AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
580

318i, trasig topp - byta motor el. reparera?

tj
1
tjugan
318i -85
tjenare.

jag har en gammal 318i från -85 där toppen verkar ha blivit medlem i de förflutnas klubb..
jag har sedan länge tyckt att det vore en ball grej att försöka sätta i en större motor i bilen, men kan för lite om vad som passar för att göra detta möjligt.
eftersom att bilen nu är obrukbar så är frågan om jag ska ta tillfället i akt och byta motor i den, eller om det är bättre att försöka laga den?
alla tips och tricks är välkomna, liksom vilka icke-318i-standardmotorer som passar i min E30-kaross, om någon..

tackar för all hjälp på förhand.
/tjugan
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Den enda motor du skulle kunna stoppa i utan att det blir problem vid ett besök på ASB är en 2.0liters M10 (samma motor du har fast en annan vevaxel och vevstakar som gör att den är på 2dl större motorvolym)!

Frågan är vad du vill lägga ut och hur mycket du kan skruva själv (eller om du känner någon som ställer upp)!
Att bara byta toppen är någpt som går ganska fort om man vet vad man gör och alla verktyg finns!
Sedan ska man även ha en topplockspackning eller ännu hellre en sotningsats så att man byter alla packningar och tätningar!

Att köpa sig en fräsch motor kan vara billigare än att bara byta topp, och dessutom så är det enklare att byta hela motorn än att buta topp!

jag vet ej var du bor,men i malmö finns en mycket fin 518 motor för 1000kr

31
412
318 grabben
318-82 s14 turbo
320i-82
318-76
750ia-88
jag tycker att du ksa bytta topp det är minst bekymer med det och dom där 2 dl märker du inte så mit förslag är att bytta top
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.