|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Tjena! Vissa av er kanske kommer ihåg mitt tidigare inlägg om saken. Nu har problemet kommit tillbaka. Jag hadde upp alla tändningskablar och gjorde dem fria från fukt idag. Men det hjälpte inte. Bilen går fint så länge motorn är helt kall och - grader ute. Då den fått upp lite värme är det slut. Tomgången blir så dålig att den stannar efter ca 1 min. Om jag ger gas vid tomgång stannar motorn. Kan få den att hållas vid liv om jag är ytterst försiktig. På högre varv går den jämt, men "dör" för en sekund om man trycker gas pedalen i botten. Bilen är fortfarande M5 3,6l:) Och det är inte kablarna, eller fukt i bensinet. Vill gärna höra era tankar... MVH Andreas | |
|
kolla tempgivare för insprutningen,kan vara den som är trasig |
|
|
Var hittar jag den? MVH Andreas |
|
|
Har inte läst tidigare tråden men tar mig friheten att spekulera kring två möjliga orsaker: 1. Felaktigt bränsletryck, kanske igensatt bränslefilter?. Motorn får inte tillräckligt med soppa. När motorn är kall får den tillsatsbränsle genom kallstartventilen och går ändå. 2. Motorn drar tjuvluft mellan luftmassemätaren och insuget. effekten blir att motorn får för mager blandning och därmed dör vid gaspådrag. Orsak, sprucken gummibälg mellan luftmassemät. och insugsrör? Mvh Johan |
|
|
Jag tror oxå på tempgivaren, eftersom att den verkar få för mycket bränsle och därmed gå bra vid kallstart, det kan ju oxå vara lambdasonden som är kass. vet dock inte vart tempgivaren sitter på 3,6:an då jag knappt har sett en sån motor live. Kolla även så att bränsletrycksregulatorn är hel, ryck av vacumslangen och titta så att den inte skjutsar in extrabensin den vägen igenom membranet, då går den riktigt taskigt på lågvarv.. |
|
|
Temgivaren till insugsluften sitter i luftfilterboxen. Bakom filtret... Kolla den. Min uppförde sig likadant som du beskriver häromdagen men det var ett fel som "fixade sig själv":) Dog ett pag gånger på tomgång, sen gick den som den skulle igen... |
|
|
Jag har exakt samma fel! Snälla, berätta för mig vad som är fel när du vet... jag kan inte ens använda min... den lägger av och så kommer man ingenvart sen... Länk |
|
|
Inte sprucken bälg. Inte fukt i tändkablar/rotor m.m. Tempgivaren till insprutningen har jag inte ännu kollat, har kört utan den helt och hållet en gång, då stod det "check engine" i instrumentpanelen, men bilen gick perfekt! Men kanske det är annorlunda om den är trasig? Alltså om vi pratar om den som sitter inskruvad i luftfiler boxen? Bensinpumpen är ju en annan möjlighet. Hur många har M5'an? Kan ju vara upp till 3st! Var hittar jag dem? Computerror: Jag ska ge tempgivaren och bensin pumparna ett försök, sedan för jag den till BMW. Om jag hittar felet meddelar jag dig direkt! MVH Andreas |
|
|
Sallepwr: Hade du fel på tempgivaren? MVH Andreas |
|
| Nix inte den i luftfilterboxen den sitter i toppen ! | |
|
svennet: Exact var i toppen? Har du haft liknande problem som löstes av felaktig givare? Hur vet jag om den är trasig? MVH Andreas |
|
|
Ingen som vet? MVH Andreas |
|
|
Tack Bayerische! Det problem jag har är beskrivet i tråden Länk (Har för mig du la in nåt inlägg där) Får din färddator fnatt samtidigt också? |
|
|
Och jag måste tillägga att den inte längre startar igen utan problem efter den lagt av. Blir stående ibland... Har dragit ur batteriet många gånger nu under måna startförsök. Länk |
|
|
Kall startar och spinner min som tidigare sagt perfekt, men då den blivit varm går den som en gammal gumma! Den hostar spottar och fräser. Har inte kollat min färddator, för jag har inte kört med min bil, hurdana fel får din dator? MVH Andreas |
|
|
Det är bara precis när motorn lägger av som den visar konstiga tecken. Typ hieroglyfer. Min går också jättebra när den är kall... börjar bli less på den måste jag säga... precis totalrenoverat växellådan för 25000 och det blev inte bra, så nu väntar jag på att få lämna in den igen så dom ska fixa det. Dessutom har bakvagnslagren pajjat av alla ryck när den rullar igång sig själv när motorn stannat... felet med motorstopp uppkom efter jag haft den inlämnad. Dessutom säger bilen nu Low Beam/Dip Beam fast halvljuset funkar. Däremot när höger halvljus INTE funkade sa den inget... Utöver allt detta måste ett nytt batteri köpas, nya bakdäck till sommaren (Och gärna orginalfälgar) plus bromsar... betalar 5000:- /Månad för försäkring och soppa dessutom... har inte råd lägre snart :-( Nåja... nu har jag fått det sagt... måste ju få klaga lite :) Länk |
|
|
Computerror: Ringde bmw idag. Service gubben (vän till min pappa) sade att jag skulle kolla några ventiler som finns i 2st lättmetall rör. 2st metallrör och emellan dem går det hågon elgrej. (fattade inte riktigt då han drog på finska!:( Han påstod iallafall att det är ett typfel på M5'an om den blir och stå stilla så kan dessa "ventiler" kärva fast. (Behövdes även kanske någon rengöring på samma punkt) Allt detta resulterar i att bilen inte får tillräckligt luft... Mina tankar efter samtalet var att kan han ha menat de ventiler som finns inne i den stora svarta insuget? -Där kastas väl luftens rörelse om enligt belastning av motorn? Skulle ju låta logiskt om det var det han menade. Du kan ju kolla din bil så fort du har möjlighet, så kollar jag min imorgon. Han menade att det är en lätt grej att råda bot på. MVH Andreas |
|
|
Computerror: Är din bil chippad? MVH Andreas |
|
|
Tempgivaren till till insprutningen sitter på aluminiumröret som sitter framför grenröret det sitter två stycken en med brun kontakt och en med blå, en går till insprutet och en går till tempmätaren på instrumentet men jag mins inte vilken som gick vart,men det kan ju vara värt att testa dom två. sitter ju även en i luftburken men den har nog inte samma prioritet det är iaf. den som sitter i kylvätskan som styr tillskott vid kallstart och luftpumpen tex. mekanikern som du pratade med menar nog spjället som ställer om insuget, det kan du ju lätt kolla, klockan som sitter uppe på insuget ska ändra läge vid ca. 4200 rpm. kolla även skicket på vacuum slangen till den och även till bränsletrycksregulatorn. om du minns det så hade ju även jag ett liknande fel på min bil och det visade sig var luftmängdmätaren som pajjat, du kanske skulle ta och få den kontrollerad oxå lycka till Mvh. peter |
|
|
pettan: Jasså, det var den på din bil, jag kommer ihåg att du hade problem. Hur bar din bil sig åt? Gick den bra kall på tomgång, lätt gas, och mycket dålig tomgång varm, och dog bort om du gav lite gas? MVH Andreas |
|
|
Pettan: Grenröret? Alltså på avgassidan? MVH Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.