AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
435

Inköp 740 -96

Scheckheft
Hej, äntligen hemma efter att ha köpt en 740 årsmodell 96 i Tyskland. Bilen köptes den här gången av en privatperson i Iserlohn. Ägaren visade sig vara en lika stor BMW fanatiker som jag och efter avslutad affär satt vi en två timmar och diskuterade BMW ägande. Han kommer att ersätta sin gamla 740 med en M5, årsm 01. Även frun dök upp under samtalets gång. Hon ville verkligen se den "galningen" som reste 220 mil för att köpa en bil! Diskussionerna slutade med att båda blev intresserade av att besöka Sverige och Norrbotten :). Det praktiska med exportskyltar löstes på fredagförmiddag. Det tog inte ens 45 minuter, inkl montering av skyltar. Mycket smidigt. Kostnad: 139 Euro. Pengar fick han kontant av mig. Innan avfärd knappade jag in mitt resmål i navin. Tur var väl det. Utan navi och genom Ruhrområdet skulle jag fortfarande snurra på Autobahn.
Passade också på att hälsa på min gamla barndomskompis. Vädret var så pass bra att man kunde sitta ute och fika! Några hemlängtanskänslor infann sig inte.
Nästa anhalt blev Puttgarden där jag köpte "Schwedenticket" för 74 Euro. Ingen stoppade mig vid gränsen den här gången.
Körde ända upp till Söderhamn den dagen. Trots komfortstolar hade jag ont i ryggen.
Just nu är jag bosatt i garaget för att få bilen i "nyskick". Monteras ska kromgrillen till 750. I övrigt är bilen i ett utmärkt skick. Bättre än vad jag hade förväntat mig. Glädjande nog hade ägaren glömt några utrustningsdetaljer: sitsvärme bak, el infällbara sidospeglar, skinn kring mittkonsolen, handtag av skinn, handskfack mm. Övrig utrustning här:
Länk
Nöjd är jag. Lönar det sig? Definitivt, om man är ute efter en bil med fullständig historik, bra utrustning kan man fortfarande göra ett klipp därnere.
Bilder kommer såfort bilen är fri från salt och skit.

/Scheckheft
Länk
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Man får gratulerar till nyköpet och hoppas på att det blir ett hyfsat problemfritt köp! Ska erkänna att jag är avundsjuk på dig, för det är den bilen jag helst vill ha...

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Länk
Hej! grattiiis till nya bilen :) men du, jag köpte ny chromgrill idag men har lite problem med attfå bort den gamla, sitter så jäkla hårt, ska prova med skruvmejsel men vet ej om det fungerar. Hur e det sen när jag ska sättta nya e det bara att trycka på då? köpte den nya utåtböjda grillen . Mvh /soki
Scheckheft
Hej Soki, prova med skruvmejsel. Antagligen kommer några clips att gå sönder (gjorde så för mig). Sen är det bara att trycka dit den nya grillen.

/Scheckheft
Länk
Grattis SCHeckheft,

740ia med 4,4 är inte dumt!

/Simon
Scheckheft: jag fick dit grillen idag men den är ju lite mindre än orginalet juh . Inte på passformen utan utseendemässigt, man ser konturerna från vart den gamla grillen satt, blev det så hos dig oxå?
Scheckheft
Hej Soki, jag polerade bort konturerna innan jag satte dit den nya grillen. Gick i alla fall på min. Beställde i morse den nya grillen hos BMW i Luleå. Pris 690:- . Försäljarens kommentar: "Men vad har du köpt nu för bil?" Tydligen börjar man bli välkänd där ... .

/Scheckheft
Länk
mm okej ja hade inte den möjligheten så nu sitter den där , ska till en recondfirma idag o ska ta bort lite stenskott så får väl ta bort konturerna oxå, det går väl? hade du ljupa konturer?
Scheckheft
Hej, nej inga djupa. Syntes knappt efter poleringen.

/Scheckheft
Länk
hur gjorde du? altså jag är inte så duktig med bilar kanske borde ha provat själv, föreesten vilken färg har din nya bil? Och sen vill ja bara tacka för alla råd som jag har fått utan de hade jag inte haft min bil idag faktiskt. :) Hur tror du marknaden för E38 ser ut om ett år? Funderar på en 740 fullutrustad om nåt år, 28 an var en perfekt första bil för mig men senare lär man vilja ha nåt lite starkare . MVH
Scheckheft
Hej, många frågor på en gång ;). Jag använder Hagmans bilvårdsprodukter. Mycket lättarbetade. Använde först rubbning, sedan glansvax med bra resultat.
Min nya är cosmossvartmetallic, shadowline och svart nappaläder. Snyggt men som alla mörka kulörer svårt att hålla repfria.
Jag tror att importen av E 38:or kommer att öka i år. Därmed finns också risk för att ett antal "importlik" kommer ut på den svenska marknaden. Prisbilden är svårt att sia om. Den kommer att sjunka men med hur mycket är svårt säga. simon_en kanske har en uppfattning?
Fullutrustad är ett knepigt begrepp. Jag har mycket lullull i min, men saknar elstyrd ratt, EDC, skisack och el inställbara stolar bak.
Om ett år? Varför inte köpa min? D)

