AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.754

Ericsson bluetooth handsfree till E46

Sida 1 av 2
No
62
Nordhem
330i -03
Volvo XC90 -14
Alfa Romeo 156 -01
Toyota Aygo -06
Jag har en E46 -00 med original Business CD och har köpt Ericssons bluetooth handsfreesats. Idag när denna skulle monteras, ringde montören och sade att radiomute inte fungerar till E46. Borde det inte finnas någon adapter att köpa till? Någon som vet?
Berco
Tjena,jag har själv Ericssons bluetooth handsfreesats på min bil men ingen telefon som passar till hållaren,har du nån koll på var man kan köpa en annan hållare,vet ej om det bara går och byta hållare eller om man måste byta hela skiten?
pe
176
peter_ooi
BMW M135 X-Drive
Audi A6 Allroad
Nordhem
Håller med dig. Själv monterade jag min utrustning och hittar inte den gula kontakten som är radio mute på orginal CD-spelaren.
Ingen aning om det finns och köpa till.

/// Peter Ooi
0707475500
peter.ooi@telia.com
No
62
Nordhem
330i -03
Volvo XC90 -14
Alfa Romeo 156 -01
Toyota Aygo -06
Berco: vilken hållare menar du? Den sats jag har, HCB-30, såldes utan hållare. Har sedan köpt till en hållare till T68. Vad har du för telefon?

peter_ooi: Har du fått allt att funka förutom radiomute? Har varit i kontakt med Ericsson idag och de säger att det skall fungera. Får forska vidare...

Visa användare
232
griegertz
BMW 525 M touring-05
följer detta med spänning eftersom jag också skall montera detta...

Hallå Peter ;-) Allt bra?
Min gamla pärla går bra hoppas jag?

Har du inte nokia bluetooth till din?

Skall ju inte vara någon skillnad tycker man ju med funktionaliteten....
No
62
Nordhem
330i -03
Volvo XC90 -14
Alfa Romeo 156 -01
Toyota Aygo -06
Har nu hört något rykte att radio-mute fungerar på E46 t.o.m. -99 års modell, men alltså inte på bilar tillverkade senare. Business-stereon gjordes visst om år 2000. Följer upp och rapporterar...

Visa användare
167
HES
CLK -03
Letar också efter radiomute, dock på naviskärmen.
Berco
Nordhem

Ericssons bluetooth handsfreesatsen var monterad när jag köpte bilen,vet inte vad satsen heter men hållaren är till en ericsson T39
Jag har själv en siemens S40 å skulle vilja byta hållaren till en sådan,var köpte du din hållare?
No
62
Nordhem
330i -03
Volvo XC90 -14
Alfa Romeo 156 -01
Toyota Aygo -06
Har nu införskaffat ett mute-kit speciellt för BMW. Har testat grejerna och allt verkar fungera som det ska. Fint telefonljud ut i främre högtalarna och radion "mutas" som den ska. Kitet består av en kabelhärva med BMW originalkontakter som kopplas mellan huvudenheten och bilens kablage. En bra sak är att strömförsörjningen hämtas från radiokablaget, så man behöver inte dra extra ström till handsfreekitet.
Utmaningen består dock i att få plats med kabelhärvan bakom radion. Det är väldigt ont om plats där. Någon som har tips på hur jag kan lösa detta?
Mo
176
Moe
Cykel
Nordhem: Var köpte du det ?, vad kostade det ?
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Nordhem: det går om man försöker pilla in kablaget (främst den klumpiga kontakten) åt höger, dvs mot utrymmet framför/ovanför handskfacket. Jag fick försöka några gånger men nu sitter stereon som den ska.
Sen fick jag göra om rubbet när kontakterna till växlaren skulle dras, det blev ännu djäkligare men det går.
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Moe: jag har för mig att jag betalade nästan tusenlappen för mutingkitet, åtminstone 8-900, men det var ett tag sedan.
Beställde via min lokala bilradiohandlare, går säkert att få tag på billigare.
No
62
Nordhem
330i -03
Volvo XC90 -14
Alfa Romeo 156 -01
Toyota Aygo -06
Moe:
Jag köpte allt på GEAB via min arbetsgivare. Tror att handsfreesatsen gick på strax under 3000 kr. Mutingkitet till BMW kostade ca 600 kr. Hållare till T68: ca 300 kr. Således betydligt dyrare än ett konventionellt handsfreekit, men betydligt elegantare. Ericssons bluetoothkit passar alla BT telefoner (bra om man byter lur ofta). Går också relativt lätt att montera och kräver inga ingrepp i bilen tack vare mutingkitet som hämtar ström via stereon.

