|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Våren är på väg nu och jag ska sälja min V40T4 -98 till förmån av en M3 E30 (har haft en 325iM -87 förut och jag saknar väghållningen, kan tänka mig att den är ännu bättre i en M3a), men jag funderar på hur mycket man ska ge för ett schyst exemplar? Samt vilken årsmodell ska man satsa på? Ligger ettan nedår på alla årsmodeller? Är diffbroms standard? Hur är hållbarhet och driftsäkerhet på motor och drivlina? Något speciellt man ska tänka på när man tittar på och provkör en M3 E30? Mycket tacksam för svar! Mvh Stefan | |
Grusse |
Frågan som du ställt har varit uppe flera gånger tidigare, så om du söker så hittar du nog svaren. Men jag kan svara lite här också. Årsmodellen är av mindre betydelse, borde vara skicket som får avgöra tycker jag. Diffbroms standard på alla M3 E30, likaså växellägena med ettan neråt. M3:ans drivlina finns nästan inget att klaga på, mycket bra kvalité på dessa prylar. Det är väl växellådan som kan vara lite känslig på synkringarna, men det märker du när du växlar om det hörs ett skorrande ljud. Kostar ca: 4000-6000kr att få synkringarna bytta. Ännu billigare om du gör det själv. Motorn kan skramla och låta illa några sekunder efter uppstart, och man tror att den är tvärslut. Men det är kamkedjespännaren som ska bytas ut mot en fån M3 3,2 E36, så får man slut på skramlet. Men slutar inte skramlet efter några sekunder så är det något annat fel än bara spännaren! Rost brukar finnas under listen till framrutan i nederkant, mycket viktigt att kolla där. Sen vid nummerskyltsbelysningen brukar det också finnas rost, men sen är dom relativt rostfri. Lycka till med ditt köp! Min M3 E30: Länk |
|
Tack för svaret, Nu har jag lite bättre koll på vad jag ska titta efter. Hur mycket ska man betala för ett schyst exemplar? och vilken årsmodell är att föredra? eller är det ingen större skillnad? Mvh Stefan |
|
Lasseman3 |
Som Grusse nämner så går skick före årsmodell. Om du väljer en std 90:a får du 215 hkr, en Sport Evolution 238 hkr och som du säkert känner till så hade de tidigare modellerna 195 hkr med katalysator (om man bortser från evo 1 och 2). Oavsett årsmodell får du en kul bil med som har en historia som få andra... Sista året har tillgången på utannonserade bilar varit begränsad och det gör att priserna verkar rätt stabila. Dessutom verkar många hamna hos fanatiker som behåller bilen under lång tid... Räkna med att finna en fin bil för 100+ kkr. Du kan givetvis finna billigare bilar beroende på dina krav. Vad än du köper för M3:a så blir det enormt mycket roligare än en T4:a ;=)) Lycka till! /Lasse |
|
Tack även för ditt svar Lasseman3 :) Jag har också lagt märke till att utbudet på M3 E30 inte är så stort, import kanske skulle vara ett alternativ... Det vettigaste alternativet verkar ju vara M3 -90 med tanke på att den inte är SÅ ovanlig samt att man får några kusar till =) Rolighetsfaktorn räknar jag med, mycket därför jag vill byta :) Min nuvarande bil: Länk |
|
| Å andra sidan ligger tidiga E36 M3 i ungefär samma prisläge..... men jag håller oxå på en frisk fin E30 M3 "Orginalet" gärna en svart Evo ..... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.