AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
721

ska byta bak axel till en trimmad 325 -88

de
49
deluxe
325-88
328 coupe -95
525 -89
tjena beamer raggare...skulle vilja ha ett litet tips om bak axel byte till min 325:a -88 (trimmad),......hade en gång en 320-88 som gick som f-n,varvade ca: 3000 vid 100,och hängde på en 325:a till 3:ans växel,motor var orginal.
nu e det så att jag vill ha samma fenomen i 325:an,okej den går bra nu men jag vill ha den lite mer ilsknare...så min fråga är vilken bak axel ska ja välja...har en 318 -88:ans duger den?

Det är mest en skröna att det fungerar. Alltså att lägre utväxling ger bättre acc.

Alla 320i -88 (sedan) varvar 3000 vid 100km/h. 4,1:1 slutväxel.
Och ingen orginal hänger på en 325i. Om det är en 325/325e så är det en annan sak.

318i 88 M10 har 3,91 eller 3,64 vilket är samma eller högre utväxling än vad du har nu!

318i har dessutom en mindre bakaxelklump. Som iofs håller för lika mycket effekt momentant men som inte tål lika mycket stryk.
Lägre utväxling ger självklart bättre acc.

Om man däremot mäter acc.-tiden till ex.vis 100 km/h så kan det ju innebära en extra växling, vilket ju kostar tid.

Om man däremot mäter varvtider så framstår lägre utväxling som en av de mest kostnadseffektiva trimningar man överhuvudtaget kan utföra.

Micke
Ledsen att jag var otydlig.
Det var det jag menade med acc. Inte ofta man bara använder en växel!

Alla test jag sett där en 325i har testats med 4,10 istället för 3,91 eller 3,73 har visat att det inte är någon skillnad på t.ex 0-402m.

Går ju alltid att sätta dit en 4,45:1 slutväxel och ge fan i ettan för den skulle bli helt värdelös. Men man skulle sakna en växel när man fått lite fart.
ant
ILiveToRide: vad tror du om att gå åt andra hållet?
3,73 eller lägre, blir det för tungt? som det är nu så orkar ju bilen inte varva ur helt med 4,10:1 utväxling orginal. då bör det ju resultera i ännu lägre topphastighet?

==========
Länk
ant
det är min 318is 16V jag funderar över i ovanstående inlägg.

==========
Länk
Jag är inte så säker på att du skulle få lägre toppfart.
Toppfarten som det är nu nås på andra sidan effekt toppen så lite tidigare i varvregistret borde den också orka upp i samma hastighet.
Har för mig att 6200 är det mesta jag sett på 5:an.
Och max effekt är ju vid 6000, eller ska vara iaf.

Jag har också funderat på att ett liknande byte, mest i fall man fick tag på en med diffspärr.
Väldigt sällan man åker över 180km/h vilket man skulle nå på 4:an ändå.
Tycker utväxlingen är väldigt kort som det är och jag tror inte man skulle lida av en något högre utväxling.
Känns nästan som att man skulle tjäna tid på bana med ett sådant byte med tanke på utäxlingarna i lådan, och vilka hastigheter man skulle hålla.
ant
jo det är nog sant det du säger. inte alltför ofta man jagar toppfart.
har funderat på denna sak lite grann till och från först och främst pga att kunna köra med diffspärr.

har inte tänkt på vilket varvtal jag har vid toppfart men varvar ur gör den definitivt inte.
kan ju kanske vara värt att prova om man skuille springa på en diffad klump.

==========
Länk
Jag kör med en lamelldiffad e28 klump med utväxling 3,45 på min 325:a, hade 3,73 innan. Nu gör bilen ganska så precis 100km/h på tvåan, till skilland mot originalklumpen då den gjorde 80km/h på tvåan. Bilen går absolut lika bra nu som med 3,73 klumpen, om inte bättre! Lite roligare med diffspärr också :)
Bilen drog hur bra som helst upp till 210 km/h med full bil innan jag blev tvungen att släppa av, så man kan då inte säga att den blev slö i högre hastigheter heller!!

/ Richard

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Använder du hela E28 klumpen eller bara lamellpaketet?
Vilken årsmodell av E28?

Kiip Spiiding!
Spiidfriik:

Jag använder hela klumpen. Det enda man behöver göra för att den ska passa är att byta ut bakstycket mot det som finns på originalklumpen. Den kommer ifrån en 528 -85.

mvh / Richard

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.