AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
738

Spricka i toppen?

va
47
vanos
530xi -07
Mach 1 -70
Mini Cooper S -12
Har problem med försvinnande kylvätska.Vid många kallstarter & korta körsträckor får jag fylla på varannan dag ungefär. Vid långkörning med varm motor försvinner däremot ingenting.Spricka i toppen eller kass packning? Nån som har några idee´r?
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Låter lite knepigt. Kolla om det ryker ovanligt mycket om avgaserna (svårt nu när det är kallt) och lukta på kylarvätskan. Om den luktar avgaser så är det nog ganska säkert en topplockspackning eller spricka i toppen som är aktuell.
Kolla även om du har väldigt mycket "klegg" på oljestickan och oljepåfyllningslocket. Det kan dock uppstå nu när temperaturen är som den är utan att något är sönder, men det är en indikation.
va
47
vanos
530xi -07
Mach 1 -70
Mini Cooper S -12
Frågan är ju vilket det är, packningen eller toppen.Kan en spricka i toppen svälla igen när motorn blir varm? eller kan packningen läcka med kall motor o bli tät när den är varm? Har inget vatten i oljan eller tvärt om. Tacksam för tips.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Det kan bete sig ganska konstigt. Om det är en spricka i toppen så har troligtvis packningen gått också tror jag. Har packningen gått då kan det lätt ha bildats en kanal i toppen så den måste planas ändå.
Låter ju förbannat konstigt i och för sig och har du tur så kanske det är en slang som läcker när den är kall och behöver bytas (eller klämmas åt bättre).
Kör in bilen i en GDS-hall när den är kall och hissa upp den och kolla om det droppar något vatten någonstans när motorn är igång. Är nog det enklaste.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Om inte motoroljan är missfärgad så har du nog inget att oroa dig för. Om du t.ex. använder motorvärmare ganska ofta och länge så "kokas" det bort en del kylarvätska, inte speciellt mycket men det kan märkas ibland. Men jag tycker du ska leta mycket noga efter läckage i någon kylarslang eller kanske i värmepaketet. Undersök även kylaren så du inte har några läckor på den. Det bästa är att åka in till en verkstad som kan provtrycka ditt kylsystem, då får du reda på saker o ting. Men jag tror som sagt inte du behöver oroa dig om topplocket...
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Ett vanligt fel är kylarlocket..(expansionlocket)..eller tätningen vid vattenpumpen..behöver inte vara värre än så..:)
va
47
vanos
530xi -07
Mach 1 -70
Mini Cooper S -12
Har avgaser i kylarvattnet.Skall lyfta toppen nästa vecka.
Härligt med gamla bilar..
Polarn har blivit av med lappen så jag får åka 540 ett tag,alltid nåt att glädjas över?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.