|
|
|
|---|---|
|
Har någon erfarenhet hur lång livslängd det är på avgassystem Bmw Compact 316i. | |
| Beror ju helt på vad det utsätts för. Mycket långkörning med lite salt inblandat = många mil. Mycket kortkörning med mycket salt = inte lika långt. Mina föräldrar körde 23 000 mil på sitt innan dom bytte. Och då var det inga hål i det, men det lät lite burkigt. Antagligen så var det inte kvar så mycket i dämparen... Det är en 316i-94. | |
| Mitt har hållt i 12000 mil, och det verkar inte ge sig än. | |
|
Verkar som sagt vara kanon kvalite på bmws system. en 325 e36 som till min brossa rullade 18 k mil innan de var dags. Då lät den inte så vackert, men de var inte genomrostat. Bmw har stjärnan under huven. |
|
|
Min förra bils avgassystem hade inte gått sönder efter ca 5 år och ca 16000mil (då bytte jag bil!). Visserligen hade ytterplåten på bakre ljuddämparen rostat sönder, men det var inget läckage i systemet. Mvh |
|
|
Glömde att jag hade en 316i Compact -94! Mvh |
|
| Bytte bakre dämpare på min 325:a i helgen. Det satt orginal på den. 13 år gammal och 14200 mil. | |
|
Ett litet sampel av olika modeller. E30 325i. Vinterkörd kortare sträckor i Sthlm i första delen av sitt liv. Bytte vid ca 5500 mil och 5 år!! Den var som kexchoklad inuti ;) E36 M3 Cab. Hade gått 7500 mil i södra Tysklad, jag lade på ca 2000 mil. Det syndes att det gått 10000 mil men ingen som helst antydan till något större angrepp av rost. E46 M3. Bytte efter 2700 mil. Hade gått i Tyskland innan. Dock ej av rost utan av helt andra skäl ;) Den burken ser också helt oanvänd ut ... Sensmoral, vinterkörning, korta sträckor, salt kan påverka livslängden på komponenter ... |
|
|
E30 323i -84 20000 mil och 16 år, då såg det använt ut... och hade lite små hål... |
|
|
316iCompact-95 13000mil dags för nytt i dagarna efter katten, 80% stadstrafik korta sträckor. Asken |
|
|
Hej. Väcker denna gamla tråden. Bmw´s system verkar hålla länge. Jag har en 328 E36-96:a som snart gått 22000 mil. Köpte den när den gått 10300 mil och tror inte det var bytt på den då. Bmw följer inte utvecklingen. Bmw leder den! |
|
|
Jag har original katalysator kvar på min E36 318 M43, sista ljuddämparen byttes vid 21 200 mil. Bilen har precis passerat 40 500 mil. Ingen dålig kvalitet direkt! |
|
| Systemet på min 323ti e36 är i otroligt bra skick. Det verkar vara rostfritt stål från fabrik. Däremot är inte mittre ljuddämparen rostfri, så den börjar se dålig ut. Men rören och bakre dämparen är helt silvriga och fina. 20k och inte en massa vinteravställning, så det verkar verkligen vara ett bra system. | |
|
köpte min när den gått ca 19 å då var systemet helbrunt. nu har den snart gått 29 4 år senare med salt och skit inblandat. har bara haft problem med lösa plåtar och någon kass packning/klammer. resten ser fortfarande bra ut. BMW ownz |
|
| På senare modeller (efter E36) verkar det vara rostfritt eller någon rosttrög stållegering (Cortén-liknande). Det är bara svetsfogar som rostar på min E39. 16000 mil och 11 år. Har aldrig hört att ett avgassystem har tagit slut p.g.a. rost på en E39:a. Katalysatorn kan rasa dock efter många mil. | |
|
Har hört att systemet på min 330 Xi E46 håller hela bilens liv! Hoppas det är sant. HN |
|
|
Vill byta till något sportigare på min men känns dumt/onödigt att göra det när systemet inte är sönder. Bmw följer inte utvecklingen. Bmw leder den! |
|
|
m3 grenrör gör en hel del + 325 insug :) Länk BMW ownz |
|
| Har en 328i-96 som jag bytte avgasröret i höstas till ferrita, bilen hade gått då 24500mil och det va avgasröret som satt på från firma aldrig bytt och det var lite ytrost men annars mkt fin måste jag ju säga. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.