|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Min 525iT -95 har fått spelet. Märkte lite tendenser för nån månad sedan, tomgången studsade när man släppte gasen. den liksom pendlade ett par gånger, och sedan stabilisereade den sig. Nu har bara frugan kört bilen senaste månaden, och i förgår sa hon att den bara dog när hon släppte gasen. Kollade idag. Den går normalt när den är kall. Men när den börjar nå drifttemp så börjar tomgången pendla. Den liksom självsvänger tills den dör! Tycker den ryker mycket vitt också, som den går för fett. Sökte inlägg men hittade ingen bra förklaring. Är det lambdan? | |
|
Alltså inte vitt som om den tar vatten, utan som när den är kall på vintern! |
|
|
Hmmm, nu kan ju jag inte så mycket om just BMW, men på de flesta andra bilar så har dom en liten ful grej som ska reglera tomgången, en så kallad Tomgångsmotor.... de brukar kunna kärva i tid och otid, kan räcka med att smörja upp den, om det nu sitter en sån....... brukar sitta i närheten av insuget, en grov slang in i botten och en lika grov slang ut på sidan och en elkontakt i andra änden... ta loss hela prylen och vänd den upp och ner, spraya den full med 5-56 eller liknande, håll för ändorna och skaka sedan på den, töm ur det som är kvar, kika även på färgen på vätskan som kommer ur, är den svart så är det nog mycket sot i den som gör att den inte tätar helt, där av tomgångsproblemet.... Kan även vara så att den är trasig..... Kolla även alla vakuumslangar som går överallt på motorn.... kan vara en sån som har lossnat också? |
|
|
Kan vara att den tar tjuvluft,kolla med att spruta startgas runt insug anslutningar mm. |
|
| Kan gott och väl vara lambdan. | |
|
Tjuvluft hade jag inte tänkt på, tack ,ska kolla lite på det. Är det någon i malmötrakten som vet var man kan få felet lokaliserat annars? Jag menar med dator. är det bara BMW och autosport som kan? |
|
david525 |
Jag har samma problem på min 525 -95. Om man kör och sedan trycker in kopplingen så pendlar tomgången upp och ner mellan ca: 400-1200 rpm, för att sedan stabilisera sig efter ett par sekunder. Dessutom har den stannat helt ett flertal gånger, igår gick den dessutom inte att starta (fick nöta med startmotorn ca 1 minut innan den startade). Det verkade som om tomgången var nästan noll, och att det var därför den inte startade. Angående din vita avgasrök, min bil lider också av det problemet, har fått reda på att det beror på att vatten samlas i avgasröret vid förbränningen av bensinen. Går att åtgärda genom att låta motorn bli riktigt varm och sedan köra hårt ett tag, detta verka rpressa ut vattnet ur avgasröret. Först trodde jag det var topplockspackningen eller motorblocket som var trasigt, men den drar inget kylarvatten alls. Jag anar att felet med tomgången är tomgångsmotorn, skall troligen lämna in bilen på verksatd i veckan. Bytte lamdan för ett halvår sedan. /David |
|
Ok, skönt att man inte är ensam! Min åker nog oxå in på verkstad i veckan. Vi kan väl enas om att berätta för varandra och andra vad de hittat. |
|
david525 |
Jag upptäckte även att bilen dragit ca 1.4l/mil senaste tankningen!! Brukar ligga på 1.05-1.15. Är det någon som vet om detta kan bero på tomgångsproblemet? |
| 525i 24 V (M50 B25) har ingen tomgångsmotor enligt vad jag hört här på forumet. Jag har samma bekymmer som er på min 525i -90 12 V (M20 B25.) Tomgången pendlar ibland för att sedan rätta till sig. | |
david525 |
525 -95 har tomgångsmotor enligt min verkstadsbok, sen är ju frågen om det är det som är felet!! |
|
Så om det är tomgångmotorn är det bara att smörja?? Törs man rengöra med nånting starkare tex T-röd? |
|
david525 |
Är det ingen som skulle kunna lägga ut ett "Gör det själv tips" på hur man går tillväga för att rengöra/byta tomgångsmotorn? Vore nice. |
|
Hej igen! Nu har min varit på verkstad. Det var i mitt fall inte tomgångsmotorn, utan lambdasonden(eller om det heter syresensor på en BMW). När jag köpte bilen för ett år sedan så monterades en ny lambda. Det var en "piratmodell" och nu hade denna givit upp. Stomkortis och detta hade dragit med sig reläet till värmningen av densamma. Eftersom jag körde ett par dagar med kass lambda fick stiften också bytas innan pärlan var helt frisk, de hade sotat igen totalt och förmodligen tagit lite stryk av att motorn surat ner sig vid start. Verkstaden som fixade min bil varnade bestämt för pirat-lamdasonder. sa att han själv monterade sådana under en period, men fick byta många på reklamation efter en kort tid. Tycker personligen att det känns lite "hobbex" att skarva en kabel under bilen, vilket vad jag förstår är nödvändigt om man sätter dit en piratare. |
|
|
Symptomet stämmer exakt med ett problem som jag hade på en -88. Då var lambdasonden OK, men en skarv på kabeln en bit ifrån tog in vatten imellanåt. Tomgången pendlade våldsamt, motorn var helt kraftlös om man försökte gasa iväg osv. FP |
|
david525 |
Nu har min varit på service/rep. Det var lamdasonden som hade givit upp trots att den var bytt för ett år sedan. Hoppas den håller ett tag nu. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.