AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.772

BMW 750 INTE SÅ DYR ATT ÄGA!

Sida 1 av 2
don_salvatore87
Jag förstår inte en sak!!!
Så ni säger att alla 750 i Tyskland som säljs billigt inte är värda att köpa pga att de är bilar som borde skrotas så fort som möjligt, jag tycker att om man hittar en 750 för 30.000 med all utrustning så borde man köpa den för att det finns i alla fall en chans att den kommer att fungera länge eller????
Allvarligt BMW 750 är väl ingen Lada som går sönder hela tiden!!!
OK om t ex något elektriskt går sönder så kan man i alla fall köra den eller!!!

BMW 750 IAL Rules!!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Alla bilar som är billiga måste inte vara dåliga, men ofta finns det en anledning till att den billigare bilen är billigare.
Kvalitén i en 750 är det absolut inget fel på, inte ens elektroniken krånglar mer än i andra bilar, men det finns MYCKET elektronik som kan krångla.
Ett litet elfel kan endast i felsökning på en verkstad kosta mer än vad inköpspriset på bilen var, det är nog detta som skrämmer många ev. köpare.

Om man kan köra bilen beror ju på vilket fel vi talar om, man har ju sett och hört om folk som kört omkring på sex cylindrar med ett stort moln bakom bilen i flera år, så inget är ju omöjligt. Men personligen tycker jag inte att en 750 är lämplig som "pilsnerpråm".

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Du resonerar helt fel. Du skämmer ut dig och framför bilen om du ska åka runt när den inte fungerar som den ska. Det är då bilen blir som ett "lik" som är värdelös. Varför köper diplomater dessa bilar och åker runt i. Dessa har rejält med pengar att lägga ut om det skulle hända något. Företaget betalar allt som behöver åtgärdas. Det kan bli ganska svårt för en privatperson att skrapa ihop dessa belopp.

Jo, det är en hel del problem just på 750i. Sedan går inte en V12 billigt, om man jämför med en mer vanlig bil. Detta är den största fällan som många oerfarna personer går in i. Det är bara önsketänkande, men visst du kan gärna köpa dig en men när du ska sälja den så kommer du inte att få någonting. Dessutom så kommer säkert någon att gå på samma nit som du kan göra nu när du har tröttnat på den och vill sälja. När du har hämtat hem bilen så ska den reg. besiktas och skotningsavgiften ska betalas. Ska du köra vinter så är det ett måste med underredsbehandling. Tyskarna har ju inte samma klimat som oss och inte heller något salt. Sedan finns det en hel del som måste fixas på bilen när du kommer hem för att den ska se någorlunda bra ut och allt ska fungera. Vill du göra någon speciell styling t.ex fälgar mm så kommer det också att kosta en hel del. Driftskostnaderna är inte heller att leka med. Jag säger inte detta för att vara elak eller liknande, jag vill bara upplysa dig om vilken nit du kommer att gå på.

Sedan finns det nästan inte någon 750 som har "all utrustning", det står alltid det i annonser men det finns bara något exemplar som verkligen har precis all utrustning.

Jag vet själv hur det är när bilen kostar pengar. Fick en chock i fredags när jag drog igång den för att ta ut den på parkeringen, då den gick in i nödprogrammet. EML-lampan började lysa. Som tur var så försvann det efter några omstarter, men det kunde ha blivit mycket dyrt om problemet fortfarande hade varit kvar.

Jag tycker att 300 hk V12 i 15-års åldern är ganska mycket. Tänk när du ska byta upp dig, vad ska det bli då? Bättre om du har en billigare bil före så du kan lära dig av dina misstag och "meka själv" efter ett tag. Då sparar en hel del på att t.ex kunna byta tändstift själv. Men när det blir för komplicerat så kommer det att behövas få lämna in. Den BMW verkstaden som jag lämnar in hos tar ca 650 kronor per timme. Tänk dig då om du ska lämna in för några timmars arbete + vad delarna kostar. Det blir mycket pengar och det är heller inte säkert att problemet blir löst. Det finns en hel del som kan spöka med den bilen.

//Schnitzer
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Det kostar att ligga på topp har haft 4st 88 90 92 95

ho
432
hombre
750iA 1991
troll ?

