AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
754

Vilken årsmodell av M5 är handgjord?

ma
38
mattew
525i 24v -91
Är det någon som vet fram till vilken årsmodell M5:orna E34 var handtillverkade, eller är det bara vissa specialmodeller?
gangsta_toth
Om jag inte minns fel, var det första årsmodellen, dvs -89.
ma
38
mattew
525i 24v -91
Var det verkligen bara första årsmodellen som var det?
gangsta_toth
Tja, av dom "vanliga" M5:orna, så ja. Vet inget om nån specialare, annat än om den är en individual-bil.
ma
38
mattew
525i 24v -91
Ok, tackar för det.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Hela M5-e34 serien 1988-95 är "handbyggd" i Garchingfabriken, BMW Motorsports fabrik. Två man byggde en M5:a på 6 veckor efter att karosserna kommit från vanliga 5-serie fabriken i Dingolfing. Motorerna byggdes och bänkkördes i en annan fabrik i München innan de skickades till Garching. Bilarna testades innan leverans i vägtest på ca 40 km.
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Motorfabriken ligger en bit utanför München...i den lilla byn Landshut.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
LN
497
LNBT
S6Plus
Byggdes Touringen där med?

spar till en....
Länk
ma
38
mattew
525i 24v -91
Jasså är hela M5 serien handbyggd. Jag har hört olika teorier, att det var fram till en viss årsmodell. Vem ska man lite på? =)

Jag är mycket sugen på en M5:a i alla fall. Här ska det sparas ihop till en!
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Lilla byn Landshut........... säkert 60-70 tusen invånare och så BMW fabriken, beror på vad man jämför med ;-)

NoFear
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
tommy// Nog är det så...jämfört med München är det en liten stad... Gör en del affärer med en firma i Landshut och i deras företagspresentation skriver dom att dom är belägna i den vackra lilla byn Landshut... ;-)

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Hela serien är handbyggd ja, så att det inte råder någon tvekan här, däremot M5 E39 är inte byggd så och inte M3 E36.

Byggs sk Individualbilar på något annat ställe än övriga förresten, och då menar jag dagens modeller, vill minnas att M GmbH har hand om en del Individual vagnar idag, korrekt?

//Sniffer
Ingen M3 förutom M3 Cab E30 är byggd i Garching.

Japp, det är BMW M GmbH som har hand om individualavdelningen. Fabriken ligger även den i Garching.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.