|
|
|
|---|---|
|
Vad är det som gör att en 540 E39 blir dyrare i. Reparationer ex. funderar på att köpa en 540 till våren sommar. Berätta gärna om erfarenheter om 540 E39. | |
|
Se min dagbok under galleriet, bmwpowerbilar. En 540 E39 kostar ca 20-30% mer än motsvarande 528 på ett ungefär men går 4ggr bättre:)) Mvh Asken |
|
| Köp en, det är värd varenda öre.Köpte en i somras bilade ner till Spanien, genom Paris , tog 5 dagar tillbaka vägen tog 37 h. Otrolig känsla | |
| vad har ni för erfarneheter när det gäller reparationer? | |
| Inga speciella problem, vattenpumpen runt 10'mil. ventlilkåpspackningarna brukar också ge upp, tomgångsmotorn mellan 15'-20' mil. bara KÖPA och KÖRA ! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Asken och 540is.:Är ju just rätt personer att uttala sig i detta fall, åtminstone vad det gäller ekonomin:DDDD Med era starkt modifierade vagnar med 100+. Och det är bara 4ggr så roligt med den bestyckningen. Ska man ha ekonomiska aspekter i tankarna så ska man nog avstå 540 det är ingen sparbössa direkt. 528 är en mer välbalenserad och smidigare vägvagn pga den lättare motorn vilket ger den optimla 50-50 fördelningen.(I standardverison här osså) men det är väl den enda fördelen. 540 motorn även utan tillsats gör att den flyger fram i jämnförelse med sina 90 hkr mera och vridet är fenomenalt. Och den rullar ju på lika bra som en 528 motor i driftsäkerthet. Men det går åt en hel del mera bränsle i jämnförelse , det är ju så svårt att låta bli att gasa med den motorn:) Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Jag tror Askens 20-30 % stämmer, åtminstone som jag har upptäckt hittills. Försäkring, bränsleförbrukning, service osv är c:a 30 % dyrare än en 528:a. Men motoreffekten är 50 % högre.... Jag trivs väldigt bra med 540:n, men det beror väl på tycke och smak. Tycker man om en mycket stark bil med oslagbar komfort så ska man köpa 540! Speciellt eftersom inköpspriset inte är speciellt mycket högre än för en 528:a. Tror inte att 540 har mer fel än 528:orna. Min kompis hade en 540 under 2 år och 5000 mil utan att lägga en krona på reparationer. Jo, förresten så bytte han spindellederna fram, men det beror på att bilen gick uppåt landet på dåliga vägar. Mvh Johan |
|
Så fort man sitter i en 540 och har kört ett par mil så är det värt varenda krona extra. =) Nu har inget (peppar peppar) gått sönder sen jag köpte min kärra i juni förra året. Det jag har bytt inför kompressormatningen är: Ventilkåpspackningarn,spännrullar,alla remmar,vattenpump,termostat,expanisionkärl,och alla kylarslangar med detta var inget som var trasigt utan det är bara för att jag ska veta att jag har fräscha saker under huven när det ska börjas gasa lite mer än normalt. Alla dessa komponenter är ju tyvärr förbrukningsvaror förr eller senare går det ju alltid sönder något tyvärr men som tur är så är det ganska human priser på ovannämnda prylar. Mvh Niklas |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det var ju tur att det var åtminstone en "orginalare"som svarade.:DDDD. Nu är det inte många av extremarna kvar som kan svara:)) Och Niklas (numera gubbe) den är väl inte riktigt av god vigör just nu ? Fast det har väl inte med kvaliten på bilen att göra :)) Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
Hmm...det mesta låter rätt så bekant. Har typ själv bara bytt ventilkåpspackningen, tändstift o lite annat smått o gott. Men det en 540 kostar extra är värt varenda krona med tanke på vad du får ut av den. Körglädje, enormt vrid o sv.....listan kan göras lång. Bara att köpa....men ha ekonomin i åtanke.... V8 rockar fett! |
|
|
Finns bara en sak att säga, värt varenda krona att köra 540. Men håller med Hasso att 528 har bättre vikt fördelning, man känner att 540 är tyngre fram. Enda tråkiga på vintern är att ASC jobbar så mycket :)) |
|
|
sleeperix Och vad gör man när ASC få jobba för mycket ? Stänger av den förstås och njuter lite till. =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.