|
|
|
|---|---|
Tim_318i |
Tjena har lyckats övertyga en jobbarkompis att köpa bmw och han har kollat på en 525:a -89a som verkar väldigt fin. men jag undrar ju då vad vi bör tänka på när vi drar och kollar på den på måndag eller tisdag. Tack på förhand för svar. // Tim |
|
tja. Om du har en e-mail kan jag maila över en e34 test. Bilen som din kompis hade tittat på hade gått ca:19000 mil eller? Min 525 -89 har nu gått ca:29000 mil o går som en dröm. Så miltalen spelar inte så stor roll om den bara är skött ordentligt med oljbyten o.s.v. Hoppas att testet gör någon nytta för er. Om det är ac på den kolla så att den funkar. Det kostar ca: 3500:- att konvertera om den. En sak som man ska kolla men är lite knöligt är topplocksbultarna. Dom ska vara av en viss typ. Kommer inte ihåg om det var sexkantstyp eller torx. Så jag säger inget om dom. En sak som jag tycker ni/du ska göra är att låta en BMW verkstad gå igenom den innan köpet. Kostar ca: 350:-. Lycka till |
|
|
Lite ytterligare om motorn: - Att topplocket har Torx-bultar. - Statusen på kamaxel och lyftare - Att kamrem + spännrulle + vattenpump är bytta. Ett skuret lager i spännrullen eller i vattenpumpen orsakar indirekt ett kamremshaveri och det är svindyrt att åtgärda motorn sedan. Gäller naturligtvis att remmen kan brista pga ålder eller högt miltal. - Att motorns oljebyten är gjorda som förskrivet. mvh MW-Guru |
|
Tim_318i |
Tack för svaren. min e-mail är tim-eriksson@telia.com // Tim |
|
Jag måste bara säga, titta ordentligt. Har nyss köpt en 525:a -89 och den funkar kanon. MEN hade jag inte haft den hjälpen av en kompis så hade jag kanske stått här med en 520 -89 som var både det ena å det andra med. Jag tittade själv först på en grymt snygg 520, fastnade för den direkt, den hade gått c:a 23000mil, ganska snygg invändigt o.s.v. Sen bara för ha lite att välja emellan tittade jag på en 525:a, en vit... nja den förra var väl snyggare, hade gått mindre (typ 5000mil mindre), inte lika "hot". Jag var nästan helt säker på att ta 520 bmw:n men så tog jag med jobbar polarn som håller på mycket med bilar.... tur det, han upptäckte djävulskt mycke på 520:in, omlackad, motorknack (asså absolut inget bra knack) å fler saker därtill. Lite ledsen på ögat åkte vi till den vita 525:an å han sade åt mig... KÖP DEN.. lite småfix visserligen men det kunde han fixa åt mig. den har gått 30000 men e servad och väldigt efterhållen. Ett kanonköp. Å jag e en lycklig BMW ägare nu för första gången. Man skall inte kasta spjut i glashus. |
|
|
MW-Guru Varför skulle ett skuret lager i vattenpumpen orsaka ett kamremshaveri??? Det är ju fläktremen som driver vattenpumpen, inte kamremen??? I alla fall på M20 B25??? |
|
|
per_j82, sorry, du har rätt, hade antagligen något slags hjärnsläpp ner jag skrev. Vad jag menade var att det är praktiskt att byta pumpen när man ändå har allt borta för byte av rem. |
|
|
-Kolla att AC fungerar korrekt, kan kosta 7-8000:- att laga. -Kolla att kylarvätskan ser klar och fin ut samt Kolla att oljan ser ok ut, inte gråaktig. Kan vara inv. kylarvätskeläckage då. -Lyssna efter klonk i framvagn vid start/kökörning, klonk tyder på att ex en länkarm är dålig. -Kolla noga i serviceboken, titta efter att kamremsbyten gjorts med ca 6000 mils intervall. -Fråga efter kvitton på påstådda reparationer. Några tips... "Det är bakom ratten man förstår" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.