AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.195

Förtsatt problem M5!

Sida 2 av 5
Co
129
CompuTerror
M5 3,6l, 1990
Näe... Min bil är inte chippad.
Ska kolla i luftburken när jag får tillbaka bilen från verkstaden... Lämnade in den idag nämligen... Fläktremmen pajjade och det var inget man bytte själv tydligen... AC- och Servoremmen satt ivägen. Fast felet att motorn lägger av kom ju efter den varit stående på verkstaden i sex veckor...
Fast den där klockan högst upp som Pettan pratade om verkar ju funka... den öppnas och stängs jätte fint... Men man har ju fått nya ideer... :)

Länk
Computerror:

Nu är det jag som ber dig att vara snäll och meddela mig om du hittar felet.

MVH
Andreas
Co
129
CompuTerror
M5 3,6l, 1990
JApp, det ska jag göra... men som sagt... den är på verkstad just nu...

Länk
WT
102
WTECH
///M5 e34
318i e30
Remmarna är inte så svåra att byta. Spänarna använder du en 13 nyckel att lossa "låsningen" med sedan justerar du trycket med en 19hylsa och kort förlängare. Ta bort has-plasten under kylaren. Går på ca en timme. Har gjort det för någon vecka sedan på polarens M5:a som också dör på tomgång när den är varm. Har justerat ventilspelet på jarls men det hjälpte inte. Har även tätat en slang till tomgångs sliden i väntan på ny slang.

//WTECH
Co
129
CompuTerror
M5 3,6l, 1990
Fast den har ju laggt av innan... tvivlar på att det är remmen... eller?

Länk
Co
129
CompuTerror
M5 3,6l, 1990
... nog för att remmen varit dålig... kanske kan påstå att det kan vara på grund av den slitna remmen bilen inte ger laddning till batteriet, men inte att den dör

Länk
WT
102
WTECH
///M5 e34
318i e30
???

//WTECH
WT
102
WTECH
///M5 e34
318i e30
Ja det är sant, spec om bilen inte fixar högre varv. Eller häftigt pådrag. Fixade sig efter rembyte?

//WTECH
Co
129
CompuTerror
M5 3,6l, 1990
Den segdrog lite konstigt en gång på hemvägen från verkstaden, men den uppförde sig definitivt inte lika illa som förut

Länk
Alltså vad har du fixat på din bil? Remmarna?
Co
129
CompuTerror
M5 3,6l, 1990
Ja, fast när jag hämtade den juckade jag lite på den dära 'klockan' med en stång i på toppen... kanske hjälpte lite :)
Fast AC remmen och fläktremmen var HELT utslitna! det var inga kuggar kvar på dom (Om man nu kan kalla dom där gummisakerna för kuggar).
Men som sagt... Jag tror inte det var remmarna...

Länk
Fungerar din bil nu?
Co
129
CompuTerror
M5 3,6l, 1990
Njae... det är klockan. Det måste vara den! Efter ytterligare en tur idag gick den bättre än den gjort på länge... Och 'klockan' (Jag hoppas du vet vad jag menar, annars skickar jag en bild på den) är det enda jag kan tänka mig det är... jag har bara dragit i själva stången som går in i den några gånger, så jag antar den är smutsig. Bilen har nästan lagt av några gånger vid kraftigt gaspådrag, men inte mer...
Visst har jag bytt remmarna, men jag tvivlar starkt på att det kan vara det...

Jag har iofs lurat lite på denna teori... Jag kanske är helt ute och cyklar, men ändå...
När jag fick tillbaka bilen från verkstaden så gick den mycket bättre än den gjorde än precis innan remmen gick av.
Nu går den bättre än när jag fick tillbaka den förra gången, men inte perfekt eftersom den håller på att lägga av när jag trycker ner gasen häftigt. Kanske bilen som den är nu kommer successivt slita bort såna där gummitänder på tremmarna eftersom det blir sånt hastigt stopp från motorn med låga varv och själva ACn, och fläkten går så tungt så den slits... Servoremmen var ju trots allt i ganska gott skick och den brukar ju inte belastas så hårt, för som tur är har bilen lagt av oftast på rak väg... Nåja...
Denna slitning på remmarna orsakas i detta skede av AC'n och fläkten, men till slut är de så slitna så flera gummitänder är avslitna i rad och då slirar remmen på AC'n istället och på fläkten, men när tänderna får grepp igen blir det sånt ryck så själva drevet från motorn som driver AC, Servo och fläkt(+generator) blir lite störd, så motorn lägger av...

Jag hoppas du förstår hur jag menar...

Länk
Du menar den som ligger på det stora luftburken före de enskilda rören går in till cylindrarna? Som ställer om luftinsuget?
Co
129
CompuTerror
M5 3,6l, 1990
Japp

Länk
Co
129
CompuTerror
M5 3,6l, 1990
Men som sagt... jag är inte säker... Den beter sig iallafall mycket bättre.

Länk
Kan det ha varit den som gubben från BMW pratade om... För jag är inte super på finska, men han pratade pm någon "ventil" vid de aluminium rör som går in i motorn. Jag tycker ochså den har ställt om sig, direkt som man rör i stömlåset och lägger igång motorn, men nu rör den sig inte alls.

Vet mågon exact hur den funkar? Det går ju in en slang i den, men den funkar knappast med el, med luft, undertryck?
Ingen som vet?

MVH
Andreas
Co
129
CompuTerror
M5 3,6l, 1990
Äh! På väg hem från jobbet idag igen och fanskapet är värre än någonsin! Går knappt att starta nu... Den bara tvärdog!

Länk
Computerror:

Låter obehagligt likt min. Undrar vad fan det kan vara... Jag har provat att ändra på klockan manuellt med motorn på tomgång, men det ändrar inget. Jag tycker felet låter som om den inte får luft eller bensin.

Går din bra då den är kall? Om du rör på gasen, svarar den då utan protester? Min går perfekt kall, men då den är varm går den inte alls. Ryckigt och hostar på tomgång tills den stannar...

MVH
Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.