|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Zafiro: Jag utgår från förhållande mellan vikt/effekt och bakaxelutväxling och egna erfarenheter i race mellan bilarna. Har inga exakta data på 80-120 på 5:ans växel. E30 316i vikt: ca1100kg effekt: 102hk (utan kat) bakaxelutväxling: 4,27 E36 316i vikt: 1255kg effekt: 100 hk (med kat) bakaxelutväxling: 3,38 En E36 har något högre vridmoment än en E30, så visst det kan hända att en E36 är något snabbare i accet på 5:ans växel. Även fast jag inte tror det. Överlag är E30'n snabbare i accet men dock inte i toppfarten. E36'an har en toppfart på ca 190 km/h mot 185 km/h för E30'n Egentligen spelar dehär absolut ingen roll, båda bilarna är ändå slöa som fan. ;) mvh ///Jonas BMW Club Finland #2046 Länk |
|
Zafiro |
Med tanke på att en Swift inte väger mycket borde den vara lite snabbare en 316i Vill ha prestandauppgifter innan jag håller med er och källan var ni fått uppgifterna ifrån. |
Zafiro |
Bozze håller med dig om att bilarna är slöa men vill inte påstå att den är slöare än liknande konkurrenter. |
Zafiro |
Jag har inte heller sagt att den är snabb i accet genom växlarna, är endast segdragning på 5-växel när du ligger i 125-130km/h, då är den piggare en man kan tro. Jag fick upp den i nästan i 200km/h på mätaren så med säkerhet gör den 190-195km/h. Ska lägga till att den endast hade gått 3000-4000 mil, så den var ju rätt ny, motorns effekt påverkars åt det negativa ju fler mil den går. |
|
Zafiro 125-130 är väll knappast vad man kan kalla segdraginnig... Jag ser abosolut inte 4000rpm som segdragning... |
|
| Bilen har väl sin vridmomenttopp just där och därför känns pigg just i det intervallet. Den kommer att kännas lika pigg vid samma varvtal på de andra växlarna..... | |
Zafiro |
Kalla det segdragning eller ej, vem bryr sig, jag körde den för 4 år sedan och tyckte den var pigg, vill minnas att man inte kom upp i hög hastighet på fyran utan femmans växel var den som arbetade flitigt. Det är ju en självklarhet att de lagt mycket av effekten i hög hastighet. De är ju ändå byggda för autobahn. Den är ju knappast som min 523i, då blir den efter, spelar ingen roll vilken växel eller hastighet. |
| Zafiro, du måste sluta hänvisa till att bilen är pigg i en viss hastighet, den kanske är pigg vid ett visst varvtal och den lär vara piggare ju lägre växel du väljer, eftersom rullmotstånd och luftmotståndet är lägre i lägre farter. | |
|
Ojoj, vilken tråd, jag som tycker min M5 är slö........... Mvh Patrik |
|
Zafiro |
Det enda jag minns att det var bra acc. när man körde i motorvägsfart och skulle köra om en annan bil, man behövde inte växla ner för att komma om. Är man van vid en 6-cylindrig bmw är det ju klart man tycker att en 316i är långsam. Förstår inte varför denna diskussion har blivit så lång, hur man uppfattar en bil varierar ju från person till person. M5:an (e39) uppfattade jag som rena raketen, finns säkert de som tycker den är långsam.... |
|
zafiro: Tror inte BMW's första tanke när de konstruerade "snikmodellen" 316i E30/E36 var att den skulle passa för autobahn, den är mera tänkt som ett bensinsnålt stadsalternativ. ///Jonas BMW Club Finland #2046 Länk |
|
Zafiro |
vad de en tänkt är den pigg i det jag sagt innan |
|
Hehe väldigt lång diskussion ang hur snabb en 316i är, Ok som inbiten 316i ägare får jag väll läga in en liten tråd. 316i är inget fartmonter det hoppas jag alla är överens om men om man jämför med många andra 1,6 till 1,8 L sugmotorer så plasera den sig bra till. I slutänden så får man ju det man betalar för eller hur.... Hellre en "slö" 316i i bra skick än en nerkörd 6:a... Mvh Martin |
|
|
Tack W det var en bra svar... |
|
|
Får jag ingen sexa åker jag hellre buss! =D Mvh Patrik |
|
| Det är ju en sexa i slutet på 316.... | |
|
ha ha..... |
|
| Tror ni inte att Elektroingenjörn helt enkelt gjorde ett försök att driva med oss BMW-fantaster? | |
|
Nä varför tror du det... Han undrar ju bara... |
|
| Man börjar ju undra när han startar en tråd och sedan trots över 70 svar så finns det ännu inget inlägg från honom. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.