|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min 5-serie låter lite lustigt från höger främre hjulhus; vid ojämn väg "klonkar" det när bilen måste fjädra. Vad kan detta tänkas bero på? Tacksam för hjälp! /F | |
Borg |
Kan vara det som heter pendelstag, går ifrån krängningshämmaren till fjäderbenet. Bytte själv i helgen, var inte speciellt svårt. |
|
Ok, tack för tipset! Om det skulle vara pendelstaget, hur pass akut är det att byta? |
|
|
Inte speciellt akut. Är det inte pendelstaget kan det även vara stötdämparen eller fjäderbenslagringen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jag antar att det sitter casterstag på din bil lika som på större E34:or, stagen som pekar bakåt med bussning i karossen och en kulbult i botten på fjäderbenet, dom brukar vara dåliga och ge upphov till ett litet eller stort klonkande i låga hastigheter och även vibrationer vid inbromsning. Kan vara värt att kolla, det märks sällan på besiktningen utan man måste "aktivt" bryta i casterstagen med typ ett koben/brytjärn för att de om det är glappt. | |
|
Inte om man har en framvagnsplatta, med denna syns det direkt. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| vad är en framvagnsplatta? | |
|
Ett verktyg som används bl.a. av Bilprovningen. Ena framhjulet står på en platta som med hjälp av hydraulik kan flyttas fram och tillbaka i sidled, och vridas åt båda hållen. Oumbärligt hjälpmedel för t.ex. glappkontroll av framvagnar. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Vill juh inte klaga på sv bilprovning alltför mycket... Men när jag va in och besiktade min 535:a så bad jag den ärade besiktningsmannen att kolla om det var glapp i framvagnen vilket han pysslade med i ca 10 minuter varefter han konstaterade att allt var som det skulle men jag stod på mig eftersom jag hade hört att det klonkade, men han vidhöll att allt va ok... Jag böt staget ett par veckor senare och problemen med vibrationer och oljud försvan från vänster sida men det ser ut som det är samma fel på höger åxå... Men saken e den att jag undrar om nesiktningsmännen vet att detta är vanligt på BMW, ni måste juh ha en miljaaaaard "standard" fel på olika bilar att hålla reda på... Om man inte letar så kanske man inte ser det? Va vet ja... // Henke Bleifuss |
|
|
Att det är "glapp" i "casterstagen" är väl allmänt känt. Problemet är att det redan i en ny lagring är ganska mycket spel, att skilja det konstruktiva spelet från ett slitageframkallat glapp är mycket svårt. Detta medför att om en sådan lagring ska anmärkas på ska det vara rejält glapp i den. Dessutom är den typen av småglapp inget problem ur säkerhetsaspekt, utan mer en komfortsak. Det enda som egentligen händer är att det klonkar i den. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.