|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Megastrul!! Motorn låter värre än en diesel, och går på 5 cylindrar..... motorn går runt lätt ett varv, sen tar det stopp (om man rullar bilen med växel i) Vad är troligast vad som har hänt? Ventilen gått av? Ventiltryckaren är nertryckt och har fastnat i det läget? vipparmsbryggan som har säckat ihop? Ska lyfta av ventilkåpan i morgon (tisdag) och kika om jag ser nåt skumt... Vad kan annars ett sånt arbete gå lös på om man lämnar in det?(lyfta topp, byta ventiltätningar, ev byta ventil och slipa in alla ventiler?) Eller ska man lägga pengarna på att byta motor istället? typ 3.5L? //Chrille | |
jocker18@home.se |
jag är inte sådär värst duktig, men det är väl antagligen en ventil som ligger emot en kolv efter ett varv? kanske har kamremmen(?) hoppat nått kugg.. jaja, jag låter någon annan tänka över det. WmB SoundZ |
|
hej chrille. det klokaste du kan göra är att byta motor.. både billigare och roligare. har gjort det själv.. 89a 735 motor. dr schrick kam plus annat godis. du hitta en motor kring 5-7 tusen.. kolla kammen, om du köper beg motor. DT |
|
|
Som DT säger, byt motor, det blir mycket billigare. Micke |
|
|
Oj då! låter inte positivt det här inte =/ ska ut om ca 30 minuter och lyfta ventilkåpan och kika lite..... //Chrille |
|
|
Om vi säger att jag byter motor, från vilken modell och år ska man satsa på? Gissar på att en motor från rn 535:a har fått smaka mer än ifrån en 735:a? //Chrille |
|
|
Vad hade hänt med din motor då, ChrilleJ? MVH: Zander |
|
|
Hmmm 2 vipparmar har gått av, på samma cylinder, 2:a cylindern från fördelaren sett (cyl 2 el 5) och avgasventilen så hade båda knasterna lossnat..... men ventilen sitter i rätt läge, vet ej om den är sönderslagen..... 60 mil hann jag köra med bilen...... Nyservad för ca 30-40 mil sen.... =( //Chrille |
|
|
Det är ju bara att byta dina vipparmar, om det inte har gått emot din kam och tagit isönder mer. Annars lätt att byta vipparmarna och kostar inte många pengar. Har bara vipparmen gått av så ligger ventilen kvar i sitt säte och kan ej skada kolven. I vilket fall som helst, om du nu ska byta topp eller göra vé skadan så ska toppen av och då ser du om kolv och ventil gått ihop. MVH: Zander |
|
|
Ok, men knastren som håller avgasventilen på plats hade ju också lossnat och låg brevid ventilfjädern....... så ventilen ska ju egentligen vara lös.... om den inte har fastnat i ventilfjädern och brickorna...... så det är frågan om det har blivit en ordentlig krock så ventiltallriken är skadad....... vad kan en ny vippbrygga kunna tänkas kosta? och passar de från 2.8L till 3.5L? om det skulle visa sig att jag byter motor i framtiden? //Chrille |
|
|
Lyft av toppen, det ska den endå göras ngngång ju. Om du har tur så har det inte blivit en större skada. Vipparm: 145:- Ventilstyrning: 111:- ventiltätning: 16:- ventil avgas: 460:- ventil insug: 215:- sotningssats: 1295:- toppbultar: 25:-*14st Priserna är från bildelsimporten. Priser kan ha ändrats. Gå annars in på mekonomen.se och fyll i reg.nr. så får du upp deras lager för just din modell. Zander |
|
|
Zander>> Ok, inte värre än så, men ska kika på mekonomen och se vad dom tar.... funderade annars på att byta till en 735 motor.... Men ska som sagt kika på mekonomen sida först.... Tackar! //Chrille |
|
jocker18@home.se |
när jag servade min 323á. så satten jag vipparms"staget", den långa pinnen, i borrmaskinen, och "skruvade" ut det. det resulterade i att den pinnen blev nersvarvad, och kunde rulla på sig, så jag fick 2 ras till, innan jag kom på vad det var. å ja, jag vet att det var dumt! WmB SoundZ |
|
Ok, lutar åt att toppen måste loss, har hittat en motor från en (M) 635CSI, kommer ej ihåg om det var en M, 86:a, har kikat på forumet och sett att M bara fanns 89? Och en kompis påstår att hans polare som han mekar tävlingbil åt hade köpt sig en flång ny M635CSI -85:a (85) som hade 3.5L 24v motor, även fast bilen var svensksåld, och han påstår även att de motorerna kom 84 i M635 bilarna...... Om man nu ska byta motor till en 3.5:a 12v/24v, vad måste man mer byta? insprut? databoxar? eller vad? //Chrille |
|
|
Ska du slänga i en 3.5:a måste du ha en hel del prylar.. Växellådan är inte samma, sitter givare till motorstyrningen i sprängkåpan. Du måste ha växellåda, samt hela sprutet, härva databoxen mm förutom motorn. Det är olika motorstyrningssystem på 2,8 (L-Jectronic) och 3,5 (Motronic). Ska du byta till en 3.5a, försök se till så att du får med allt på en gång så slipper du fara runt och leta.. Är du intressserad av en spis + allt annat som behövs från en 535 -86 kanske jag kan hjälpa dig. mvh Johan |
|
|
Ok, det är så pass jobbigt....... då vettefan om det blir nån 3.5:a i 528:an... så kanske man ska se till att få toppen portad? om man ändå måste riva topplock?? trimkam var ju inte direkt så billigt, eller finns det andra alternativ? //Chrille |
|
|
Skall du porta toppen behöver du nog trimma annat innan för att få någon effekt! BMW:s flöde från fabriken är väldigt bra! Om du låter en "amatör" flöda toppen, kommer du med största sannolikhet att få ett sämre flöde än original.... Det lär inte vara billigare att porta toppen seriöst än att köpa trimkam (som troligen ger mer effekt)! Mvh |
|
|
Ok! ska forska vidare i trimkam och lite priser idag! återkommer! =) //Chrille |
|
|
Så! Har nu kikat på den!! Var till 10 bilverkstäder, ingen ville åta sig arbetet, kikade själv idag. fick loss alla lite vipparmar och såg sen att 2:ans Avgasventilsskaftet stack upp lite högre än de andra.... rev bort toppen.......... avgasventilen var av, och i toppen och på kolven såg det ut som 2:a världskriget, kolven paj och toppen paj...... Fyfan för dessa BMW pissbilar.... ska aldrig köpa mig ytterligare en... detta var första och sista.......... Over and out //Chrille |
|
|
"säg aldrig aldrig" brukar det heta. Att ventilen kan slå hål på kolven kan hända på dom flesta bilarna, det krävs bara olika mycket "våld" för att det ska hända, m20 och m30 motorerna vad jag vet, käkar kamaxlar, så det är viktigt att vara noga med renovering av toppen ca varje 20-25.000:e mil beroende på körsätt. M40 (316 å 318) motorn i detta fall är extrem då det gäller spel mellan kolv/ventil, går kamremmen av blir det totalkrock mellan ALLA kolvar och ventiler och man måste helrenovera motorn eller byta den Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad... |
|
|
nej, det är helt säkert! aldrig! har aldrig haft så mycket problem med en bil på så kort tid.... köpte bilen, körde ca 30 mil, gjorde service på den, körde 30 mil till, sen rasade skiten.... ingen annan av mina 40 bilar har gjort så....... //Chrille |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.