|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Bmw i Möndal har en M3 2001 silver till salu, enligt bilregistret har den haft 8 ägare reg nr SFG816 första reg 010209. Min fråga är följande: är det någon som känner till bilen? Är det någonting särskilt man skall se upp med? Tacksam för svar och råd. | |
|
8 ägare på 2 år? Den kan kanske ha vandrat från firma till firma, men de låter ändå ganska mycket. När jag köper m-bil kommer jag försöka prioritera låga mil/ägarantal. Man börjar dock undra varför den bytt ägare på de viset, de är en stor investering att köpa en e46 m3 den borde väl troligast ligga kring 400 kkr? Jag hade nog ringt alla föregående ägare och frågat en massa. De finns ju en del m3 e46 ägare på forumet och de kan säkert ge dig de tips du behöver. Bmw har stjärnan under huven. |
|
|
Hej, verkar som sagt som om den har gått mellan många bilhandlare, både auktoriserade BMW-handlare och "vanliga". Behöver ju inte betyda att den är skum men jag får nog börja "jaga" säljarna nnu i veckan. Vad tror du om att den är en tidig 01:a, antagligen bland dom första som kom till Sverige? |
|
|
Guido, Vid årsskiftet 2001 så var det 4 st silverfärgade M3:or som importerades av en bilfirma i västra Sverige. Dessa silverfärgade M3:or hade nästan all extrautrustning och var demobilar som egentligen skulle till tyska BMW återförsäljare men som av någon anledning hamnade här i Sverige. Det hela väckte en viss uppståndelse hos BMW i Sverige som inte hade levererat några svensksålda M3:or ännu vid den tiden. Jag tror att de första svensksålda M3:orna började levereras till kunder i februari eller mars 2001. Men det fanns några press och demobilar här i Sverige som var registrerade tidigare. Jag funderade själv på att köpa en av dessa silverfärgade M3:or men valde istället att vänta på den som jag sedan långt tidigare hade beställt här i Sverige. Bland annat så ville inte Länsförsäkringar försäkra just denna M3:a eftersom den var importerad och de sa att det fanns andra oklarheter med tidigare ägare. Ett rykte sa att bilfirman utnyttjat privat personer som bulvaner för att importera bilarna. Nu har jag ingen aning om detta är en av dessa importerade bilar men registrerings datumet gör att jag ändå blir lite misstänksam. Så mitt tips är att du ska kolla upp bilens historia noggrant samt att prata med några försäkringsbolag innan du bestämmer dig. Lycka till! /RS2 |
|
| ta ett utdrag på bilen nackdelen är att du bara får dom tre sista ägarna men ring till vägverket då kan du få reda på alla ägarna | |
|
Jag vet att fälgarna på den bilen är lackade i vanlig fälgfärg??? Ingen superpärla vid ett snabbt ögonkasst. Men jag har inte kollat in den så noga. Kolla upp fälgarna så de inte e kopior eller liknande. Man kan ju undra varför de e lackade i vanlig fälgfärg?? M-POWER!!!!!!!!! Länk |
|
|
Jag tycker även att det e lite dyrt?!? M-POWER!!!!!!!!! Länk |
|
| Tack för tipsen, ska kolla på måndag med BMW samt försäkringsbolag - info kommer!!! | |
|
Vet inget om silverbilen, dessvärre men däremot när jag kollade upp deras site kände jag igen en annan M3:a hos dem. Nämligen den gula TEN218. Den provkörde jag själv i början på augusti hos en annan handlare inför mitt M3-köp. Då ägdes den av BMW Sverige och var en demobil som turnerade runt landets handlare. Ett och annat varv på Kinnekulle hade den visst lagt också, med Fredrik Ekblom som läromästare. Vill minnas att den var ganska sliten redan då och att säljaren nämnde något om bytt SMG-låda och bytta bromsar runt om. Trots detta skakade hela bilen vid kraftiga inbromsningar. Nu vill de ha 595' för den vilket är ett riktigt rövar-pris. Det är 1500 tuffa mil den har fått erfara. Vill med detta bara säga att det gäller banne mig att kolla upp alla kärror till 100%. Handlarna är ju bara där för att få ut bästa möjliga pris... |
|
|
Är det någon risk att köpa en M3.a som är tillverkad så tidigt? 010209 reg datum. Jag tänkte på eventuella "barnsjukdomar" mm. |
|
|
