|
|
|
|---|---|
|
vilket är bäst för aut-låda när man står vid trafikljus N eller D ???? hur påverkas kulan ??????? superman | |
|
Vad jag har hört är det bäst att ha N i.... /Johan [CUL8ER] |
|
|
N ska du ha i ! Det är därför du inte behöver hålla in knappen för att skifta mellan N och D. Tror anledningen till att man ska ha N i är för att allt ligger och snurrar fortfarande, fastän du står still. Så att oljan blir för varm tillslut.. // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Trafikljusstopp har lådtillverkaren knappast haft i åtanke att man ska sitta och skifta i mellan N och D, förhoppningsvis så är trafikljusstoppet inte mera än två minuter och det tar inte en låda nån som helst skada av.Gör nog mera skada än nytta i så fall att skifta växel så fort det är rött i siganlen. Däremot så brukar jag lägga i P läge av rent praktiska skäl när järnvägsbommarna är nere, för det kan ju ta hela "förmiddagen" att få upp dom:) Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
Har på sommarbilen aldrig lagt i N vid rödljus & den har inte tagit skada av det. Iofs ingen bmw utan en Pontiac T/A. Mvh Michael |
|
|
Hej! Pröva "Sök inlägg"... Har varit en diskussion om det. Jag använder D... Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
|
Automatlåda har man ju för att SLIPPA hålla på och dra i spaken, eller.....? ______________________________ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Enligt en tekniker på ZF så är det ingen fara för lådan att stå med D i vid trafikljus. Dock blir bensinförbrukningen ca dubbelt mot att stå i N-läget. Personligen lägger jag i N om jag misstänker att det tar längre tid en ca 30 s. mvh MW-Guru |
|
|
det här stämmer nog. mw-guru. så här gör jag . lägger N om jag misstänker att det längre än ca 30 sekunder. då sliter det mindre i aut-lådan. kulan då,hur påverkas det? superman |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
fami: det sliter mera på lådans hydralsystem när du lägger i och ur växeln.Och i ventilhuset ingår styrkulan som komponent. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
Egentligen tror jag att det är bäst att lägga i N om man skall stå länge. Men jag gör det inte eftersom om man har otur så kan växelväljarwiren gå precis när man skall lägga i D igen. Då sitter man ju verkligen med skägget i brevlådan. Obs!, jag skojar inte, det är inte ovanligt att dessa wires går av och då har man problem om man står vid ett rödljus i stan i rusningstrafik. Kan vara värt att tänka på. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
|
I instruktions boken står det så här. N Använd detta läge endast under längre uppehåll i körningen. Så det är väl upp till var och en vad som är längre uppehåll :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.