Låt grabben köpa en 750 om han vill......vissa lär sig på det sättet också....har själv ej haft 750,varför??...jo,för att jag är "rädd" för vad det kan komma att kosta om något går sönder...tex katalysator,vad kan en sådan kosta?..det finns väl 2 st också,eller har jag fel?...nu menar jag inte att 750 inte är ngt att ha,tvärtom säkert en underbar bil när allt(?) fungerar...men håller med om att,ska man köpa 750,ska man ha råd att serva & köra den också....vad ska du med en 750 till om den ej fungerar som den ska?...då blir det ju ett dyrt lik istället,men visst är det maffigt & sitta med polarna & säga "jag har en bmw 750(!)"....sedan att den står hemma avställd pga att man ej har råd & fixa så den går som en 750 ska göra,det säger man ju inte till sina polare.
Vill du köpa en 750 så köp en 750! MEn var beredd på att dte kommer bli dyrt som f*n. Om du själv kommer stå för alla kostnader så säger jag köp inte, du är 15 år. Jag är 20 år och har en 728 och den äter upp mina pengar, inte bara service mm. utan bensin kostnader, visst har jag råd men det är inte så att jag kan gå ut o köpa dom där skitsnygga fäljarna som jag vill ha. Tänk noga innan du bestämmer dig. Lycka till
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Upplysningsvis så har även du 2st kattar på din 740 Infinity_74.
Ett komplett system som gått 10000 mil med kattar köpte jag nyligen till min för 4000:- . Universalkatt kostar runt 3000:-. Sådär skiträdd skulle jag inte vara om man hittar ett bra objekt från början. Men eftersom de också kostar mer, så är de förädiska "liken" till lågt pris som lockar en förstagångs köpare tyvärr.

don_salvatore87
Låt en verkstad som har erfarenhet av BMW utvädera ditt objekt så borde de värsta felen vara upptäckta.
Men med tanke på din ålder så är väl det ett par år kvar till din bildebut. Automat är ju som sagt ingen bra övningsbil ;)

Mvh. Patric

Länk
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Om don_salvatore87 sparar alla pengar från nu fram till att det är dags för körkort så kanske det skulle fungera med en 750i. Men glöm aldrig att det spelar ingen roll hur fina ekonomiska kalkyler man gör, det kommer alltid bli dyrare ändå. Visst är det en underbar bil på alla sätt, men det är den har också flera gånger tillsammans med Porsche 928 blivit utsedd till ett av de allra farligaste begagnatköp man kan göra. Jag har aldrig tyckt att alla BMW 750i för 30.000 är skräp och borde skrotas, tvärt om, i Tyskland kan man komma över en riktigt vettig -89 års vagn för de pengarna. Men man får inte dra sig för kostnader. Det värsta som finns är alla idioter som köper E32 fast dom inte har råd egentligen, då blir bilarna misskötta och far illa och måste till slut säljas innan ägaren går i personlig konkurs. Bespara oss detta. Och att styvnackat hävda att 750i inte alls är dyr att äga här på ett forum där det finns massor av folk som dagligen kör dessa bilar är bara idiotiskt!

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
Annars finns det ju ett annat tyskt kvalitets-järn som vore lämpligt att börja med: Zündapp!

:-)
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
"Det värsta som finns är alla idioter som köper E32 fast dom inte har råd egentligen, då blir bilarna misskötta och far illa och måste till slut säljas innan ägaren går i personlig konkurs. "

Det är precis så det är. Mycket slarv, bl.a att kåpor, lister mm saknas. Men det är framför allt det som J.L skriver som jag har citerat. Det är den största fällan många oerfarna köpare faller in i. Sedan utöver det om man ska ha en 750i som privat bil så tycker jag inte att det är fel om man engaderar sig i den ganska mycket. Han man en som företaget betalar för så är det ju inte lika mycket att tänka på.

