|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
pcdoktor, om jag har fattat det rätt så är bilden som visar en spegel med tre kablar den modellen som inte har elektrochrom. Art. på denna är då 51 16 8 141 800, och delas med E34 tom. 09-92 då denna modell ersattes av elektrochrom spegeln (51 16 8 141 176). Har du någon aning om hur det ser ut med infästningen av denna spegel ? Passar den t.ex.i den vanliga fästpunkten på rutan ? Mvh. Patric Länk |
|
|
ja den passar på standardfästet, om det är elektrochrome eller ej vet jag inte men den har definitivt en automatisk avbländningsfunktion. www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! |
|
| Hej! Alla speglar passar. Jag satt i en spegel från en E39 i min E32 -89! Tog lite ström från belysningen under solskyddet och jord från en jordkabel vid taklyset. Hade först plockat isär spegeln och kollat vilka kablar som skulle ha + resp. -. Jag kan kolla upp vilka kablar det va om någon är intresserad. /Janne | |
|
Tack för all info. som jag hittade i den här tråden. Jag har precis beställt en från ECP med tre trådar. Kommer ursprungligen från en 750-93:a. Jag tar gärna emot tips på kabel konfigurationen Janne. Mvh. Patric Länk |
|
|
Hejsan! Jag var ut och titta vilka kablar det ska vara... Sju kablar finns det på min men man använder tre för avbländningsfunktionen. + ska gå till grön/röd kabel och minus går till en kabel som är brun och en som är blå med gul rand. Om du har lika färger vet jag ju inte... Lycka till iallafall! /Janne |
|
|
Mitt spegelglas blir inte svart utan spegeln vinklas. För min del så hade jag letat upp någon på skroten och satt in. Inte så kul att pilla med elen i en BMW, har tråkiga erfarenheter av det :( |
|
|
Har nu fått spegeln. Skall det sitta någon plastkåpa över "kabelrännan" som sitter i spegelarmen (där kabel samt kontakt löper). Tror att han jag köpte den av glömde att skicka med den. Det ser ju lite billigt / naket ut annars tycker jag. I ETK'n så hittar jag en "Sats Täcklock" 51 16 8 194 789 som skulle kunna vara det som jag syftar på. Hur ser din era speglar ut ? Svart till +, vit till - samt grå till + på backreläets utgång. Är denna kopplings konfig. rätt ? Nöjer mig nog med att koppla två kablar + & -. Mvh. Patric Länk |
|
|
Det stämmer att det ska vara en täckbricka där. Kostar inte många kronor på BMW. Vad fick du för spegel? Var det en sån som vinklar sig eller är det glaset som blir mörkt? /Janne |
|
|
Jag tror att det är en som vinklar sig. En grön diod, två ljus sensorer, en på fram och en på baksidan. Dessutom sitter ett reglage på spegelns underkant som går att skjuta mot +/- samt auto läge i mitten. Bra då skall jag ringa till BMW och beställa ett täcklock i morgon. Tänkte koppla in mig på drivspänningen till belysningsknappen i takluckan. Eller har någon ett bättre förslag. Vill ju ha konstant + när tändningen är tillslagen. Mvh. Patric Länk |
|
|
Får inte fart på spegeln. Om ag håller för den främre sensorn samt lyser med en lampa mot baksidan så borde den väl aktiveras ? När tänds dengröna dioden ? Mvh. Patric Länk |
|
|
Jag tror det är bättre att ta + från belysningen till spegeln i solskyddet. Då har du ström när bilens lysen är tänd vilket de förhoppningsvis är speciellt i mörker då även funktionen på spegeln kommer till sin rätt... Tror inte heller att spänningen till lyset i knappen orkar driva spegeln. Japp, du verkar ha den som vinklar sig så har du spänning till den så skall den vinkla sig även när du skjuter reglaget mot minus eller plus, annars har du nog nå vajs med koplingarna... /Janne |
|
|
När den inte funkade på plats så testade jag den i stället mot en 4A 12 volts tranformator. Fortfarande utan att få någon som helst respons. När skall tex. dioden lysa ? Om man tittar snett in i spegelglaset så kan man se olika "etage" av spegeln. Är det så i "lutnings spegeln" ? Den gråa kabeln skall ju gå till backreläet. Skall det ligga konstant plus på den eller kommer det 12V endast när backen läggs i ? Någon som har koll på vad som brukar gå sönder ? Mvh. Patric Länk |
|
|
Skulle som sagt vara intressant att veta när den gröna dioden skall lysa. Någon ? Har fortfarande inte fått den att fungera. Mvh. Patric Länk |
|
| på min lyser den gröna när speglen vinklar,slocknar när den vinklar tillbaka | |
|
Tack för informationen ! Har som sagt ingen möjlighet att testa den eftersom den är returnerad för reklamation. Jag testade dock att belysa spegelsidans sensor med en stark ficklampa samtidigt som den andra avr i mörker utan resultat. Det samma när jag förde reglaget fram/tillbaks, inte en rörelse i spegeln. Mvh. Patric Länk |
|
|
Hej! Kan ju passa på att fråga angående min spegel oxå. I min 850 så fans det ingen framruta när jag köpte den (från försäkringsbolag) och således då ingen spegel. Det jag funderar på är att enigt utrustningslistan så ska jag ha en automatiskt avblänbar spegel, men det finns inte tillstymmelse av kablar någonstans inärheten av fäste för spegel. Hur går detta ihop? Är den modellen som blir svart utan att riktas om kabellös? Någon som vet. /magnus |
|
|
Efter ytterligare två kassa speglar från skroten så har jag fått tag på en med 10-polig kontakt som är bestyckad med 7-stift. Någon som har koll på vilka stift som skall ha + resp. - ? Enl. ett elschema på Länk så verkar det som att det skall in + på stift 3 och - på stift 10. Någon som kan verifiera det ? Magnus K : Ingen spegel är kabellös som har någon typ av avbländning funktion. Har du lossat på innertaket eller innerbelysningen och tittat så att ingen har klippt av kabeln och gömt stumpen ? Mvh. Patric Länk |
|
|
Va har du fått för spegel nu då? Är det fortfarande den som vinklar sig. Stämmer det inte nu heller med hur jag beskrev kablarna längre upp på denna tråd? Det var ju också sju kablar... /Janne |
|
|
Det är en electrocrome spegel från en 750-97:a (51 16 8 174 089). Färgerna stämmer säkert med din beskrivning, men det är ju lögn i h*lvete att se vad som är till vilket stift under kontakten i spegelhalsen. Allt pga. kort kabelstam. Eftersom delningen mellan stiften passar till vanlig standard plint på 1.7mm så tänkte jag koppla direkt på stiften. När elschemat som jag hänvisar till beskriver 6 kablar vart jag lite orolig för att koppla fel. Tänkte då att någon kanske hade stiftkonfigurationen liggandes. Lyckades nu tillslut efter lite pillande att få isär kontakten. Samtliga kablar utom en är enfärgade. Den röda går till stift 3 (borde vara + ) samt en brun till stift 10, enligt din beskrivning samt elschema - . Jag chansar att koppla med en säkring i mellan. Vet du vad den tredje kabeln (-, blå/gul) som du nämde hade för funktion? Mvh. Patric Länk |
|
|
Nej, jag kommer inte ihåg funktionen hos enskilda kablar nu... Jag trodde att du hade fått kabelstycket man kopplar på spegeln också! Det underlättar mycket! Fåga på BMW eller någon skrot efter detta. Då kan man se alla kablar och lätt koppla in dem under täckluckan. /Janne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.