|
|
|
|---|---|
|
Tycker att min M5 drar lite väl mycket.. Den ligger på 1.2 i 110-120 km/h. Saken är den att det läcker innan bakre dämparen, inte så att den låter som ett reaplan, faktum är att den låter inte mer än normalt! Dock är det hål, det ser man för att avgaserna sipprar ut bakom bakdäcket... Kan detta påverka bensinförbrukningen?? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Ett läckande avgassystem ger ett felaktigt lamdavärde och kan också påverka bensinförbrukning likväl som att ge felaktiga och höga avgasvärden vid besiktningen. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
NEJ! Detta kan inte påverka bensinförbrukningen mer än att jag kan läsa mellan raderna och undrar när din senaste service är gjord. Varför ha ett läckande avgassystem? : ) Ja det är dyrt. Varför inte låta sy ihop ett eget system? Om din läcka hade varit före kattarna ( lambdan ) så är det mera troligt att syre har kommit in i för hög grad och sagt åt styrenheten att rika bränsleblandningen men inte vid slutdämpen. De vanligaste orsakerna är taskig service, dykarfot och många kortkörningar ( kall motor ) |
|
|
Jo.. Jag har precis köpt bilen, och en storservice är på gång.. Att snida ihop ett eget avgas är också en idé, men jag förlitar mig hellre åt proffsen.. När jag har farthållaren i med olje och klytemp på normala värde nollställer jag färddatorns förbrukningsmätare denna visar då ca 11.5-12 L/100km. Och detta under en längre sträcka (3 mil) Så högt ska det väl ändå inte vara? |
|
| Nej det bör inte var så högt när de övriga kriterierna som du nämner ovan är uppfylda. En stor service ( inspektion2,kanske ) alltid bra att kolla igenom bilen vid nyköp oberoende av tidigare ägares löften och stämplar. Tror dina värden kommer att sjunka när maskinen går bra. | |
|
Här kommer ett tips..... Gör inte ett eget system till M5 du kommer att förlora kraft (HK) M5an måste ha ett visst motstånd .. Orginal är dyrt men ack så bra ...Blir inte bra med ett system rån supersprint eller ferrita och glöm detdär med openair filter också... Köp ett KN filter till oginalburken.Men håll det mycket rent.... Det kostar att vara på topp.. Kör på höger sida |
|
| Jag har plockat bort bakre ljuddämpare och ersatt med två raka rör. Jag har inte märkt någon effektförlust! Inga problem med lamdavärden om systemet är tätt. Körde utan avgassystem ett tag (Sista ljuddämparen) Men ingen högre bränsleförbrukning för det. | |
| Marie har nog rätt med det där om effekt fast om man lyckas få tag i bra dämpare med rätt flöde i rostfritt så kan man lämna bort jobbet till behörig personal. Original är bra men dyrt. Det finns bra dämpare på eftermarknaden men kontrollera noga med de som har det sittande på bilen. Har haft KN insattsfilter i burken i två år nu och jag är nöjd med det. Mest för ljudets skull tror jag. : ) | |
|
Ska kolla luftfilter, stift, tändkablar, rotor, fördelare etc i helgen.. Sen finns det visst rostfria alternatin till orginal, för 4500 (endast bakre burken) Trots att orginal e dyrt, så får man betänka att det som sitter på bilen har suttit där sen den var ny! Och det är inget dåligt betyg. Dock motiverar det inte mig att lägga ut 11000 på ett nytt:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.