AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.592

Låsning av tanklock och tanklucka

Bi
87
Birgitta
318 IS Coupé
Har märkt att varken mitt tanklock eller tanklucka låses... "Piggen" är borta på den senare. Beror förmodligen på inbrott tidigare (köpte min bil, 318 IS C 1996, begagnad).

Kollade i instruktionsboken, men där finns mycket lite information om hur mekaniken ska funka. Ska både lock och lucka låsas genom centrallåset, eller?

Jag bör väl fixa de där felen snarast, eller hur. Risken är att man blir av med bensin eller att någon sabbar innehållet i tanken. Hur vanligt är det att ligister förstör bilar i det här sammanhanget i Sthlms-området?

Big

Birgitta:
Tyvärr är det vanligt att bilar blir vandaliserade i stan, men risken att de även skulle upptäcka att ditt tanklockslås inte fungera tror jag inte.
Trots allt så syns det inte(tror jag)att tanklåset inte fungerar alt trasigt.

Len
Å andra sidan - ifall "bensintjuven" inte vet att det skall finnas lås på luckan, så lär han väl prova att öppna den för att se vad som finns innanför.
Det patetiska "lås" som finns på E36 (en liten pinne, styrd av en solenoid) trodde inte jag på när jag såg det, så när den elektr. låsningen strulade så köpte jag ett tanklock istället. Bäst är förstås både en riktig låspinne (till luckan) plus ett låst lock.
Då kanske den törstige går till en annan bil...

När det rullar så rullar det!
Och när det gnisslar så stannar det - inte.

len
Kan vara lika bra att bjuda på de få litrar som någon vill slanga upp och detta utan lås,färre skador och du slipper eventuellt att dom gör som för polaren,skruvmejsel i botten på tanken,bara för att upptäcka att det var diesel där.
Bärgning till verkstad och införskaffande av ny tank.

Henrik
Bi
87
Birgitta
318 IS Coupé
Tja, det verkar vara hugget som stucket hur man än vänder sig i frågan... Får fundera över vad jag ska satsa på och be en bön under tiden...

Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
ngn mer som haft problem med att luckan, fjädern, inte stänger?
vad ska man hitta på? går fjädern att byta?

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
Be
51
Beemer4ever
325 coupe -93
Min "pinne" har åxå varit av, original så är den gjord av plast, iaf. på min. Men jag har gjort en ny av vanligt stål och skruvat fast i elektromagneten. Så ska nån jävel å slanga bensin nu lär dom få slita :-)
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
Hur fungerar den där låsningen igenligen. Upptäckte att min inte låser sig när jag låser bilen.. Man vill ju att detta ska fungera.. Ser att det sitter en liten pinne på vänster sida i mitten. Antar att den ska åka ut och låsa locket. Men det gör den inte på min.

Hur fixar man det då?

328: Länk
318: Länk
/Daniel
ca
403
carlsson86
Bmw M3 e93 -08
Bmw 520d f11 -11
300+, min lucka stängdes inte heller men jag sprutade bara lite 5-56 på den del av fjädern som är närmast karossen och leade upp den lite sen har den fungerat perfekt.
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
>carlsson86, tackar tackar! =) Det borde man ju tänkt på! ska ut o testa imon när jag vaknar!

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.