh Har du råd att inte köra Tyskt? |
|
| Stämmer bara det BMW system håller i evighet om man inte kör småsträckor utan låter det bli varmt generellt är nog avgassystemen bättre numera, svågern på Bilia har ALDRIG bytt ett Volvo 850 system annat än då det varit till knölat genom t.ex. ovarsamkörning ...BMW brukar sen vara ännu bättre än Volvo.... | |
|
Hmm, det måste vara något speciellt med tyska bilars avgassystem. Farsan som nu kör Audi 100 -91 den nyare modellen har kört 26 000 mil med samma system men nu hoppas jag verkligen att han köper den där 528:an Har du råd att inte köra Tyskt? |
|
|
Navisystem a 26000:- Airbaglampor a 3500:- Regnsensor a 1200:- Stolsjustering a 3000:- Dörrhandtag a 180:- Färddatordisplay a 3000:- Och lite till. På ett år. 10000 mil. 99a. |
|
700 kr i rep.kostnad. på 7 år och 7500 mil:)) som kontrast. En ventilkåpspackning,skufflåsmotor,tre glödlampor. + utbytta slitdelar torkarblad och däck. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
| Den tråkigaste utgiften är försäkring. Om man bor i Stockholm..... | |
|
Hasso, visst men du kör ju också väldigt lite vad jag förstår. Sedan tillhör Du "fanatiker" som t.o.m vinterförvarar bilen i varmgarage allt för att minska exploateringen.:-) Länk MVH/Andrè |
|
| Highspeed_M5: Vad det gäller rost kan det vara idé att kolla framdörrarna (med lupp) efter rost längs "plåtskarven" i bakkant av dörren in mot kupén. Där hittade jag några nästintill mikroskopiska rostbubblor samt lite rostfärg. Det var svårt att se men det fanns rost, fabrikationsfel eller ej det är frågan? Om du vill kan jag maila dig vad som hände när jag visade upp min importerade bil hos BMW. | |
|
Va bra det här forumet är, hjälp från alla håll och kanter får man. Jo jag har snackat lite med far här nu, och vi tycker att en test bör utföras av Motormännen (plus testet, tror jag det hette) som kostar c:a 2000 kr. De går igenom allt som man kan tänka sig har jag hört. Sjävklart tycker jag att en DIS-avläsning är på sin plats också. Har du råd att inte köra Tyskt? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.