|
|
|
|---|---|
johank |
Det är så att jag funderar på att ev. köpa en 525i -90 (170) Men det är ett problem! Den går bara på 5 cylindrar. När jag var och kollade på den idag så tog jag kompprov och det var 5:an som var något tjall med. Skruvade av ventilkåpan och konstaterade att vipparmarna till 5:ans ventiler (in OCH ut) hade knäckts av! Prövade att trycka på båda och dom gick att röra och allt såg helt ut för utom vipparmarna! Nu är frågan vad som hänt? Har kolven skurit/nypt? Kan toppen ha klarat sig? Har cylindern klarat sig? mm, mm... Vad kostar en beg. topp alternativt en renovering av två ventiler och delar därtill (säten mm.) Är det någon som har erfarenhet av liknande fel vore jag mycket tacksam om Ni vill ge lite tips och dela med er av era erfarenheter. Jag har fått ett bra pris på bilen och kan göra allt jobb utom topplocksrenovering själv... Jag får bilen för 13.000 och den är fin i övrigt, är det någon idé att köpa den...? TACKSAM FÖR ALLA TIPS OCH RÅD!!! |
|
Hej! En polare till mig blåste 2 vipparmar på sin bil,och det var inte något annat som var sönder.Så om du har tur så räcker det med att byta vipparmar..Om jag hade varit som dig så hade jag köpt bilen.Lycka till.. hjorten |
|
| Om det inte fanns komp i cylindern så är det mycket troligt att det är mer än vipparmar som är trasigt - ventil(er), krökta/trasiga eller trasig kolv. | |
|
den motorn har två krökta ventiler,två vipparmar som är av,samt två små märken i kolven som inte är av betydelse. så är inte kammen sliten så är det väl inga större frågetäcken. |
|
|
jag hadde inte köpt ngt som inte e helt de kan kosta mer än de smakar!!!!!!!! Stjärnan under huven... |
|
| Hur mår toppen om man kröker ventiler? | |
| Varför skulle ventilerna vara krökta? Har varit med om ett flertal vipparmshaverier utan att andra fel uppstått. Naturligtvis blir det konstigt när du försöker mäta komp på en cylinder som inte öppnar ventilerna. Den får liksom inte in nåt att komprimera ju... | |
johank |
Ja ded växlar ju mellan vaccum och tryck när ventilerna är stängda... så jag hoppa på att det bara är vipparmarna! Men skulle det vara lite mer trasigt so får det väl gå det med... Det är ju ett bra pris...???!!! Kan man montera en 190 hk topp på den motorn eller är det mycket annat som skiljer motorerna åt? |
| På min 520i -E28 gick vipparmarna av på en cylinder och hamnade lite snett så att ventilen slog hål i kolven, så det vara bara att byta hela motorn.. men en m20 motor är ju inte dyr på skrotar..i värsta fall.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.