AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
927

Lågnivåutgångar på E38?

mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Hejsan.

Jag funderar på att smacka in en cylinderbas i kofferten på min 728-96. Problemet som jag har är att jag vet inte vart jag hittar lågnivåutgångarna på BMW's egna slutsteg. Nån som vet? Jag har som sagt en 728-96 med TV+Navi och cd-växlare och utan DSP.

Tacksam för svar.
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Jag är själv inne på att uppgradera ljudet, och har "grottat" runt lite. På BMW tips.com kan man ju hitta kopplingsschema för de skarvdon som går till slutsteget (E39)
po
1.178
powertoy
528i -82
OOps, Det blev visst lite väl kort beskrivning;-)

I det 12 poliga donet så går Power on strömmen (stift 11), matarström och jord. Samt utgång till Wooferhögtalarna.

I det 26 poliga går lågnivå in (stift 1- och 2+ höger bak, 3+ och 4- vänster bak, stift 14- och 15+ vänster fram samt 16+ och 17- höger fram) samt utgång till diskant och mid.
Eftersom jag inte vet om E38 har mid, så testade jag att koppla ur donet och koppla på en transistor radio.

Det verkar som att det är mid som är kopplad till diskanterna fram och tweeter till diskanterna bak.
po
1.178
powertoy
528i -82
På lite andra US-sajter har jag sett dem som kopplat på RCA kablar på lågnivå in stiften eller skarvat in sig på kablarna och det verkar ju ha fungerat. BMWs lågnivå lär ju annars vara av typen balanserad, (samma potetial i båda ledningarna) vilket andra påstår inte ska fungera att använda på konvetionella slutsteg.
Bara reagerade på definition av balanserat.

Obalanserad betyder att den ena signal ledaren är jord. Det är därför viktigt att inte förväxla dom i en bil som har samma jord överallt. Då kortsluter man signalen.

En balanserad ingång förstärker skillnaden i signal-ledarnas spänning. Det är naturligtvis fortfarande viktigt att hålla reda på polariteten, men det fungerar lika bra om man switchar sladdarna.

I en balanserad kabel har man båda signal ledarna inne i skärmen. I obalanserat är skärmen den ena signal ledaren.

Det går utmärkt att koppla en balanserad signal till ett konventionellt (obalanserat) slutsteg. Alla kombinationer går faktiskt bra, man ska bara se till att skärmen är ansluten på rätt sätt.

Mulle
po
1.178
powertoy
528i -82
Tack för förklaringen Mulle!
po
1.178
powertoy
528i -82
Har funderat lite till runt huruvida E38:orna har front midrange högtalare eller ej. På en E39 sitter det ju två små högtalargaller i framdörrarna. ett på samma plats som i e38 och ett vid ytterbackspegeln. Kan det vara så att E38:an har både diskant och midrange element bakom gallret? Det är ju förvisso större än på 39:an. Med mitt ovetenskapliga transistorradio-ljudtest så kommer det ljud då man kopplar på front tweeter stiften, dock väldigt lågt och skrammligt ljud. På rear tweeter och front midrange låter ljudet lika och mycket bättre.
(Detta är ju bara intressant om man tänker koppla bort originalsteget helt och mata alla högtalare från nya steg).
po
1.178
powertoy
528i -82
Ännu en fundering: Det borde väl vara listigt att ha en galvanisk avskiljare om man kopplar RCA-kablar från bilens lågnivåkablar? (Skärmen till - och mittledaren till +) Bilens lågnivå minus är ju inte jord.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.