AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
742

Motor/kupé värmare

Hur är det med Motor/kupé värmare på import bilar.
Saknas det på alla?

Vad kostar det att fixa i Sverige?

Scheckheft
Hej, motorvärmare i den form som vi är vana vid här i Sverige finns inte. Webasto finns som extrautrustning. Till sexorna är det inga problem att eftemontera motorvärmare. Även V8 har nu fått en motorvärmare. Använd sökfunktionen "Sök inlägg" här ovan.
Där får du också en prisbild.

/Scheckheft
Länk
Sc
89
Schwabinger7
330i - E92 - 2008
Min har original monterad webasto som styrs från färddatorn inkl. fjärrkontroll och två programerbara tider, det är iofs kupé värmare det, så jag vet inte om den värmar även motorn på nåt vis. Jag tycker iofs att motorn når sin "driftstemperatur" mycket snabbare när jag har värmt upp bilen innan. Min är också importerad så visst finns det på importerade bilar.

Hälsningar
Stephan
Scheckheft
Hej, visst finns Webasto monterat i vissa importbilar men ej standard i de flesta fall. Sen är det skillnad på vinterkyla i Göteborg och i Norrbotten ;). Mer om Webasto här:
Länk

/Scheckheft
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Fabriksmonterad bräsnledriven värmare värmer enbart kupeluften. Det Schwabinger7 upplevere är främst att det redan finns varmt vatten i värmeväxlaren pga värmaren och motor kan koncentrera värmen på kylarvattnet utan att behöva släppa värme i värmeväxlaren för att samtidigt värma kupen. Eftermonterad webasto i Sverige värmer både motor och kupe då de har större värmeeffekt. Mvh
Asken
Sc
89
Schwabinger7
330i - E92 - 2008
Hej allihopa!

Det är sant vinterkylan är ju faktiskt inte så värst här nere i Gbg, tack och lov! ;-)

Tack för upplysningen Asken! Jag har letad efter info hur min fabriksmonterade webasto fungerar och vad det är den värmer upp, så tack för att du sa det. Förresten vet du om man på något vis kan "bygga på" den fabriksmonterade så att man även får värme i motorn?

Tack på förhand

Hälsningar
Stephan
Visa användare
130
warcow
728IA -99
På min fabriksmonterade Webasto (import) så sticker kylarnålen iväg en bit när man slår på tändningen. Borde väl tyda på att den värmer motorn också?

/Stefan
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.