guido: När jag var och rekade marknaden av m3 så ringde jag på en silver färgade m3 i Gbg ca:1500mil 01 all utrustning enligt säljaren. Den hade importeras av en kompis till försäljaren och skulle nu säljas pga annan bil?Den hade då stått där ganska länge såg den i slutet av sommaren 2001 priset kunde disskuteras. Dom första kom mycket riktig in till Sverige tidigt på våren 2001 och en god vän som har en de första med all utrustning(ja all utrustning)dock har den nu ca:6000mil på mätaren. Under årens lopp har man bytt ganska lite på bilen, dock byttes bla en grej pga av att det klonkade mellan 1 och 2. Har kört ca:200mil(tidiga mil)på den bilen bla. Tur och retur till Tyskland(Frankfurt bilsalong)då gick den mkt bra:)) För hans del var det inga problem alls att försäkra bilen tror att han har TH Vid inköp av min M3 så pratade jag med föregående ägare för att få all info om varför, problem med bil etc: Lycka till och återkom gärna med info. Ps.kompisen bil är snart till salu mejla om du är intresserad Ac/spkt i form avgas,inredning,short shift etc |
|
|
Lite mer frågor gällande M3 01: Om jag har förstått det hela så verkar det "enda" som skiljer 01:an från nyare versioner är TV-skärmens storlek samt navigatorns funktioner. utöver förstås att man har fler tillval nu. Kan det påverka bilens andrahandsvärde framöver vid en senare försäljning? |
|
|
quido: Det kommer säkert att påverka(inte mycke)bilens andrahansdvärde MEN tänk inte så utan tänk vad kul du kommer ha med bilen under tiden du äger den. Angående 01 kontra 02 så skiljer det inget som jag vet i alla fall förutom att vissa saker är/var standard på Svensk sålda kontra importerade. |
|
|
starre och även ni andra också: Hur tycker ni att M3:an är på långfärdsturer (även högfart!! :-)). |
|
|
guido: resan till Tyskland gick mkt bra och fort, på vägen hem genom Danmark gick aldrig under 180 racade med en Ml55. Den vi körde var dock något sänkt(35mm)satt även 19tum och ja inne i stan var den något stötig, men på de längre resorna är perfekt enligt mig. Dock underlättar det om vi(Staten)kunde bättra på våra svenska vägar....... |
|
|
guido, Jämfört med M5 så är M3 lite bullrigare vilket gör den lite jobbigare att åka riktigt långt i, speciellt om man kör riktigt fort och axar. Upp till 240-250 är det dock inte så farligt vilket gör att man lätt hamnar där, medans man i M5:an kanske legat och kört 270. Den är fortfarande tillräckligt bekväm för att etapper på 100-150 mil inte är ngt problem. En fördel med M3:an är att den är klart stabilare i höga farter så att köra i rejält höga farter känns tryggare om än bullrigare. Kör man mest i Sverige så är bullret inte störande. Att den är stötig inne i stan stämmer bra men jag upplever inte det som störande på landsväg eller motorväg, tvärtom eftersom bilen känns stabil och säker. |
|
|
Anders W. Vad menar du med att fälgarna är lackade? Har du själv provkört bilen? Vad tyckte du exakt om skicket? |
|
|
guido: Jodå du har rätt om skillnad i storlek på naviskärmen men det är möjligt att uppgradera mjukvaran så du kan köra samma layout/funktioner som i -02 och -03. Det är också så att om du har telefonförberedelse är "hajfenan" lackad i bilens färg på -02 (svart på -01). -03 är det nya baklysen (och något med listen på bakluckan om jag inte minns fel). Håller med långfärdsegenskaper, har sido/svankstöd vilket gör att du sitter väldigt bra i stolen och slipper lite seghet i ben/rygg. Har 19":are vilket gör att den går som en gud på bra underlag och känns lite stötig om du åker på lite mindre (läs även sämre underhållna vägar). Högfartsstabilitet har jag inte provat lika mycket som johann men bilen känns konfident i 200+ mycket bättre än E36 M3 (dock cab som referens) |
|
|
"Ett och annat varv på Kinnekulle hade den visst lagt också, med Fredrik Ekblom som läromästare." Vill bara poäntera att några varv på Kinnekulle mår nog bilen bara bra av, och att det inte behöver betyda något negativt. |
|
|
guido!! Jag menar att fälgarna hade inte den där specielle cromglansen som vanliga m3 o m5 har. Jag vet inte vad den färgen kallas. MEn på den silvriga m3an så är fälgarna lackade i matt silvér färg. Precis som en vanlig alufälg i originalfärg typ! Hoppas du vet vad jag menar. Var föresten på bmw mölndal idag igen o kollade på dessa m3or. De e faktiskt vid en närmare inspektion väldigt fina . Iallefall att se på! Anders M-POWER!!!!!!!!! Länk |
|
|
Anders.W - Har du någonting emot att jag skickar ett mail till dig angående M3:an? Ser förresten att du har en liknande M5:a som jag har! Guido |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.