//Schnitzer
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Egentligen räcker det med ett garage, köp din 750 fullutrustad och låt den stå i garaget uppvaxad och rekondad och använd den som ett finrum med skinnsoffor och sitt och mys och se fram emot dina kommande dagar i den dvs om kanske 3 år om du grejar kortet. Alla som kan borde köpa på sig gamla godingar inte mist 7-serien (E23, E32) så de slipper bli raggarslädar för folk som saknar allt vad känsla innebär för ovärderliga rariteter som sakta men säkert håller på att tyna bort..inte minst beronde på allt salt men också på vanvård och "tattarlagningar".
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Handen på hjärtat grabbar ! Hur många av er har verkligen "råd" med en 750. Låt Don köpa en 750 ingen här vet väl vad han har för resurser att hålla den i drift. Om inte han eller andra unga grabbar vill köpa en gammal E32 vem skall då köpa bilarna ?. Det finns nog inte så många köpare av äldre välbärgade män som köper en E32 750 för 70000 kr samt har 150000 kr på rep kontot för ev reparationer. Vi får nog se massa E32 750 och liknade bilar gå in i "raggarsvängen" som ni kallar det fast raggarn varit utdöd figur sen -80 talet.Billiga reservdelar från strandade e32 "valar" kommer sanolikt att inte vara någon bristvara framöver så är man händig kan man nog åka skapligt billigt med sin E32. Någon samlar bil kommer nog aldrig e32 bli inom överskådlig tid. Det är nog som killen på macken sa när jag tankade i går: mycket bil för lite pengar.
322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
Husse
"fast raggarn varit utdöd figur sen -80 talet"

Har du aldrig varit på POWERMEET i Västerås? Dom finns kvar,tro mig. Tror iofs inte att så många av dessa skulle köpa en 750 ;-)

//Jörgen

325 iX - "weather or not"
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

PJ: Även min 730 har dubbla kattar.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Jag tycker ni missar det viktigaste här, vi har en ny deltagare på forumet som trots sin låga ålder redan har halkat in på rätt spår, dvs BMW.
Så Välkommen Don Salvatore87!
Sen så tror jag som Husse säger, den som har pengar att hålla en sån bil helt felfri är antagligen mer intresserad av att köpa en nyare bil för pengarna. Så vi lär nog få se dessa äldre lyxbilar förvandlas sakta men säkert till hemmameckade bilar i bruxskick.
Och det kommer nog inte vara svårt att få tag på delar till vettiga priser för många kommer nog lämnas åt sitt öde när verkstadsräkningen riskerar hamna högre än bilens värde.
Många bilar kommer säkert eller har redan gått/går raggarsvängen, väldigt synd, vore bättre om de bara stod still och förföll någonstans än att skämma ut märke och modell på det sättet.
Jag förstår inte hur de tänker en del, de snålar in på allt, men köper ändå en sån dyr bil, det är ju dömt till att gå under, vore ju bättre med en 3-serie som är billig i drift och drar lite bränsle men då ryms kanske inte alla raggarna som ska med i den.

//Sniffer
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Hubbe325: "Jag tycker ni missar det viktigaste här, vi har en ny deltagare på forumet som trots sin låga ålder redan har halkat in på rätt spår, dvs BMW. "

När han ser hur mycket pengar som går iväg för honom när han har den bilen så kanske han aldrig mer vill ha BMW. Många brukar få de fördommarna om alla BMW efter att något sånt har inträffat.

//Schnitzer
sv
19
svennet
911-75
MB 250se coupé -66
vart går gränsen för att"skämma ut märket"man
vill ju inte vara en dålig BMW ägare.
Kan man visa sig på vägen med ett dörruppslag,
ett stenskott,fläck på stolen,en droppe olja hängande
ifrån tråget eller skämmer man ut det FINA folket då
och trycker ned andrahandsvärdet till en bottennivå
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag har en så länge aldrig sett en BMW 750i som går som raggarbil. Men där jag bor kanske det inte finns så mycket raggare heller, mest lite småslödder som kör hottade Volvo 740 och 240 och en och annan A-traktor.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
Många klagar på att folk åker runt med hög musik och nerhissade rutor. Jag åker själv så för att ibland blir det så j*vla varmt inne i kupen, sen så gillar jag hög musik. Men folk blir irriterade på en för det. Raggare är jag INTE! Men glider gör jag ändå :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.