AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.223

Gnisslande fläkt E39

Ma
30
Martin_J
528i -97
Hej,

Jag har en 528i -97 vars kupefläkt gnisslar i tid och otid. Någon som vet hur man ska lösa problemet? Det gnisslar som värst när det börjar bli kallt och då främst när det svänger.

Martin
martin@eccstech.net
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Exakt samma symptom med min. Vad jag har hört innan är det bara att byta fläktpaketet som tydligen är ganska bökigt och dyrt. Oxå tacksam för andra tips!
Ma
30
Martin_J
528i -97
Suck. Jag känner med dig. Visst är det roligt att se fram emot en vinter med detta eviga gnisslande...

Martin
St
1.089
Stente
Precis...hörde det första gången i förrgår...som en inbyggd barometer. :) Ett tips är att sätta värmen på typ 19 grader, då behöver den inte gå igång lika ofta. Men någon annan måste väl veta om man kan smörja upp den eller något annat???
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Exakt varifrån kommer gnisslet?

Mvh Ingo E39 med 19"
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Bra fråga... men min gnisslar också!
Är detta ett generalfel eller???

Magnus M, BMWcs NORD
------------------------------
Länk
St
1.089
Stente
Tja, ljudet kommer någonstans bakom a/c-reglaget, alltså mitt i instrumentpanelen under stereon, bästa liknelsen är att det låter som syrsa med lunginflammation (hur jag nu kan veta detta) :-). Ljudet hörs endast när varmluft pumpas in. Any ideas??
Ma
30
Martin_J
528i -97
Så, då vet vi att E39 av årsmodell -97 gnisslar i från fläkten och att man måste byta ut MID... Varav båda felen kostar mycket att ordna och är sådana som måste ordnas om man vill ha den riktiga BMW-känslan. Jag tycker personligen att den inte infinner sig då fläkten gnisslar och kilometerställningen inte visas ordentligt pga att dioderna inte vill fungera.

Jag tycker att det verkar som om gnisslet kommer direkt ifrån kupéfläkten. Hur det låter? Ungefär som om den behöver smörjas och ligger emot någon metalldel.

Stente: Det är inte så att missljudet på din bil kommer ifrån fläkten som drar in kupéluften vid ACC-panelen? Isåfall är det felet lätt att åtgärda. Har en länk om du är intresserad.

Martin
martin@eccstech.net
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Behöver MID(Multi Information Display?) bytas ut?. Under "7-serien" har en duktig herre beskrivit hur man kan fixa "km-räknaren visar siffrorna dåligt". Eminent site det här är:-)Fläktproblemet: Så tog jag och en kompis som har en 523-96 med samma fel och skruvade isär större delarna av hans klimatsystem i våras. ACC-enheten var utbytt på garantin, 3/4 delar av fläktpaketet plockades isär, axlar, bussningar och täningar smörjdes där det gick och sattes ihop igen. Koll efter kostiga glapp eller onormala spel. Tog ca 20 timmar och hade vi löst problemet? NJET!

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Hejsan,

jag känner igen denna diskussion också från mailinglistan tidigare (är inte med längre fick uppåt 100 mail/dag ibland). Min fläkt knarrar när bilen står still och blir oftast tyst när motorn är varm. Som jag förstod det då är det lagret till en liten fläkt som är sönder och låter (är det samma sak vi pratar om?).

BMW:s lösning är att byta ut hela klimatorpanelen. Jag undrar, kanske kunde man byta endast det lagret om man hittar någon finurlig mekaniker...? Borde inte vara orimligt. Det verkar som om detta är något slags typfel på tidiga e39or tyvärr,så kanske är det svårt att få tag i klimatorpaneler på skroten....eller vad tror ni?

MVH Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.