/Scheckheft
SCHeckheft,

det är svårt att ha en bestämd uppfattning om e38ans prisutveckling om ett år, men som du skriver kommer sannolikt importen att öka iår trots dåliga tider då priserna sjunkit en del i tyskland.
Dessutom finns risken även att det kommer in bilar av sämre kvalitet desto äldre bilarna bli, den första e38an kom som bekant för snart nio år sedan. Skulle tro att man som ett snittpris kan få en 740 96:a 4,4 med 18000-22000 mil för 100-125'. Att få ut över 100' för en 4,0 740 kommer nog att vara svårt skulle jag tro....men ta inte detta för absoluta sanningar, en bil i bra skick och lägre mil kan bli dyrare och en i sämre kan bli billigare.

Vad tror ni andra?

/Simon
jo kanske det kasnke ;) men jag är mest ute efter en me chrome men smaken hinner kanske ändras hehe, fullutrustad menar jag Tv/navi, tel, pdc, elstolar , stolar med fällbart bord + alt annat skojigt som kan sitta i E38 an, har ej sett nåt sånt på riktig bara i ett fåtal 750 s på bild. Vad är EDC? Finns d nån funktionell skilnad på den stora o lilla displayen på navin? Scheckheft: en onödig fråga kanske men vilket trivs du bäst med ljusgrått skinn el mörkt som du har nu?
jag tror att priset kommer inte sjunka så mycket lägre än 100 000kr på ett bra tag bara de riktigt oskötta exen. E 38 an känns ändå fortfarande rätt modern om man jämför föregångaren hur den kändes efter 9 år. Jag tror det är miltalet som kommer sänka priset på bilarna oavsett vad folk säger tex aa miltalet är mindre betydande än skicket så skrämms folk fortfarande av att ha 20000 mil på mätaren. E65 an enligt mig känns inte som en uppföljare till E38 an så den är fortfarande på toppen av sitt berg, men det är ju trots allt bara vad jag tror och har säkert fel :)
Scheckheft
Hej

EDC= Elektonisk Dämpar Controll, dvs du kan välja mellan sport- eller komfortläge på stötdämparna.
Vad menar du med stora eller lilla displayen på navin?
Svår fråga det här med ljus eller mörk skinninredning. Problemet med den ljusa inredningen var att allt smuts syntes. Däremot var kombinationen orientblåmetallic - grå skinninredning snygg.
Angående E 38 och priser: som simon_ehn skrev nån gång: milnojan inträder vid 15000 mil. Sen verkar det inte spela någon roll om exemplaret har en tvivelaktig dokumentation. Rent generellt kan man säga att man i Tyskland inte bry sig lika mycket om miltalet. Det allmänna skicket + dok. är viktigare.

/Scheckheft
aha okej, Jo jag menar att vissa har en display på sidan som du hade tror jag på din 740, den vanligaste sen så finns det väl en som täcker hela mitten, har sett sånna i individual bilar plus att det finns som tillbehör till E38 an. Titta i Original BMW delar och tillbehör 2002 katalogen som finns säkert hos nån aukt. handlare. Har nu försökt länkat till bilder på min 7 a i ändra anv. och signatur men tar väl ett tag innan det kommer fram el har jag gjort fel?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Liten passus i E38 diskussionerna. Hos "min" handlare i sinn-D kostade 4st Radialeker 32 i chrom(blanka) med 235 fram och 255 bak 2198 Euro kompletta och det fanns möjlighet att komma under 2000 EUR.... Lite skillnad mot i Sverige:)
Asken
Scheckheft
Hej
Soki - kolla bilderna:
Länk
Är det den nya TV/navi skärmen som kom 2000 som du menar?

/Scheckheft
Scheckheft: YESSSSSSSSSSSSS! d va dom ja menade, jaså dom är dom nya, man lär sig nått nytt varjedag :) sen så det här med "highline" = fullutrustad el? på bilden me d ljusgråaskinnet sån där skulle man vilja ha altså, har ej sett nåt sånt i verkligheten dock.
Asken : vet du var jag kan hitta 18´parallelekrar beg till min bil? har din handlare nåt sånt tro?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.