AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.108

Dämpare,silentblock och krängningshämmare.

ho
432
hombre
750iA 1991
Vår "Otto" en 750i har nu enligt mätaren passerat 170000 och jag har själv kört + 50000 av dom. Det följde inte med något kvitto om arbete utfört på dämpare eller liknande vid köp.

Upplever nu (efter nyinköp Goodyear Ultragrip) efter några hundra mil vibrationer i hastigeheter 30-90. Bilen känns också otrygg >150. Vinteråkning känns också ostadigt när jag passerar snösträngar. Får iblandt också en lite glidande känsla som att jag inte har riktigt bra fäste under framhjulen.

När jag trycker på bilen för att kolla dämpare känns det inte riktigt stummt. Sämst hö bak. När jag drar i framhjulen känns däcket som om det har för lågt lufttryck. När jag kör iväg i sträng kyla (när bilen stått en vecka) har jag förutom knarr. en påtaglig påtaglig känsla av hjulen inte är runda.

Lite klonk från stötdämpare har jag haft flera tusen mil, låter som övre infästningen. Har kanske blivit lite mera.

Så efter många ord: Tänker byta stötdämpare fram och bak, samt krängningshämmare och silentblock. Finns det mer som BORDE bytas ? Behöver jag bättre däck ?, däcken var REA pga att det stod 1998 på dom. (Betalade totalt 2400 för dom på en velrenommerat däckfirma). Kör nu ca 300 mil per månad.

Hade närmast tänkt behålla däcken tills efter jag bytt slitdelar och försökt balansera om dom. Som alltid tacksam råd från forum.

Svärd
Prova att balansera om däcken på en annan firma än där du köpte dom. Ska ju inte ha någon betydelse om det är en annan firma igentligen, men man vet ju aldrig.

//Martin

GOTLAND har allt, förutom SALT!! Och tydligen billiga BMW-reservdelar...
ho
432
hombre
750iA 1991
Har svårt att tro att allt skulle bero på dålig balansering. Men det går vel likabra att börja med en ny balansering. Det var unge grabbar som hade bråttom som gjorde arbetet. Det tog några veckor innan däcken började hålla luften också.

Paap Reeder
Hej!
Min E 28 är ganska kräsen på att toe in står rätt. Passerande av snösträng använder jag för att kolla om "hon står ut med tårna".

Varför skall Du byta k-hämmare? om Du inte skall montera en kraftigare?

Det där med när däcken är tillverkade tror jag är rent nys från gummigubbarna så att de skall få sälja fler nya däck.
Själv rulllar jag just nu på TRX som är gjorda v 48 år -86. Fram har jag däck från -01 ....... vem kan uppleva ngn skillnad.
Det jag upplever som mest betydelsefullt är mönsterdjupet.

MVH /// Paap R
ho
432
hombre
750iA 1991
ehhh Min kompis som kör M5 påstod att det var en billig slitdel som borde bytas. Hade tänkt byta den förra våren men avråddes från aukt BMW som sa att den dög utmärkt. Har dock rullat ngra tusen mil sedan dess.

Förra däckuppsats var aningen snedslitna fram, mest hö fram, men minns inte om det var insida eller yttersida.

^p
326
^pasi^
740 e32 -93
520 e28 -87
323 -86
när blev krängningshämmare en slit del???
min kärra sliter snett fram och är lite ostabil
styrstaget h sida är lite krokigt (väntar på ny)
så kolla på din så det är rakt!

H/Pasi
Turbo är diesel förunnat!!!!!!
ho
432
hombre
750iA 1991
Har misstänkt en styrled då jag ibland vid stora rattutslag på p-platser känner som om ratten plötslig inte "tar" . En en utsliten styrled borde kunne förklara både lite snedslitage och felaktig toe-in. Fick framvagen bedömt på ukt verkstad förra våren. Fick dåej råd att byta något i den. Snedslitaget på däcken bedömdes som försumbart. Men det var då :)
Ska åka med bilen till Italien under sommaren och vill ha den i toppskick.

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag har också problem med orunda däck med vibrationer som föjld, detta på grund av att min bil mestadels bara står i garaget så här års när det är snö och slask ute. Detta har medfört att vinterdäcken bara är att kassera till nästa år. Men trots detta känns bilen mycket stabil och trygg det lilla jag har kört i snö. En sak som jag har märkt är att kan måste ha exakt rätt lufttryck i däcken, när bilen har stått i 2 veckor så är ju däcken lite mer platta en vanligt, och då känns bilen kostig att köra. Men 2.7 fram och 3.3 bak känns den mycket bättre.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
ho
432
hombre
750iA 1991
Haft bilen hos min mekaniker för bedömning. Han rekommenderar stötdämparbyte fram, byte parallellstag samt bussningsbyte fram och bak.

Efteråt blev jag lite fundersam på vilka stag som är "paralellstag"... Är det dom som kallas Casterstag och ibland på Volvo iaf kulbultar ? Pris för dämpare låg visst på nästan 1800 kr för Koni excl moms, per styck.

Paap Reeder
Hej!
Parallellstaget är det som går under tråget och "håller tassarna parallella" sas.
Parallellstag skall man bara byta om lederna är glappa. Kolla också gummiglidlagret till hjälpsnäckan.
Slina casterstag - de stagen som går snett bakåt från nedre delen av "frambenet" - ger sig uttryck på min E 28 iaf med att hon börjar spåra och vingla ikring mer än vanligt då man kör i hjulspår.
MVH /// Paap R
ho
432
hombre
750iA 1991
Tackar. Fattar lite bättre då. Har 100% förtroende för min mekaniker. Undrar dock om det finns "bättre" stötdämpare...

Enligt honom är Koni lika bra som original och det är bra nog.
Men finns det bättre ?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.