|
|
|
|---|---|
|
Hej Mitt första inlägg här på BMWpower.nu. Jag har flyttat till Finland. Har ingen bil för tillfället och undrar om någon kan informera mig om importlagar här? Finns det något som hindrar mig från att köpa en bil i Sverige. Regga den på en släkting där och köra den här i Finland? Priskillnaden är enorm tex: En ny standard 320i sedan... Fin: €38.900:- Swe: €29.600:- Skillnad: € 9.300 eller Sek 84.600 Hmm. Ja det är ju ganska mycket pengar som man kan spara om man nu kan handla Svenskt men köra i Finland. Feedback / kommentarer någon? -T5 | |
|
Hej! Är också ny här (eller detta är mitt första inlägg, har varit på BMWpower ganska länge o läst:-) Jag vet inget annat om import till Finland, men jag ser varje dag en del bilar (tyska export skyltar) vid Viking Line's terminal i Stockholm. Så att importera är nog inget problem. Varför bilen är så pass mycket dyrare i Finland än tex Sverige kan ju vara pga. skatt på bilarna. I Danmark där jag kommer ifrån och har bott har man 160-180 % skatt på bilarna, vilket betyder att man inte kan importera till DK eftersom man beskattas när bilen skall inreggas., Vet ej om denna fakta hjälpte dig, det var i alla fall vad jag kan bidra med. Lycka till! / Simon |
|
|
Finland straffbeskattar tyvärr importbilar. Söker du på import AND finland kommer du hitta en del matnyttigt. Bland annat den här tråden Länk /Anders |
|
|
Kolla in Länk Det verkar inte vara så enkelt... /Micke |
|
|
Höppsan, too late... /Micke |
|
|
Tack grabbar. Läste tråden ni hänvisade till och det ser inte direkt ljust ut! [quote]"Det är förbjudet för en folkbokförd i Finland att köra en utländskt registrerad bil. [/quote] Vad är det för fasoner!?! Nåväl tänker man, kan ju kanske köpa en liten sportkärra typ Mazda MX-5 istället för en "dyr" BMW. Jep,jep. MX-5 1.8 kostar i runda slängar 350.000 i Fin. ...Skaffar busskort imorrn |
|
|
Tja alla nyinflyttade till Finland! Du kan inte köpa en bil från Sverige/Tyskland eller dyl. utan att betala skatt på den. Det är omöjligt. En skattereform är dock på gång, men redan nu lönar det sig att ta en bil från t.ex. Sverige och skatta in den i stället för att köpa en bil från en bilfirma i Finland. Trots att både skatten gängsepriset (som skatten beräknas på) succesivt kommer att sjunka blir det tyvärr ändå dyrare att köpa en BMW i Finland än i Sverige. För mer info kolla på Länk mvh ///Jonas BMW Club Finland #2046 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.