|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Min gick inte ryckigt och inte heller hostade förut, men idag har den gjort det... fick knappt igång den sen... Fick bogsera hem den... Den bara dog i farten... kall är det inga problem (Vågar inte svara på om den fortfarande startar kall) Någonting jag noterade som kanske inte är riktigt är att de få gångerna den startade idag när startkablarna var kopplade, noterade jag ett klickande från nåt relä... och det lät som det kom från baksätet... Fattar bara inte varför reläer som styr motorn skulle sitta med batteriet under baksätet Länk |
|
| kanske är bränslepumpsreläet som klickar? | |
|
Hmmm... jo... fast bilen har lagt av tvärt förut... borde den inte bluddra då? Kan ju iofs fått ett nytt fel... Vad skoj! Länk |
|
| menar att det är bränslepumpsreläet som sitter under baksätatet och klickar. | |
|
Bränslepumpsreläet sitter vid databoxen i motorutrymmet.. Hur spjället i insuget funkar, kan man läsa om här: Länk Era fel kan bero på mycket.. Luftmassemätare, tändning etc. Har ni sett så ni får fram soppa? "Pluddrar" bilen när ni kör? Hur ser stiften ut? Om lambdan är kass, går motorn fett (mkt soppa) och dränker stiften i bensin, vilket medför att bilen inte går att starta. En annan sak att kolla är rotor och fördelare.. Bytte det på en M5 en gång och den gick KASS på väg till verkstan. Det visade sig att stiftet till rotorn var borta!! Fattar inte att bilen gick att köra (nja.. det gjorde den knappt..) Bytte detta och sen gick den perfekt igen... Men den gick dåligt även när motrn var kall, men mkt sämre när den kom upp i temp.. Rotorn sitter med tre st skruvar, och är ganska enkel att ta av.. Kolla på detta, och återkom med besked om hur det gick.... Lycka till!!! |
|
| där ser man! | |
| prova att skruva lös luftmassemätaren och kolla om platina tråden är skadad eller av | |
|
Jag har kollat min, den verkar vara hel. MVH Andreas |
|
|
Var sitter den? Länk |
|
| Mellan luftfilterboxen och gummibälgen till insuget. | |
|
ok... så det är bara att skruva dän björnklämman så ska den synas? Länk |
|
|
eftersom era bilar verkar gå bra när dom är kall så verkar det ju iaf. som dom får för mycket soppa, men hur låter motorn när den går dåligt ? går den på alla cyl. ? kolla på färddatorn på förbrukningen om det ser onormalt ut? ett test man kan göra är att dra ur kabeln till luftmassemätaren om den är hel ska bilen börja gå sämmre, märks det ingen skillnad så skulle jag mistänka den iaf. för era fel låter väldigt lika det jag hade på min bil och då var det ju LMM. |
|
| Går bilen att köra överhuvudtagen utan inkopplad luftmassemätare?? Har för mig att den bara dör om man kopplar ur den.. Men är inte säker | |
|
Min står på verkstan nu... igen... Jag berättar vad det ar när jag får tillbaka den Länk |
|
| det går att köra, insprutningen går över på ett nöd program för att man ska ta sig till verkstad, men den går väldigt dåligt. | |
|
Min lägger bara av och vill inte stara igen Länk |
|
| en fräga bayerischmotor har du bytt kontakterna som sitter på aluminiumröret brevid spolarvätskan? de va de som var felet på min bil när den stannade när den blev varm. ena kontakten är tempgivare när den är trasig o bilen blir varm så känner inte motorn tempen o då går den ner i nödläge öch stannar. | |
|
å heregud va dålig ja är att skriva :( |
|
|
M-5: Jag vet inte riktigt var du menar, men det låter mycket intressant, kan du definiera lite bättre var och vad för kontakter? MVH Andreas |
|
|
Hej! Vet inte om det är till någon hjälp men jag har haft ett likadant problem fast på en annan bil modell och jag byte så mycket som jag kunde, men det var Lambasonden som var kass. Efter jag hade byt den gick bilen kanon igen. MVH Tysken78 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.