Mr Shhh: Tack för tipset! Ska ge mig på't ikväll.
Tips:
Länk

Ericsson Bluetooth bilsats HCB-30 1779:-
Ericsson Musikdämp avancerad KRY 101 1004/02 469:-
Ericsson Svanhals HCE-14 319:-

Jag funderar att beställa därifrån. Någon med erfarenhet?
Jag har en E46 -02. Jag har en HCA-20 liggandes som jag tänkte montera. Jag har ävne köpt radiodämparen HCE-16, men orginalstereon har ju inga iso-kontakter :( så det blir väl att fulkoppla lite. Är det någon som vet var man kan knycka ström till boxen (HCE-20)? gissar att man får fulkoppla även här, men vilken färg har kablarna + och jord?
Verkar skumt om stereon inte har muteingång, kan inte tänka mig att BMW tagit bort denna. På den stora 17-poliga BMW-kontakten är det stift 4 (vit/brun) som är mute, den jordas när stereon skall tystas.
Man kan alltid använda de speciella mutekit som finns med reläer osv och som kopplas på högtalarkablaget, kan kosta från 2-300 och uppåt, det lönar sig att kolla runt. Särskilt svårt att bygga in i en liten plastbox är det inte heller, 2 minireläer, en transistor, ett par motstånd, kostnad runt hundralappen. Även om de färdiga kiten har ISO-pluggar så skulle jag föredra att klippa in mig på BMW-kablaget med lämpliga kopplingsplintar. Färdiga BMW-ISO adapterkablage finns givetvis men det blir ett himla vidlyftigt kablage som är svårt att stuva in, dessutom brukar de inte vara fullkopplade, alltid är det någon funktion i BMW-pluggen som saknas.
Nackdelen med yttre mutingkit är att CD:n eller bandaren inte pausas när stereon tystas vid samtal, displayen visar inte "Telefon" eller motsvarande osv, det är alltid en fördel att använda muteingången på stereon direkt.

FP
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Om jag skulle försöka med ditt förslag folke, skulle det nog sluta med motorbrand.
Hur menar du då Player?
Folke tipsar ju om att man kan lösa mute genom att ansluta muteutgången på HF-kittet direkt till stift 4 i BMW:s telefonkontakt. En kabel, that's it. Kan väl inte bli så mycket enklare? :-)
Den andra biten han pratar om, mutekittet, är vad som kan behövas om man t.ex inte har en BMW originalmonterad stereo.

Mvh. /Kjell
Kanske Player menar mitt uttryck att klippa sig in i kablaget? Givetvis gör man detta bara med rätt dokumentation över kabelfärger osv och när man vet vad man gör. Man tar bara de kablar som rör högtalarna. dvs 8st och vill man snåla går det bra att ta bara de fyra pluskablarna. Det hela är faktiskt ingen större operation, jämfört med att koppla ut och tillbaka hela kablaget via ISO-pluggar osv.

FP
Men ström till boxen då vilken kabel ska jag knycka den ifrån?
Jag skulle plocka från matningen till stereon. Berätta vilken bilmodell eller stereo så kan du få tips om kabel osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.