|
|
|
|---|---|
Len |
Efter byte av yttre nedre spindelleder (men inte byte/ändring av ngt annat) så drar E36 plötsligen märkbart åt höger. Har kollat däckstrycket och inte smackat in i trottoar el. likn. Vad kan vara fel? När det rullar så rullar det! Och när det gnisslar så kostar det. len |
|
Menar du spindelled, eller är det styrleden? Spindelled finns det ju bara en på varje sida... Är det den yttre styrleden du bytt kanska du inte fått den i samma läge som den andra och ändrat framvagnsinställningen? Normalt när en bil drar i sidled vid vanlig körning är det ju ett bromsok som kärvar lite, prova att "tjuvhålla" lite på bromsen och se om bilen rättar upp sig... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Len |
Här var det inte jag som "kladdade till det",he. Det var den aukt.verkstad som servar som såg att spindellederna var på gång och föreslog ett utbyte. De lossade lederna från styrspindeln och pressade ur dom på plats. Styrleder/stag är ej bytta eller rörda. Skall kolla betr. ev. bromskärvning - borde eg. inte vara det eftersom dom servade (Insp2) för några mil sedan.. När det rullar så rullar det! Och när det gnisslar så kostar det. len |
Len |
Hjulen snurrar lika lätt på bägge sidorna. Hur vanligt är det överhuvudtaget att denna modell tenderar att inte hålla rak kurs? När det rullar så rullar det! Och när det gnisslar så kostar det. len |
|
Inte vanligt alls, inte speciellt vanligt på någon bilmodell... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jeppe: Har du aldrig kört en tidig volvo V/S 40?? Dom drar omväxlande åt höger resp. vänster även om man 4 hjuls mäter den 5 ggr och allt är OK ( iof på Bilia men ändå...) 130 på motorväg, en mänsklig rättighet!!! |
|
|
Några hundra stycken har jag väl kört, men aldrig lagt märke till detta fenomen. Lite mer motorstarka framhjulsdrivna bilar däremot kan vara knepiga, t.ex. Saabs Aero eller en Volvo T5R. Gasar man lite för hårt går bilen precis som den vill över vägen, men detta beror ju endast på att bilen driver i fel ände! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Så talar en RIKTIG bsiktningsman! :-) *stående ovationer* --------------- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 --------------- |
|
Len |
Ifall det inte är däcken eller deras tryck, inga närkontakter med trottoarer och det bara bytts nedre spindelleder (utan att lossa något annat) - VAD skulle kunna orsaka att sneddragning dyker upp helt plötsligt?! Om det vore för de nya spindellederna, så har inte heller framvagnen justerats när de gamla blivit/var dåliga. Kan parallella hjul - eller kanske t.o.m. lite toe-out - orsaka fenomenet? När det rullar så rullar det! Och när det gnisslar så kostar det. len |
|
Får väl flika in med en kommentar - även om den kan verka dum - angående möjlig orsak till att bilen drar snett. Jag pratade med en erfaren däcknisse för jag ville ha framvagnsinställning gjort på bilen. Jag nämnde att jag hade tendenser till högerdragning. Enligt det svar jag fick så kan inte en framvagnsinställning på dessa bilar justera detta, möjigen med en fyrhjulsinställning. Men det han sa som kan verka dumt eller konstigt, är att det kan hänga ihop med viktobalans på något sätt. Jag hade också bytt någon del i framvagnen då detta uppkom. Någonstans (tror det var styrstaget) skulle jag prova hänga på en vikt (1 hg eller så) så kunde man balansera bilen rakt igen (eller så blir det värre och man får ta andra sidan). Jag har inte helt funderat ut om detta kan hänga ihop, men jag tycker inte det verkar helt otroligt. Viktobalans på fel ställe skulle ju teoretiskt kunna få styrningen att vilja svänga åt ett håll (häng en vikt på ratten så förstår ni var jag vill komma...). Att det uppstår vid byte av någon del i framvagnen kan ju bero på olika tillverkare av reservdelar och man på så sätt får olika vikt. Har inte testat ännu, kanske också av den orsaken att även jag tycker det verkar lite märkligt (trots att den person som sa det har ett gott rykte om sig att vara kunnig). ------------------ Always Diesel |
|
Len |
Okej, ifall jag spinner vidare en bit på detta uppslag, så bytte man samtidigt bromsskivor och alla bromsbelägg BAK på bilen vid samma Inspection. Kan det ha skruvats där, på ett sätt som gör att inte bakhjulen längre är riktigt "linjerade"? Nån som vet? När det rullar så rullar det! Och när det gnisslar så kostar det. len |
|
Gör en hjulinställning så löser du problemet en gång för alla. Nisse Länk |
|
Len |
Kanske löser det, men inte en gång för alla. För 1000 mil cirka, det är ungefär vad dom ev. kan garantera.... När det rullar så rullar det! Och när det gnisslar så kostar det. len |
| Det är väl bara att åka tillbaka och påtala felet, en aukt. verkstad borde ju ta på sig ansvaret. Stå på dig om att felet inte fanns där innan. | |
Len |
Har jag redan gjort, men dom står på sig med att det inte kan ha blivit fel p.g.a. deras byte av delar. Ett förslag därifrån var att framvagnen var inställd efter de slitna spindellederna - och att det nu blev fel pga att friska leder gav ett ändrat läge på nederdelen av styrspindeln. Men det håller ju inte, framvagnen har kollats/justerats många mil innan lederna blev dåliga...och det drog aldrig snett, varken förr eller lite senare. Det skumma är ju att felet nu kom helt plötsligt, kanske är ett sätt nu att börja flytta omkring hjulen (h--v), alt. skicka på sommardäcken? Skulle det annars kunna vara något i styrservot? När det rullar så rullar det! Och när det gnisslar så kostar det. len |
|
På mina gamla bilar har det påfallande ofta varit diverse fel bak som har lett till symtom av det slag du beskriver. Favoriten var ordentligt glappa bakhulslager på en gammal Passat som fick det att kännas som att man ständigt körde på is tills jag hajjade att problemet inte var i framvagnen. Du skriver att bakre skivor och belägg har bytts - sånt brukar ju kunna uppmuntra till en hel del våld (och fula ord) - i alla fall när jag skruvar. Kan det vara på detta viset och något av bakhjulen nu har en kärvande broms kanske? Eller kanske till och med inte perkar riktigt rätt längre på grund av "finjusteringar" med handsläggan? Mvh Björn |
|
Len |
Höger blev vänster. Efter att kört en antal mil med viss sneddragning så bytte jag plats på vä. och hö. framhjul. Däcken var/är då en liten aning snedslitna. Och då blev resultatet att bilen drar åt vänster i stället, ungefär lika mkt som det var åt höger innan. Då kan det "väl" inte ha med en event. dålig hjulinställning att göra , att bilen drar åt sidan?! Några idéer om vad som händer? len |
Len |
Ett PS Däcken ÄR ny-luftade..... /len |
Len |
Finns det nå´n som har detaljkunskaper om framvagnar, vad som kan orsaka att bilen drar snett et.c. ? /len |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.