AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
628

Hjälp.. ska tona rutan själv.

Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
hej jag hadde tänkt att ona rutorna på min e30 själv. har köppt film i dag.. någon som har gjort det själv förut? någon som har några tipps på hur man går tillväga?
Använd rikligt med vatten/diskmedel både på rutorna och filmen och ha gärna en kompis tillhands som kan assistera.Bakrutan får du förmodligen göra i åtminstone två remsor p.g.a välvningen.Försök lägga skarven över en värmetråd,så blir det snyggast.Var beredd på att det kanske inte blir 100% första gången du gör det.Lycka till!

Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
ok.. men ska man dela bakrutan på höjden eller breden? det måste ju bli på längden eller hur. har en kommpis som gjort det.. men det har börjat lossna vid överkant på utan. man kan ju tona litte på andra sidan så det kommer runt kranten på rutan.. men tack ändå
det går att tona backrutan utan skarv om man andvänder varmluftpistol och värmer filmen där välvningen börjar men ska du dela filmen så ska du göra det på längden och lägga skarven över en värmetråd precis som danneman säger!!

mag
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
ok.. finns det nått annat att tänka på? ska man bara hälla på vatten på filmen och sedan "klistra" dit filmen eller? man ska skära ut det effter rutan först va?
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
droppa i några droppar diskmedel i vattnet.
Grovkapa filmen först och finskär när den sitter på.
Ha en rejäl gummiskrapa att dra ut vattnet med.
Värm filmen där det är välvt.
dela filmen i två eller tre långsmala delar till bakrutan.kom ihåg att använda massor med vatten, både på filmen och på rutan.

Automat är bekvämt
Jag försökte hjälpa en polare att sätta film på hans Audi A3 för ett tag sen och kan bara konstatera att det är ett riktigt skitgöra... Vi höll på med hans bil en hel helg och det blev ändå inte bra.

Min personliga lärdom av den helgen var att skall jag ha tonade rutor på min bil så låter jag proffs fixa det åt mig.

/Micke
Dark Rider
använd aldrig varmluftpistol på sån skitfilm man köper på typ ok eller mekonomen den pallar inte det!
Ett tips:för att filmen inte ska fläkas upp efter ett tag typ i kanter eller vid rutor som hissas upp o ner kan man kleta på lite nagel lack vi kanterna då håller det sig.
Pe
159
Pechy
325 iM -89
bästa resultat får du genom att plocka ut rutorna..bara te å skära runt kanten då.. avsluta med nagellack(genomskinlig=)

325 im med Ny lack å roligare
motor till sommaren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.