|
|
|
|---|---|
|
Vad är egentligen den optimala fälgstorleken. När man börjar komma över 15" så blir ju de flesta fälgar inte så lätta längre. Detta bidrar till försämrad acceleration & högre ofjädrad vikt & i sin tur sämre väghållning. Jag kör nu med 14" de är rätt så lätta men finns inte så mycket däck att välja på. Dessa rymmer inte heller så stora bromsar. Frågan är då var den optimala kompromissen för fälgstorleken i förhållande till bromskapacitet, väghållning, acceleraton & fordonsvikt går. Har hört folk säga att de får så mycket bättre fäste i kurvorna när de bytt till tex 17" detta måste vara rent önsketänkande eller har kanske samband med att de samtidigt gått upp i däcksbredd. Mvh Michael | |
|
Mycket bättre och billigare att köra på 15" R-däck än 17" gatdäck... |
|
|
Vad för r däck bör man satsa på livslängd?? Pris ?? Mvh Michael B |
|
|
Har iofs bara åkt på Toyo R881, men de har jäkligt bra livslängd. Funkar dessutom kanon i både vått och torrt! Kostar ca 1150 kr/st i 205/50-15. Säljs av bla Wheelbase. |
|
schneberger |
om du pratar vägg hållning hoppas jag att du inte försöker jämföra en fälg med större storlek och en fälg i mindre storlek. och olkia profil.. men säg för enekhetens skulle tat du vill ha samma rullomkrets hela tiden.. och det vill man juh.. som i mitt fall . har jag 15" och 60 profil och 205 brett orginal.. vilket innebär att jag får köra med 18" och 35 profil och 225 för att få samma omkrets.. om jag nu vill ha 18.. vilket hjul har du då bäst väghållning med ? jo det hjulet där däcken frå så liten mäjlighet som möjligt att röra på sig.. d.v.s med mina 18". ännu bättre vor edet om jag hade 215 för då får däcket röra sig ännu mindre.. vilket bidrar till bätre väghållning.. |
PETER.O |
Om det är på asfalt du menar så är det väl bara att göra som på stcc ,dom körde med 19".Hade det varit bättre med 17" hade det använts där. Mvh Peter |
|
Skillnaden är att de åkte med LÄTTA 19" fäljar, men de kostade ca 40 000 kr st att köpa. Hur många kollar vilken innan de köper fälgar? De flesta skall bara ha nåt som "ser coolt ut... |
|
|
Håller med rikard. Köper man 17-19 tummere så brukar de väga minst sagt som bly. Detta innebär att ofjädrade vikten ökar inte bra för väghållningen. Dessutom försämras accelerationen på grund av att det blir tygre att dra runt en fälg men mycket massa ute i periferin. Som rikard sa hade jag 20-30k kronor/st att lägga på ny fälgar plus en 30 -40k kronor på nya bromsar så varför inte. Men jag tror inte dessa pengar är optimalt investerade för bästa prestanda. De flesta som köpt tuffa fälgar får erfara att den blir både stötig,slöare & man väljer ju en låg bredprofil dessutom rejält spårkänslig, så är detta vägen till bästa prestanda för pengarna så gärna för mig. Det kanske ser tufft ut om man har råda att byta bromsar men bäst prestanda knappast. Det att lägre profil automatiskt ger bättre väghållning ska man nog ta med en nypa salt. Visst lägre profil rör sig mindre men de brukar he en tendens att bli elakare(mindre förvarning innan släpp när man ligger på gränsen). I en e30 med diffbroms vill i varje fall jag(kass förare kanske) gärna ha lite känsla när man ska balansera på gränsen för greppet. Mvh Michael |
|
|
Mmm... Kul att det finns lite nytt? folk här på forumet som sätter funktion före form! Har länge saknat detta! F1 bilarna går ju hyfsat fort även i kurvorna trots 13 tummare... (eller vad det nu är för små fälgar..) |
|
|
Jo f1 bilarna kör på 13". Men de däcken har ju inte låg profil direkt. Men de har extremt styva sidor. Ja vad har ett för fina fälgar för funktion när man kört av på grund av dålig väghållning & drattat i diket ;). Mvh Michael |
|
|
Hmm.... I BTCC tex kan dom inte ha mindre fälgar pga av bromsarna! |
|
PETER.O |
Det kostar att ligga på topp.Om det bara är för utseendets skull så spelar väl vikten ingen roll?Annars köp beg fälgar från något STCC team dom får ju ej använda dom i år.O.K lite jobb att bygga om till centrumbult men det höjer väl Cool faktorn. Mvh Peter |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.